Градският транспорт в София - малко електро, малко нощен и без визия за развитие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Градският транспорт в София - малко електро, малко нощен и без визия за развитие

Нощният транспорт в София ще бъде удължен експериментално с една година

Градският транспорт в София - малко електро, малко нощен и без визия за развитие

По линии 84, 184 и 123 ще се движат бързозарядни електробуси, а нощният транспорт ще се запази, но подобрения в обслужването не се очакват

Анина Сантова
6908 прочитания

Нощният транспорт в София ще бъде удължен експериментално с една година

© Цветелина Белутова


От следващата година по линиите 84, 184 и 123 ще се движат нови бързозарядни електробуси. Това нововъведение обаче, изглежда, ще създаде известен хаос в управлението на градския транспорт в София, тъй като въпросните линии трябва да бъдат прехвърлени от "Столичният автотранспорт" за управление към електротранспортното общинско дружество. В същото време за дейността на новите превозни средства ще продължи да се плаща като на обикновени автобуси, въпреки че експлоатационните разходи са крайно различни.

Тези любопитни детайли, които до голяма степен разкриват неподготвеността на общината, станаха ясни по време на заседанието на комисията по транспорт към Столичния общински съвет в понеделник. Тогава стана ясно още, че нощният транспорт ще продължи да съществува поне докато Центърът за градска мобилност (ЦГМ) направи анализ на ефективността му. Такъв се обещава от миналата година, но все още липсва.

Автобуси, тролеи и нещо по средата

Новите бързозарядни електробуси са общо 15, като средствата за тях са осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие. Търгът беше обявен от "Столичен електротранспорт" през пролетта на 2018 г. и спечелен от българско-китайския консорциум "Хайгър-Аоуей" (Higer-Aowei) през май месец. Особеността при бързозарядните автобуси е, че вместо с батерии те се захранват с т.нар. ултракондензатори и се зареждат за около пет минути на крайните спирки, но изминават по-кратки разстояния с едно зареждане.

Линиите 84 и 184 ще придобият постоянен статут, след като от общината са установили, че се приемат добре от гражданите и се използват редовно.

"Разпределени са по пет електробуса за линия 84, пет за 184 и три за линия 123. Другите два са резервни", коментира пред "Капитал" директорът на "Столичен електротранспорт" Евгений Ганчев.

Независимият общински съветник Борис Бонев попита на базата на какъв анализ е взето решението точно по тези линии да се движат електрически автобуси или "това е просто пиар ход за пред чужденците, возещи се до летището". При което зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов отговори, че "решението кои линии да бъдат с електробуси е взето при миналия мандат на Столичния общински съвет, така че няма как това да се променя", а Ганчев поясни, че решението е взето според инфраструктурата. "Тъй като тези електробуси приличат повече на тролеи, а не на автобуси, се съобразихме с действащата инфраструктура", коментира той.

Точно това е и основната причина линиите 84, 184, 123 да бъдат прехвърлени от авто- към електротранспортната общинска фирма. Въпреки това цената за километър пробег няма да е като тази, на която се таксуват тролеите (5.16 лв./км), а ще се запази на 3.14 лв. за км като за автобуси, коментира Ганчев.

Нощният транспорт продължава експериментално

В доклада, внесен от Карлос Контрера, Зафир Зарков и Дончо Барбалов, се предвижда нощният транспорт да продължи да функционира и през следващата година, но отново експериментално. В същото време Центърът за градска мобилност ще изготвя анализ за повишаването на икономическата и социалната му ефективност.

Борис Бонев обаче припомни, че такъв анализ вече е обещаван и би трябвало да е направен, но резултатите от него не са обявени. "Капитал" също поиска тази информация, но се оказа, че става дума само за статистически данни колко пътници са били превозени с всяка от нощните линии, а не за анализ на ефективността.

В интервю за "Фокус" от май бившият вече директор на ЦГМ Християн Петров, който сега е общински съветник от ГЕРБ, обяви, че се прави анализ кои са хората, които ползват нощния транспорт, защо го предпочитат и се търси обратна връзка от пътниците. От това трябваше да се разбере кое е положителното в тази услуга и кое трябва да се подобри, а след тази стъпка да се направят и съответните предложения към общинския съвет. Сега Петров каза пред "Капитал", че освен статистическите данни не може да каже какво друго е било включено в анализа и с това трябва да е запознат новият директор, а каквото е имало като информация, е било изпращано към Столичния общински съвет.

Какви са резултатите

От пресцентъра на ЦГМ съобщиха за "Капитал", че миналата година от април до декември са пътували общо 114 508 души, а тази година тенденцията е за увеличаването им - до октомври са били превозени 121 906 граждани.

През летните месеци и уикенда пътуват най-много хора, а най-предпочитана е линия 2, която свързва "Студентски град" с центъра. По нея са пътували 39% от хората, използващи нощния транспорт.

От следващата година по линиите 84, 184 и 123 ще се движат нови бързозарядни електробуси. Това нововъведение обаче, изглежда, ще създаде известен хаос в управлението на градския транспорт в София, тъй като въпросните линии трябва да бъдат прехвърлени от "Столичният автотранспорт" за управление към електротранспортното общинско дружество. В същото време за дейността на новите превозни средства ще продължи да се плаща като на обикновени автобуси, въпреки че експлоатационните разходи са крайно различни.

Тези любопитни детайли, които до голяма степен разкриват неподготвеността на общината, станаха ясни по време на заседанието на комисията по транспорт към Столичния общински съвет в понеделник. Тогава стана ясно още, че нощният транспорт ще продължи да съществува поне докато Центърът за градска мобилност (ЦГМ) направи анализ на ефективността му. Такъв се обещава от миналата година, но все още липсва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    zop54499002 avatar :-P
    zop54499002

    "цената за километър пробег няма да е като тази, на която се таксуват тролеите (5.16 лв./км), а ще се запази на 3.14 лв. за км като за автобуси"
    Правилно ли разбрах, че експлоатацията на тролей е по-скъпа от таз на автобус?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK