Румънското туристическо царство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Румънското туристическо царство

Емблематичната самоводска чаршия във Велико Търново е eдна от спирките в повечето туристически обиколки на града

Румънското туристическо царство

Над половината от туристите във Велико Търново са румънци, но броят им се свива

Деница Ватева
5705 прочитания

Емблематичната самоводска чаршия във Велико Търново е eдна от спирките в повечето туристически обиколки на града

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Над половината от чуждите туристи са от северната съседка, но броят им напоследък се свива.
  • Нова ниша през годината са круизните пътувания по Дунав, в които градът е включен в програмите.
  • Има видим ръст на частните апартаменти и къщи, които се отдават под наем на туристи.

125 млн. лв. са приходите на великотърновските компании в сектор туризъм за миналата година.
Автор: Капитал
Автор: Капитал

"Велико Търново е град с население 75 хил. жители, а ежегодно е посещаван от близо 1 млн. туристи." Или поне така пише в официалния сайт на състезанието за европейска столица на културата, в което старата българска столица стигна големия финал, но в крайна сметка загуби битката с Пловдив. Как е пресметнат средногодишният брой туристи в града е трудно да се каже: според данните на Националния статистически институт например през миналата година пренощувалите гости в цялата Великотърновска област са 215 хил. души, а според данните на регионалния исторически музей - топ обектът в града (а и в България) "Царевец" е посетен от 245 хил. души. Независимо от числата обаче, че във Велико Търново има много туристи, може да се види дори с една бърза разходка - например по известната самоводска чаршия.

Много по-важният въпрос от броя посетители е обаче какво точно те носят на местната икономика. А то сякаш не е много за разлика от съотношението жители - гости: при обща икономика за 5.4 млрд. лв. приходите от туризъм на всички компании от сектора в областта за миналата година са 125 млн. лв. Това, разбира се, е ръст спрямо предходните години. Не отчита и изцяло ефекта върху свързани индустрии като транспорт, търговия, услуги. Но същевременно числата са явен сигнал и за това, че потенциалът на един от най-красивите региони в България в сферата на туризма не е съвсем разгърнат.

Румънците...

Не е нужно човек да обикаля дълго из Велико Търново, за да усети, че определено става дума за туристически град - групи, които разглеждат забележителности, десетки заведения, магазини, занаятчийски ателиета. Градът е сред малкото, в които сезонност на практика няма - макар топлите месеци да са по-силният период за посещения, основните атракции като "Царевец" работят 365 дни в годината. Традиционно най-слаби са януари и февруари, когато местният бизнес разчита основно на отделни празнични дни. Сред гостите преобладават чужденците - техният дял е около 60% от всички гости годишно. Има, разбира се, определени периоди, в които българите са най-много, но те често са свързани с празници или значими исторически дати.

Една бърза разходка покрай доста от забележителностите лесно може да покаже кой е основният чужд пазар за местния туризъм: на много места има надписи на румънски, той е и най-често чуваният език покрай забележителностите, макар че миксът е впечатляващ: в есенно Търново може да бъдат срещнати китайци, руснаци, испанци, французи и др.

По оценки на местния бизнес румънците са поне половината от чуждестранните туристи в града, като в предходни години делът им е бил по-висок. А профилът им не се различава много от този на българите - пътуват предимно индивидуално със собствен транспорт, основно за уикендите и големи национални празници, както и комбинирайки почивка в града с такава на българското или гръцкото крайбрежие. Съответно една голяма част от тях се настаняват в по-малки хотели, къщи за гости, дори частни апартаменти и квартири.

Много представители на местния бизнес свързват потенциален допълнителен ръст на румънския пазар с проекта за ремонт и разширение на пътя Русе - Велико Търново, който би съкратил часовете за пътуване. Потенциал има и в удължаването на престоя - сега рядко той е повече от 2-3 дни.

... и всички останали

В последните две години според местния бизнес има видимо увеличение на туристите от други държави. Велико Търново традиционно е част от обиколните турове в страната за културен туризъм и ръстът при тях логично носи и повече бизнес в града. С такива турове на посещения идват испанци и французи, които имат най-голям дял в организираните почивки, но и англичани, италианци и др.

"Най-бързо развиващ се сега е азиатският пазар", коментира Иво Стайков, управител на един от най-големите хотели във Велико Търново - "Гранд хотел Янтра" (част от "Шарлопов груп"). През последните две години ръстът при него е 20-25%.

Всъщност Търново заедно с Казанлък и Карлово, където се провеждат празници на розата през пролетта, са единствените дестинации в България, които привличат интереса на туристи от Япония и Китай. Разликата сега е, че Велико Търново е попаднало в туровете на около 10 туроператора за азиатски туристи, основно от Китай, които не са само в България. Обикновено става въпрос за турове с продължителност около две седмици, чиито програми комбинират разглеждането на забележителности в Румъния, България, понякога Сърбия и други държави в региона.

Новата ниша, която през тази година се усеща в града, са круизните пътувания по река Дунав, които традиционно тръгват от Германия или Австрия. През 2019 г. градът заедно със съседното Арбанаси са включени в такива програми за обиколка на Централна и Източна Европа. Очакванията са, че тази тенденция ще продължи и през следващата година, но традиционно този тип туристи идват само през деня.

Новите гостилници

Недовършената магистрала "Хемус", несъществуващият разширен път Русе - Велико Търново, трафикът в града и липсата на достатъчно паркоместа са видимите инфраструктурни проблеми, които със сигурност създават трудности на местния туристически бизнес. Но чисто като туристическа инфраструктура през последните години има видимо подобрение. По данни на националния туристически регистър 236 места във Велико Търново приемат туристи. В съседното Арбанаси техният брой е 42. В района има един петзвезден хотел и осем четиризвездни, което вероятно е най-високото ниво в България за град с подобна големина в страната. През последните години част от хотелиерите в града инвестираха в обновяване на базите, но големи инвестиции в нова туристическа база по-скоро няма с изключение на Арбанаси (виж съседния текст).

Това, което видимо се променя във Велико Търново, е увеличението на малките семейни хотели и частни апартаменти и квартири, които се отдават на туристи. Ако допреди пет години те бяха основно във и в близост до стария град, напоследък все повече навлизат и в другите квартали и в близките села. В момента само в платформата Airbnb във Велико Търново има 228 места за настаняване. А причините за това са различни: от една страна, в града идват доста индивидуални туристи, основно от България и Румъния, което създава пазар за такова търсене. От друга, на този пазар започват да навлизат и собственици на апартаменти, които традиционно ги отдават под наем на студентите в града, но имат "празни" периоди покрай ваканциите и официалните празници, което пък е пиков период за туристическите настанявания.

На бизнес ниво местният туризъм се сблъсква, както на много други места, с липсата на обучени кадри, макар в града да има гимназия, която подготвя такива. "Проблемът е особено голям в ресторантьорството", коментира Иво Стайков.

На този етап, в който по-големите хотелиери правят договарянето за следващия активен сезон, започващ от пролетта, прогнозите са, че ситуацията ще бъде сходна с настоящата година. А тя е сравнително добра на фона на проблемите в другите сегменти на туризма - например по Черноморието.

Темата накратко
  • Над половината от чуждите туристи са от северната съседка, но броят им напоследък се свива.
  • Нова ниша през годината са круизните пътувания по Дунав, в които градът е включен в програмите.
  • Има видим ръст на частните апартаменти и къщи, които се отдават под наем на туристи.

125 млн. лв. са приходите на великотърновските компании в сектор туризъм за миналата година.
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Във ВТ ще има много повече руънски туристи ако се пусне редовна автобусна линия от Букурещ. По принцип ползата ще е многократна - летището в Букурещ е най-близкото до Търново международно летище. Т.е. ако линията е от летището до Търново ще могат по-лесно да стигат и други туристи.

    Просто трябва да се обяви конкурс за субсидирана автобусна линия, която да циркулира по маршрута Лет. Букурещ - Букурещ - Русе - Търново - Габрово поне 3-4 пъти дневно. Това би струвало 200-300 хиляди лева годишно, което са жълти стотинки. Има си дори специфичен европейски инструмент за тази цел - Public Service Obligation.

    Отделна ползата ще и за хората от централна Северна БГ, които работят в чужбина - така по-лесно ще могат да се прибират вкъщи.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Другото, което би било полезно е да се пусне веломаршрут по дунавския бряг и се направи отбивка до Търново.

    Велоспиедния туризъм край Дунава е голям бизнес в Австрия. Има опънати велоалее с кръчмички и велоателиета на всеки 15-20км. Маса хора изкарват прехраната си по този начин. Лятно време не можеш да се разминеш по въпросните велоалеи - маса хора, цели семейства правят вело излети. У нас това също може да стане, ама трябва да се прокарат велоалеи.

    Велоалеите край Дунава спират някъде в Сърбия. На нашия и на румънския бряг е пустош - храсталаци и бурени.

    А велоалеите не струват толкова много пари. С парите за 1км магистрала може да направиш 20км велоалеи. Ако Боко реши за 1 година могат да избацат велоалея от Видин до Силистра. Ама трябва някой да се сети.

  • 3
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    Интересна ми е Самоводската чаршия, поне от 35 г. не съм била във В. Търново.

  • 4
    snmarovski avatar :-|
    snmarovski


    До коментар [#] от "
    Peni Nikol
    ":

    Приятно е, има атмосфера. Препоръчвам ви да отидете.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "Николов":

    Колега, нямаш празно! Поздравления за конструктивните и информирани предложения. Дано повече хора търсят решенията, а не проблема. За нас това е професионално изкривяване, така че - не се брои.

    Вижда се обаче, че малко по малко се научаваме на бизнес, въпреки прекършения предприемачески дух. Хората се специализират и развиват бизнеси - дали в производството, дали в туризма. В България има много потенциал и това все повече ще си личи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK