Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 дек 2019, 10:00, 3343 прочитания

Десетте най-четени истории от "Капитал Градове" през 2019 г.

Във фокуса на интереса онлайн са били финансовата схема зад проекта "Исторически парк", транспортните теми и успелите хора и бизнеси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българските градове отдавна не могат да бъдат сравнявани статистически със столицата, която привлича човешкия потенциал и се развива в своя собствена икономическа галактика. В София се намират една трета от работещите в България, които през 2015 г. са произвели 43% от цялата продукция на страната, а градът е успял да привлече над половината чужди инвестиции, сочи анализ на ИПИ.

През 2019 г. ножицата между София и останалите регионални центрове се запазва широко отворена, но се откроява и позитивна тенденция. Областите като Стара Загора и Пловдив, чието развитие се намира във възходящ тренд, забързват темпото на растеж. Лошата новина е, че областите, които са на дъното на икономическия просперитет, затъват все повече. Това е един от основните изводи на "Капитал Градове" за 2019 г. Годината беше посрещната с очаквания заради местните избори, резултатите от които показаха, че влиянието на ГЕРБ в страната отслабва. Партията успя да спечели кметските мандати само в 15 области при 21 на изборите през 2015 г.


Другият извод е, че зад развитието на градовете като фактор стои не само активността на местната власт, но и енергията на местните хора и бизнеси. През годината "Капитал Градове" разказа вдъхновяващи истории за личностите, идеите и упоритостта да избутваш границите на локалното. Някои от тях са сред най-четените теми за 2019 г. Ето и подредбата на топ 10:

1. Ханове и пирамиди, или какво стои зад Историческия парк край Варна

Полуоткриването на Историческия парк във варненското село Неофит Рилски донесе гордост на инициаторите на проекта Ивелин Михайлов и доц. Николай Нинов. За създаването на "Дисниленд" за ханове и траки е планирана обща инвестиция 250 млн. лв. Според Михайлов 70 млн. лв. от тях са събрани по схема, която беше проверявана от Комисията за финансов надзор (КФН) и за която има подаден сигнал до прокуратурата. Специално създаденото дружество "Исторически парк" емитира акции, чиято цена се определя без ясни критерии, а по преценка на набиращия капитал. Освен това няма обявена процедура по набиране на капитал, което означава, че дори и някой да купи акции, това може да стане от съществуващ акционер, т.е. парите постъпват в лични сметки, а не в касата на дружеството. В случая инвеститорите си ги купуват от физическо лице, най-често представител на консултантската фирма "Тогедър", в която Ивелин Михайлов е директор. Така най-интересното в парка се оказаха не възстановките на артефакти, а финансовият модел, който стои зад всичко.




Фотограф: Цветелина Белутова
Към днешна дата "Исторически парк" вече не набира пари чрез продажба на акции, а самият парк отново е затворен – за изграждането на втората част от него. Обещаните стотици хиляди туристи не се появиха в село Неофит. Откъде започна всичко и какво обещаваха (и все още обещават) създателите на проекта четете тук.

2. Ryanair дойде, видя и си замина


Фотограф: Надежда Чипева
Спрените полети на нискотарифната авиокомпания Ryanair се отразиха негативно на въздушния трафик към летище Бургас, а оттам и на надеждите за силен туристически сезон през 2019 г. С оттеглянето си компанията показа на практика, че усилията на общините за договаряне на условия за привличане на големите нискотарифни авиопревозвачи нямат особено значение. Четири общини от региона – Бургас, Созопол, Поморие и Несебър, създадоха фонд, с който покриваха част от разходите на Ryanair. Във фонда бяха заделени 400 хил. лв., а ангажимент на оператора срещу ползването им беше да поддържа две линии целогодишно.

3. Добрата идея на Стамболийски

Стамболийски стана първата българска община с безплатен градски транспорт, след като с бюджетни средства бяха купени два нови турски автобуса на стойността, на която е годишното плащане към местния превозвач. Автобусите са актив на общината, а в бюджета има заложени и средства за работна заплата на двамата шофьори – по 1000 лв. месечно, плюс 1000 лв. за бензин, с който се покриват разстоянията не само вътре в град Стамболийски, но и до съседните села Йоаким Груево, Куртово Конаре, Ново село и Триводици.

Проектът беше забелязан и оценен в конкурса "Иновации в политиката", където се класира в първите десет, в конкуренция с 600 други от 11 европейски държави.

4. Милиардерът от Русе

Напусналият преди 80 години България Игнат Канев се връща в родното си село Горно Абланово всяка година. Той развива строителен бизнес в Канада, а богатството му според данни на сп. Forbes възлиза на 1.2 млрд. долара. Канев е известен с благотворителната си дейност в русенското село, но и в самия град Русе, където е родена съпругата му. В Горно Абланово той подпомага редица проекти, сред които ремонтът на местната църква, обзавеждането на компютърен кабинет в училището и изграждането на ново читалище. Каузите му в Русе са с фокус върху образованието и здравеопазването. Даренията му в тези две направления надхвърлят 3 млн. лв.

5. Заключеният свят на Търново

Старата столица с основание се гордее с богатата си история и култура, но все още не успява да капитализира тези предимства и да случи потенциала си. Откъснат в средата на Северна България, без нормална връзка със столицата, морето и Дунава, 15-ият по големина град в страната остава донякъде заключен в миналото. Тази изолация до голяма степен определя и икономическия облик на Търново, където чуждите инвеститори са по-скоро изключение. Няма и големи компании, които да привлекат малки бизнеси и да издърпат региона нагоре. Лошата инфраструктура пък пречи на града да се развие като силен туристическия център, за който има толкова много исторически и природни дадености. Въпреки това градът е жив, а свежа енергия му носят хилядите студенти във Великотърновския университет.

6. Дълго чакана зала


Фотограф: Надежда Чипева
Мегапроектът за спортната зала "Арена Бургас" е най-големият изграждащ се инфраструктурен обект в града. Стойността му е над 54 млн. лв., а дълго отлаганото му завършване беше обещавано за 2019 г.

В края на годината е ясно, че този срок ще бъде изместен още, защото не само строителството не напредва, но и наяве излиза нуждата от допълнителни средства, които най-вероятно ще бъдат осигурени от бюджета.

Забавянето в строителството на залата се дължи донякъде и на това, че водещият партньор в обединението, което спечели обществена поръчка за изпълнение на проекта, беше свързаната тогава с Делян Пеевски "Водстрой 98". Към момента строежът се извършва от втория партньор "Билдинкс".

7. Предприемачът, който обича Русе


Фотограф: Цветелина Белутова
Историята на шампиона в куриерския бизнес "Еконт" започва в Русе и вече 26 години въпреки всички произлизащи от това трудности централа на компанията продължава да е там. Важните решения за "Еконт" идват от Русе, а нейният мажоритарен собственик Николай Събев работи активно за създаването на условия и среда, в която модерните градски хора да живеят пълноценно, макар и далеч от столицата.

8. Варна: Третият град

Областта е една от най-големите икономики в страната, след София и Пловдив, и притегателна сила младите, но видимо изостава по растеж.

Добавената стойност в местната икономика се увеличава с 56% при средно 63% в страната, а БВП на човек отбелязва петия най-нисък темп на повишение в страната - едва 48% при средно 72% в България. Ако не броим стария индустриален център Девня, Варна остава в периферията на икономическата активност в страната - новите заводи рядко избират тази локация.

9. Как Бургас преобрази транспорта си

Бургас внедри изцяло нова концепция за начина, по който трябва да функционира градският транспорт. Освен обновление на целия автобусен и тролейбусен парк, новопостроена или подновена транспортна инфраструктура на града, въвеждане на електронно таксуване и информация в реално време по спирките и в автобусите идеята е, че цялата схема е подчинена на бърза централна линия и няколко довеждащи.

През деветте години от старта на проекта за интегриран градски транспорт са инвестирани 130 млн. лева. В града са изградени велоалеи, изцяло е ремонтирана сградата на общинската фирма превозвач "Бургасбус". Напълно обновена е бургаската автогара. Създадено е общинско предприятие, което следи трафика в Бургас и предотвратява възможните инциденти и задръствания по линиите на градския транспорт.

10. Булевард, дупка, стадион


Фотограф: Цветелина Белутова
Варна има проблем с дъждовете и това не е тайна. Канализацията на града не работи особено добре. Но един друг порой - златен, също се оказа проблемен. През последните няколко години Варна получи от правителството над 200 млн. лв. за няколко проекта. С тях тя трябваше да изплува, да реши проблеми на изоставената си инфраструктура, да привлече вниманието на инвеститорите. Над местна власт и града обаче продължава да тегне стигмата на "черна дупка", в която потъват всички добри намерения, надежди и оптимизъм.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Малката община, която пое тестването на COVID-19 в свои ръце 6 Малката община, която пое тестването на COVID-19 в свои ръце

Дългопол купува бързи тестове за полицията, спешните медици и общинските служители или предлага на доставни цени на жителите

7 апр 2020, 9053 прочитания

За родния град оптимистично За родния град оптимистично

Арх. Иван Киряков за силните и слабите страни на градската среда в Стара Загора

5 апр 2020, 1796 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Благоевградският "Оксфорд"

Как градът се сдоби с водещ американски университет и защо не успява да капитализира достатъчно от това

Още от Капитал
Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10