С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 13 дек 2019, 11:30, 6145 прочитания

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове.
  • Столичната община разполага с най-много средства - 218 млн. лв., и обяви търгове както за такива с батерии, така и задвижвани с ултракондензатори.
  • Разликата между технологиите все още създава объркване в общините, но разбирането й може значително да оптимизира разходите.
Още от следващата година в 10 от големите градове в страната ще започнат да се движат стотици електрически автобуси. С това България ще изпревари редица западни държави, но не защото е много по-далновидна в екополитиките или защото другите не могат да си позволят подобна инвестиция. Причината е повече от прозаична и е свързана с проблемите при управлението на евросредствата - след като стана ясно, че парите за ВиК проекти по оперативна програма "Околна среда" няма да могат да се усвоят навреме, още тази пролет екоминистърът Нено Димов реши да пренасочи част от тях към други мерки. В случая общо 510 млн. лв. отидоха за справяне с мръсния въздух чрез закупуването на електрически автобуси, трамваи и тролеи.

На пръв поглед това е добър подход, тъй като би следвало да намали замърсяването на въздуха в градовете от обществения транспорт. Но в действителност схемата е избрана заради това, че е най-лесният и бърз начин за усвояване на европейското финансиране - не изисква проектиране, строителство, надзор и т.н., а само подбор и доставка.


Кой докъде е

От помощта за нови превозни средства могат да се възползват Бургас, Варна, Враца, Перник, Плевен, Русе, Сливен, Стара Загора, Столичната община и Хасково. Всички процедури на общините бяха обявени преди няколко месеца, но все още няма избрани изпълнители, като освен за електробуси някои са пуснали отделни търгове за нови тролейбуси и трамваи. Такъв пример е Русе, който обяви търг за 20 бързозарядни автобуса на стойност 26.4 млн. и отдели още 13 млн. лв. за купуването на 13 тролея. Плевен и Сливен пък очакват оферти само от производители на електробуси, като разполагат съответно с 15 и 11 млн. лв.

В Бургас това, което прави впечатление, е типът на процедурата по избор на изпълнител, която е от вида "договаряне с предварителна покана за участие". Често срещан вариант в западните държави, при който възложителят провежда преговори с кандидати след проведен предварителен подбор. Там обновяването на градския транспорт е сериозно - очаква се следващата година да бъдат доставени 56 нови електробуса на стойност 65 млн. лв. Подобна сума е защитила и Варна - 70 млн. лв. за 60 нови електробуса. В Стара Загора също се очаква голяма промяна - общината е разполага с 45 млн. лв. за нови електрически бусове.



Най-малко са средствата за Перник - едва 6 млн. лв.

В София темата е политическа

Близо половината от наличното европейско финансиране, или 218 млн. лв., са за София. Общинската фирма "Столичен автотранспорт" обяви търг за 30 броя 6-7-метрови и 22 броя 9-метрови електроавтобуси на обща стойност 30.3 млн. лв., а "Столичен електротранспорт" пусна два търга - за 90 и 97 млн. лв., по които се очаква да бъдат доставени 30 бързозарядни електроавтобуса, 30 тролея и 25 трамвая.

Процедурите обаче съвпаднаха с предизборната кампания за местните избори и политическото говорене роди няколко съмнения. Първо, Мая Манолова скри в плик името на фирмата, която според нея ще спечели търга за бързозарядните електробуси, и намекна, че това е поредната нагласена обществена поръчка. После Борис Бонев от "Спаси София" заяви, че по-изгодно би било да се купят повече на брой газови съчленени автобуси, които могат да обслужват по-голям брой хора, отколкото да се дават пари за по-малки и скъпи електроавтобуси. В думите му по принцип има логика, но в случая са неоснователни, тъй като средствата могат да се използват само за електрически превозни средства поради изискванията на европрограмата и София не може да ги използва за друго.

Интересното в случая е, че Манолова и Бонев обърнаха внимание само на една от трите поръчки - тази за 30-те бързозарядни електрически автобуса на стойност 40 млн. лв. Очаква се кандидатите в нея да станат ясни в края на тази седмица.

Тук обаче има един много важен детайл - изискването на "Столичен електротранспорт" е електробусите да са с ултракондензатори и бърз заряд, а не с батерии. В България тази технология навлиза от съвсем скоро и на пазара има само една фирма, която вече е предоставяла подобна услуга на общини, включително на Столичната. Това е Chariot Motors, която участва в българско-китайския консорциум "Хайгър-Аоуей" и през май спечели търг на столичния електротранспорт за доставка на 15 електробуса и 6 зарядни станции за 8.37 млн. евро без ДДС. Средствата бяха осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), като финансиращата институция е подготвила и провела процедурата за избор на изпълнител.

Към момента по улиците на столицата се движи само един от въпросните електробуси, а другите 14 са произведени и натоварени на кораб, пътуващ насам. "Очакванията са да пристигнат в града около 22 декември", обяснява бизнес мениджърът в Chariot Motors Валентин Павлов пред "Капитал".

Ултракондензатори срещу батерии

Основната разлика между двете технологии за електрически автобуси е, че при тази с ултракондензаторите те се зареждат за по 5 минути на крайните спирки и могат да се движат денонощно, докато с батериите може да се измине по-голямо разстояние, но пък е нужно и повече време за зареждане - най-често цяла нощ.

Сред вероятните причини "Столичният електротранспорт" да предпочете бързозарядната технология е фактът, че фирмата има опит с трамвайните и тролейбусните мрежи, което е важно за правилното разположение на зарядните станции - те трябва да са поставени там, където има добър достъп с електрическа мрежа.

Също така е важно да се каже, че автобусите с ултракондензатори се зареждат не чрез кабел, а директно от контактна мрежа, като при трамваите например.

Бързозарядната технология обаче не е най-добрият избор за всички градове. Например не би било особено уместно поставянето на необходимите за тях зарядни станции в старинната част на Пловдив или Велико Търново. Друго задължително условие е маршрутът, по който върви електробусът, да е кратък, защото има нужда от често зареждане.

Именно по тези причини другата общинска фирма на София - "Столичен автотранспорт", е решила да заложи на батерийната технология. По информация на "Капитал" търсените 9-метрови бусове ще изпълняват роля на довеждащ транспорт в "Люлин" и "Обеля", където улиците са по-тесни и труднодостъпни.

Объркани в технологията

Разграничаването на двете технологии обаче се оказва проблем за самите общини.

Така например техническите изисквания в обявения през лятото търг за електробуси на община Враца бяха напълно оплетени - вместо да се даде възможност, която позволява избор между двата варианта (бързозарядни и батерийни), администрацията бе решила да съчетае двете опции, като поиска електробус, който минава 250 км и се зарежда за 10 мин. След което, очаквано, търгът бе обжалван и спрян.

Габрово обаче успешно договори бързозарядни автобуси и в момента чака доставката на три 12-метрови буса на стойност 2.7 млн. лв. Търгът е със средства от оперативна програма "Региони в растеж" и е спечелен от Chariot Motors.

Според представители на фирмата резултатът се дължи до голяма степен на рентабилността на бързозарядната технология. "В търга бяха дадени двете технологични възможности. Затова се радваме, че изпреварихме конкурентите, които предлагат електробуси с батерии, и показахме, че при равни условия технологията с ултракондензатори има предимство. Хубавото при нея е, че е има по-голяма възвръщаемост", казва Валентин Павлов. И дава пример с това, че една мрежа от ключово позиционирани 5 зарядни станции може да обслужва седем линии, по които вървят около 30 електробуса. Докато за същия брой превозни средства с батерии ще са нужни 30 зарядни станции.

Капитал #50


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

София бяга от задължението си да информира гражданите за качеството на въздуха 1 София бяга от задължението си да информира гражданите за качеството на въздуха

Данните не могат да се получават в машинночетим формат, нито се визуализират върху таблата на спирките за градски транспорт

23 яну 2020, 1935 прочитания

Софийският боклук ще се гори в ТЕЦ "Бобов дол" въпреки проверките 1 Софийският боклук ще се гори в ТЕЦ "Бобов дол" въпреки проверките

Столичната община ще плати на свързани с Христо Ковачки топлоцентрали 15 млн. лв. за оползотворяване на RDF през следващите три години

21 яну 2020, 2966 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Портрет на благоевградския художник като млад

Сашо Стоицов за позабравеното наследство на бунтарите в града през 70-те и 80-те години

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10