Tarnovo Contemporary
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Tarnovo Contemporary

Tarnovo Contemporary

Норвежкият художник Ларс Нордби и мисията му да внесе повече от духа на съвременното изкуство в града

Светослав Тодоров
4276 прочитания

© Цветелина Белутова


Хващаме 31-годишния норвежки художник Ларс Нордби в хаоса около приготовленията за новата изложба в галерията му Heerz Tooya във Велико Търново. Малкото пространство на ул. "Иван Вазов" е бивша пекарна, а сега белите му стени приютяват изкуството на български и международни творци, с което културният живот на града влезе в една по-различна динамика през последната година. Heerz Tooya (от научното име на рядък вид оса) е единственото място в Търново, което е фокусирано изцяло върху съвременното изкуство.

"Може да звучи малко банално, но просто започнаха да ми липсват атмосферата и социалността около премиерите на изложби", усмихва се Ларс Нордби. Разбира се, това не е цялата история.

От изложбата "Знаци" на Димитър Солаков

От Осло, през Чикаго, до село Вишовград

Роден е в Осло, където също така учи изкуство, а за година образованието му преминава през Чикаго. Авторската му работа гравитира около инсталацията, фотографията, видеоарта, различни намеси в градска среда, като през май представя звукова инсталация в Археологическия музей. От две години живее в малкото търновско село Вишовград, където развива творческата резиденция ARV.I и приема съвременни художници от различни точки на света. Връзката с мястото датира от много по-отдавна. Студиото е започнато от баща му и чичо му още през 90-те години, но в по-стандартна посока - пленери и уъркшопове за деца. Сега част от гостуващите артисти показват творчеството си в галерията и така единият проект работи за другия. Освен природата и тишината най-големият плюс на резиденцията е възможността те да работят в обширно студио.

От изложбата Dvæler на Карл Манов

В първите месеци не е сигурен къде да вложи креативността си. "В началото бях объркан какво точно мога да направя тук, но малко по малко започнах да навлизам в средата." Това се случва до голяма степен покрай хората в бара и културен център ТАМ. Първите изложби, които организира във и около Търново, са на различни локации - процес, който с времето го учи, че истинска стабилност може да се постигне само ако намери собствено пространство. Дебютната изложба в Heerz Tooya се провежда в края на януари и представя творчеството на родения в Перу и учил в Лондон художник Тим Бригнал, сега с адрес в търновското село Водолей.

Законът на джунглата

Ларс признава, че да прави нещо нестандартно в град като Търново, където има силна традиция на изобразително изкуство, но не толкова на съвременно, носи предизвикателствата си. В подкрепа на думите му, докато говорим, често минувачите надничат объркано през прозореца. Сред предизвикателствата, които му предстоят, е да направи точна стратегия как мястото може да се самоиздържа, а междувременно е получил общинско финансиране, което му помага да планира програмата.

От изложбата Dvæler на Карл Манов

С времето и най-вече покрай работата с български художници и куратори той започва да проглежда за някои специфики на българската среда - трудността да намериш медийно отразяване, ако събитието се организира извън столицата, враждуващите групи артисти, липсата на критици и спорното отношение към малкото останали, скъсаната връзка между студентите и това, което се случва на практика. Наблюдава и че ако в Норвегия и САЩ е учен да говори по-директно за това кой е и какво прави, в България трябва да започва по-заобиколно, преди да стигне до есенцията. "В Осло общността е доста малка, отделните списания за изкуство харесват различни артисти, но в края на деня всички са в един бар и няма особено разделение, конкуренцията не навлиза в личното пространство. Но до голяма степен общностите около тези събития са винаги сплотени - и в Чикаго всички се познаваха."

От изложбата The Rose Roadkill на Марияна Радович

Сцената, с нейните несъвършености, но и нерегулирана енергия, придобива очертания за Ларс. "Като човек, дошъл от другаде, дори в известен смисъл аутсайдер, нямам толкова ясни филтри в главата си с кого да работя или да не работя. Намирам липсата на предубеждения за плюс."

Повече за галерията и резиденцията на официалния сайт на Heerz Toya.

Хващаме 31-годишния норвежки художник Ларс Нордби в хаоса около приготовленията за новата изложба в галерията му Heerz Tooya във Велико Търново. Малкото пространство на ул. "Иван Вазов" е бивша пекарна, а сега белите му стени приютяват изкуството на български и международни творци, с което културният живот на града влезе в една по-различна динамика през последната година. Heerz Tooya (от научното име на рядък вид оса) е единственото място в Търново, което е фокусирано изцяло върху съвременното изкуство.

"Може да звучи малко банално, но просто започнаха да ми липсват атмосферата и социалността около премиерите на изложби", усмихва се Ларс Нордби. Разбира се, това не е цялата история.

От изложбата "Знаци" на Димитър Солаков

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK