С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 дек 2019, 11:21, 3744 прочитания

Южна сцена

Директорката на Драматичния театър в Благоевград за активизирането на публиката и защо лесните решения не водят до бързи резултати

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

В Драматичен театър "Никола Вапцаров" - Благоевград, се случва нещо интересно. Докато повечето театри залагат на утвърдени заглавия и комедии, едва 29-годишната директорка Маргарита Мачева иска да донесе по-съвременен полъх в репертоара.

Говорим с нея в годината, в която театърът отбелязва век съществуване и малко след като представление от репертоара, "Портретът на Дориан Грей" на Стайко Мурджев, по текста на Оскар Уайлд, успешно откри фестивала Joakim Inter Fest в Сърбия.


Успехът не е само на артистично ниво. През 2018-2019 г. са продадени 20 хиляди билета, които носят 2.5 пъти повече приходи от последните три сезона. Преди да стане директор на театъра, Мачева е поставяла на сцената му като режисьор, включително неколкократно награждавания си спектакъл "Вампир" по Антон Страшимиров. Родена е в Плевен, завършва НАТФИЗ през 2013 г.

Илюстрация



Кое беше първото нещо, което искахте да промените в Драматичния театър в Благоевград?



Със сигурност ми се искаше да променим посоката, в която той вървеше дотогава. Желанието ми е да правим представления, които са адекватни на времето като театрален език, да каним качествени режисьори със смислени заглавия. Проблем на целия български театър е липсата на приемственост между режисьорите, те трябва да се допълват, вместо да се състезават. За нас е голямо предизвикателство да се опитаме да противодействаме в това, като например в спектакъла, който направихме по случай стогодишнината на театъра - "Вапцаров: Песни за човека". Е него обединихме Tея Сугарева, Стайко Мурджев, Боян Иванов, трима режисьори, които не бяха работили заедно. Дълбоко вярвам, че не трябва да се правят компромиси чрез заглавия, чиято цел е само да подобри финансовите показатели. Като се прави качествен театър, той неминуемо води и публика. Много хора не ми вярваха, но се оказах права

Илюстрация



А откъде е идвал скептицизмът, че няма да успеете?

Не идваше от конкретно място, беше някак всеобщ. Просто в по-малките театри се е наложило мисленето, че всичко трябва да стане по системата "бързо - лесно - евтино" и задължително програмата да е съставена от комедии. А като не рискуваш и не инвестираш, съответно не печелиш - това важи както за бизнеса, така и за културата. Ако не влагаме идеи и не се вълнуваме от това, което правим, публиката също няма да се вълнува. Не смея да кажа, че сме постигнали оптималното ниво, но вървим в правилната посока.

Илюстрация


Илюстрация



Има ли подмладяване на театралната публика?

Да, има. От друга страна, студентите са малко повече от обичайното, но все още трудно ги привличаме по-активно и приоритет за нас е скоро да променим това. Не мога да отлича дали нещо винаги не работи или работи пред публиката в града, но примерно класическата драматургия винаги предизвиква повече интерес. Има и твърда аудитория за съботните детски представления - което също е важно в по-големия план, защото така се формира публиката - когато театърът е част от живота ти от детството.

За Благоевград не се говори така, както се говори например за Велико Търново или Пловдив – като за град, който преминава през интересен за младите хора период. Какъв е той за вас?

Като за мащабите на града, виждам съдържание и голяма надежда. Младите хора имат достъп до култура, друг въпрос е колко ще се възползват от възможностите. Радвам се, че театърът е част от този културен живот. До каква степен той е част от живота на хората в града? Благоевград не излиза от общото впечатление, че преди години театрите са имали по-важна роля. Аз съм от Плевен, помня как баба ми знаеше актьорите по телевизията от театъра, сега се наблюдава обратният процес. Но има една група хора, които са на всяка премиера и на всяко представление. Важното е, че тази група се разраства.

Интервюто взе Светослав Тодоров

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Децентрализацията на столичните райони остава само предизборен лозунг Децентрализацията на столичните райони остава само предизборен лозунг

Първите три месеца от новия общински мандат така и не донесоха на районните кметове повече средства или правомощия

20 фев 2020, 1399 прочитания

София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел

Оказва се, че Столичната община е кандидатствала за евросредства за изпълнението му без съгласието на общинските съветници

19 фев 2020, 2289 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Островът в центъра на Севера

Област Велико Търново няма бързи пътища към останалата част на страната, но след 6-7 години "Хемус" и връзката с Русе може да са готови

Още от Капитал
Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10