С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 12 ное 2019, 14:58, 2113 прочитания

Правителството предложи правила за електрическите тротинетки

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С известно забавяне Министерският съвет официално публикува предложени промени в Закона за автомобилните превози (ЗАП), чрез които се уреждат правилата за електрическите тротинетки на пътя. Най-важното е, че те ще бъдат третирани като "индивидуални електрически превозни средства". С някои изключения, те ще бъдат приравнени на колелата – ще трябва да имат бяла или жълта светлина отпред и червена отзад, за каращите ще бъде нужно да имат каски, както и светлоотразителни елементи по време на тъмните части от денонощието.

Текстовете са пуснати за обществено обсъждане и по тях ще се приемат препоръки и предложения в рамките на две седмици, след като преди това е имало 30-дневно обществено обсъждане.


Какво предлага МС

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч, като те няма да могат да се движат по улици първи клас, улици втори клас без велоалеи и пътища с максимална разрешена скорост над 50 км/ч. Забранено е и карането по пешеходни площи, както и ползването на телефон в движение. В идеалния случай тротинетките ще се движат по велоалеите, а там, където няма – във възможно най-дясно на платното.

Допълнителни забрани са каращите да не могат да карат без да държат кормилото, да се движат в близост до друго превозно средство, да карат успоредно един до друг, да превозват предмети и т.н.



По отношение на възрастта промените в ЗАП предвиждат минималната възраст да е разделена в две категории: 16 години, когато става дума за велоалеи и улици втори до четвърти клас, както и пътища с максимална скорост до 50 км/ч, и 14 години, когато става дума само за каране по велоалеи. Предложението дава възможност и за отделните общини да сложат по-ниски максимални скорости, допълнителни условия за споделено ползване и задължителни зони за паркиране.

Теодор Рачев, изпълнителен директор на българската компания за споделяно ползване на електрически тротинетки Hobo, коментира пред "Капитал", че внесените от МС предложения са без изненади и фирмите са подготвени за тях. "Единственото изключение е правилото за каските, което ще създаде проблеми и за компаниите, и особено за потребителите", каза Рачев.

Как ще се отразят промените

Промени в ЗАП се очакваха още през лятото, след като в края на август и началото на септември в София заработиха услугите за споделено ползване Lime, Bird и Hobo, които вдигнаха неколкократно броя на тротинетките в града. Освен тях в София и другите големи градове има немалък (но все пак неясен) брой лични електрически тротинетки.

Ако бъдат гласувани промените, те със сигурност ще доведат до преобразяване по пътищата за тротинетките, които в момента се карат навсякъде, включително и по големите булеварди и пешеходните зони. Компаниите за споделено ползване в София работят чрез регламент на общината, като например техните тротинетки и в момента са с максимална скорост 25 км/ч. Този регламент обаче не важи за личните тротинетки, които ще бъдат регулирани едва след приемането на закона.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кметът на Велико Търново остава начело на сдружението на общините Кметът на Велико Търново остава начело на сдружението на общините

Кметът на Разград Денчо Бояджиев от БСП пък ще ръководи Контролния съвет на организацията

26 фев 2020, 318 прочитания

Арбанаси: кварталът на богатите Арбанаси: кварталът на богатите

Хотелските обекти в Арбанаси се разширяват, а много избират селото за лични имоти

24 фев 2020, 3908 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
ГЕРБ си осигури мнозинство в новия Столичен общински съвет

Предложеният от партията Елен Герджиков бе избран с 33 гласа въпреки отсъствието на Волен Сидеров

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10