Западният туристически център
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Западният туристически център

През 2019 г. оръжейният търговец "Армако" купи ски зона "Картала", състояща се от 5 км писта, лифт с две станции и два ски влека, от Българо-американска кредитна банка

Западният туристически център

Благоевградска област е четвърта по приходи от туризъм. Очакванията за зимния ски сезон са високи, но развитието и инвестициите в сектора идва по линия на други сегменти

Деница Ватева
672 прочитания

През 2019 г. оръжейният търговец "Армако" купи ски зона "Картала", състояща се от 5 км писта, лифт с две станции и два ски влека, от Българо-американска кредитна банка

© Надежда Чипева


Близост до столицата, където е и най-голямото летище, и две съседни държави, дом на най-големия ски курорт и няколко други, развиващи се в балнеологията и СПА туризма. При тези дадености не е чудно, че област Благоевград е четвърта в страната по най-много приходи от туризъм след морските Бургас и Варна и столицата София, поне според данните на Националния статистически институт. Погледнато през числата на Националния туристически регистър, в Банско се предлагат 715 обекта за настаняване на туристи, включително хотели от различни категории, къщи за гости и апартаменти. Техният брой в Сандански е 259, а в самия Благоевград - 50. В региона липсват големи индустриални мастодонти и това превръща туризма в един ключовите отрасли, които дават облика на икономиката в областта.

Очаквания за сравнително добър зимен сезон

През последните години има рязка промяна в профила на туристите, които посещават най-големия зимен курорт в България - Банско. Ако допреди това основният приток на чужденци беше от Великобритания и Русия, през последните 7-8 години доминира делът на гостите от съседни държави като Гърция, Румъния, Македония и Сърбия. Сходна е ситуацията и в Сандански, където гръцкият пазар е структуроопределящ за местния туризъм. След като и двата курорта изпратиха приличен летен сезон, а Банско дори отчете 17% ръст на туристите през най-горещите месеци от годината, по данни на съюза на местния туристически бизнес очакванията за предстоящата зима също са за увеличение на гостуващите. "Позитивно сме настроени за сезона, не очакваме да има миналогодишното задържане и дори спад на туризма в курорта", коментира Малин Бистрин, председател на Съюза на туристическия бизнес в Банско. По думите му при ранните записвания, които се проведоха през есенните месеци, е отчетен минимален ръст. От "Гранд хотел Банско" съобщиха, че отчитат 15% увеличение на ранните записвания за сезона, като основните туристи ще бъдат от съседните Румъния, Сърбия, Македония и Турция, както и от местния пазар.

Инвестициите - основно в СПА направлението

След бума на инвестициите в сектора на зимния туризъм през последните години те започват да забавят темп. Възможно е това скоро да се промени, като причината за раздвижване в бъдеще би била ски зоната "Картала", която смени собствеността си през 2019 г. (виж карето).

Активността в туризма в региона остава висока, но сега тя е насочена много повече към СПА сегмента - съседното на Банско село Баня вече се оформя като балнеокурорт, инвестиции в ремонт и разширение на базите има и в Сандански и околностите му.

Втората ниша, в която в последните години има по-силна инвестиционна активност, е в сферата на селския и винения туризъм, където бяха отворени нови обекти. През 2019 г. регионът се сдоби и с нов къмпинг - "Съни парадайз", който се намира в близост на граничния пункт Кулата в село Чучулигово.

В бъдеще миксирането на различни туристически продукти може да се окаже от ключово значение за добавяне на стойност в този отрасъл. Това личи и в Банско, където браншът се опитва да избяга от сезонността, инвестирайки в засиления фестивален календар. Именно фестивалите успяха да разширят резервациите и през лятото. Редица хотелиери пък създадоха програми за деца, включително зелени училища, скаутски лагери и други, както и семейни и спортни програми, което също допринесе за повече продажби през летните месеци.

Ново начало за "Картала"

Големият проект, който е възможно скоро да промени туризма в Югозападна България, е свързан със ски центъра "Картала" в местността Бодрост край Благоевград. В началото на годината оръжейният търговец "Армако" купи ски зоната, състояща се от 5 км писта, лифт с две станции и два ски влека, от Българо-американска кредитна банка. Тогава от компанията съобщиха, че целта е "Картала" да се превърне в "съвременен курорт", като предстоят и инвестиции, но подробности по намеренията не са публично обявявани към този момент.

Идеята за изграждане на ски зона в местността Бодрост, която е само на около 30 километра от Благоевград, се заражда още през 80-те години. Първите стъпки обаче се правят много по-късно - едва през 2006 г. Тогава компанията "Прима инвест БГ", свързана с благоевградския текстилен предприемач Илия Ризов, започва изграждането на ски центъра чрез публично-частно партньорство с общината, която е апортирала терени. Зоната е открита официално през 2009 г., но до разширението й не се стига, а междувременно инвеститорът спира да обслужва кредита си, като по данни от Имотния регистър към него са подписвани различни анекси, а съдия-изпълнители са продавали различни имоти, свързани с компании на Илия Ризов.

Близост до столицата, където е и най-голямото летище, и две съседни държави, дом на най-големия ски курорт и няколко други, развиващи се в балнеологията и СПА туризма. При тези дадености не е чудно, че област Благоевград е четвърта в страната по най-много приходи от туризъм след морските Бургас и Варна и столицата София, поне според данните на Националния статистически институт. Погледнато през числата на Националния туристически регистър, в Банско се предлагат 715 обекта за настаняване на туристи, включително хотели от различни категории, къщи за гости и апартаменти. Техният брой в Сандански е 259, а в самия Благоевград - 50. В региона липсват големи индустриални мастодонти и това превръща туризма в един ключовите отрасли, които дават облика на икономиката в областта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK