Правителството предложи правила за електрическите тротинетки

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч

   ©  Надежда Чипева
   ©  Надежда Чипева

С известно забавяне Министерският съвет официално публикува предложени промени в Закона за автомобилните превози (ЗАП), чрез които се уреждат правилата за електрическите тротинетки на пътя. Най-важното е, че те ще бъдат третирани като "индивидуални електрически превозни средства". С някои изключения, те ще бъдат приравнени на колелата – ще трябва да имат бяла или жълта светлина отпред и червена отзад, за каращите ще бъде нужно да имат каски, както и светлоотразителни елементи по време на тъмните части от денонощието.

Текстовете са пуснати за обществено обсъждане и по тях ще се приемат препоръки и предложения в рамките на две седмици, след като преди това е имало 30-дневно обществено обсъждане.

Какво предлага МС

Максималната разрешена скорост за електрическите тротинетки по пътищата ще бъде 25 км/ч, като те няма да могат да се движат по улици първи клас, улици втори клас без велоалеи и пътища с максимална разрешена скорост над 50 км/ч. Забранено е и карането по пешеходни площи, както и ползването на телефон в движение. В идеалния случай тротинетките ще се движат по велоалеите, а там, където няма – във възможно най-дясно на платното.

Допълнителни забрани са каращите да не могат да карат без да държат кормилото, да се движат в близост до друго превозно средство, да карат успоредно един до друг, да превозват предмети и т.н.

По отношение на възрастта промените в ЗАП предвиждат минималната възраст да е разделена в две категории: 16 години, когато става дума за велоалеи и улици втори до четвърти клас, както и пътища с максимална скорост до 50 км/ч, и 14 години, когато става дума само за каране по велоалеи. Предложението дава възможност и за отделните общини да сложат по-ниски максимални скорости, допълнителни условия за споделено ползване и задължителни зони за паркиране.

Теодор Рачев, изпълнителен директор на българската компания за споделяно ползване на електрически тротинетки Hobo, коментира пред "Капитал", че внесените от МС предложения са без изненади и фирмите са подготвени за тях. "Единственото изключение е правилото за каските, което ще създаде проблеми и за компаниите, и особено за потребителите", каза Рачев.

Как ще се отразят промените

Промени в ЗАП се очакваха още през лятото, след като в края на август и началото на септември в София заработиха услугите за споделено ползване Lime, Bird и Hobo, които вдигнаха неколкократно броя на тротинетките в града. Освен тях в София и другите големи градове има немалък (но все пак неясен) брой лични електрически тротинетки.

Ако бъдат гласувани промените, те със сигурност ще доведат до преобразяване по пътищата за тротинетките, които в момента се карат навсякъде, включително и по големите булеварди и пешеходните зони. Компаниите за споделено ползване в София работят чрез регламент на общината, като например техните тротинетки и в момента са с максимална скорост 25 км/ч. Този регламент обаче не важи за личните тротинетки, които ще бъдат регулирани едва след приемането на закона.

Още от Капитал