Правителството предложи правила за електрическите тротинетки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството предложи правила за електрическите тротинетки

Правителството предложи правила за електрическите тротинетки

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч

Йоан Запрянов
2402 прочитания

© Надежда Чипева


С известно забавяне Министерският съвет официално публикува предложени промени в Закона за автомобилните превози (ЗАП), чрез които се уреждат правилата за електрическите тротинетки на пътя. Най-важното е, че те ще бъдат третирани като "индивидуални електрически превозни средства". С някои изключения, те ще бъдат приравнени на колелата – ще трябва да имат бяла или жълта светлина отпред и червена отзад, за каращите ще бъде нужно да имат каски, както и светлоотразителни елементи по време на тъмните части от денонощието.

Текстовете са пуснати за обществено обсъждане и по тях ще се приемат препоръки и предложения в рамките на две седмици, след като преди това е имало 30-дневно обществено обсъждане.

Какво предлага МС

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч, като те няма да могат да се движат по улици първи клас, улици втори клас без велоалеи и пътища с максимална разрешена скорост над 50 км/ч. Забранено е и карането по пешеходни площи, както и ползването на телефон в движение. В идеалния случай тротинетките ще се движат по велоалеите, а там, където няма – във възможно най-дясно на платното.

Допълнителни забрани са каращите да не могат да карат без да държат кормилото, да се движат в близост до друго превозно средство, да карат успоредно един до друг, да превозват предмети и т.н.

По отношение на възрастта промените в ЗАП предвиждат минималната възраст да е разделена в две категории: 16 години, когато става дума за велоалеи и улици втори до четвърти клас, както и пътища с максимална скорост до 50 км/ч, и 14 години, когато става дума само за каране по велоалеи. Предложението дава възможност и за отделните общини да сложат по-ниски максимални скорости, допълнителни условия за споделено ползване и задължителни зони за паркиране.

Теодор Рачев, изпълнителен директор на българската компания за споделяно ползване на електрически тротинетки Hobo, коментира пред "Капитал", че внесените от МС предложения са без изненади и фирмите са подготвени за тях. "Единственото изключение е правилото за каските, което ще създаде проблеми и за компаниите, и особено за потребителите", каза Рачев.

Как ще се отразят промените

Промени в ЗАП се очакваха още през лятото, след като в края на август и началото на септември в София заработиха услугите за споделено ползване Lime, Bird и Hobo, които вдигнаха неколкократно броя на тротинетките в града. Освен тях в София и другите големи градове има немалък (но все пак неясен) брой лични електрически тротинетки.

Ако бъдат гласувани промените, те със сигурност ще доведат до преобразяване по пътищата за тротинетките, които в момента се карат навсякъде, включително и по големите булеварди и пешеходните зони. Компаниите за споделено ползване в София работят чрез регламент на общината, като например техните тротинетки и в момента са с максимална скорост 25 км/ч. Този регламент обаче не важи за личните тротинетки, които ще бъдат регулирани едва след приемането на закона.

С известно забавяне Министерският съвет официално публикува предложени промени в Закона за автомобилните превози (ЗАП), чрез които се уреждат правилата за електрическите тротинетки на пътя. Най-важното е, че те ще бъдат третирани като "индивидуални електрически превозни средства". С някои изключения, те ще бъдат приравнени на колелата – ще трябва да имат бяла или жълта светлина отпред и червена отзад, за каращите ще бъде нужно да имат каски, както и светлоотразителни елементи по време на тъмните части от денонощието.

Текстовете са пуснати за обществено обсъждане и по тях ще се приемат препоръки и предложения в рамките на две седмици, след като преди това е имало 30-дневно обществено обсъждане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Чудни правила! Те и кучетата трябва да се разхождат с каишка. Дявола е там, че полицаите са прекалено заети да джобят младежите за канабис.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK