Островът в центъра на Севера
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Островът в центъра на Севера

През октомври беше открита отсечка от "Хемус", дълга малко над 9 км., но до Велико Търново остава още път

Островът в центъра на Севера

Област Велико Търново няма бързи пътища към останалата част на страната, но след 6-7 години "Хемус" и връзката с Русе може да са готови

Мила Чернева
6652 прочитания

През октомври беше открита отсечка от "Хемус", дълга малко над 9 км., но до Велико Търново остава още път

© Цветелина Белутова


36 км третокласна и второкласна пътна мрежа се ремонтират през 2019 г. в област Велико Търново
50 км от третокласната пътна мрежа е рехабилитирана в област Велико Търново през 2018 г.

Когато зададем въпрос на частния сектор какъв е основният проблем с развитието на бизнес във Велико Търново, често и логично изниква един и същ отговор: липсата на пътни връзки с останалата част на страната. За разлика от Пловдив, който ври и кипи, защото е свързан със столицата и Черноморието чрез магистрала "Тракия" и с Турция чрез "Марица", Търново е изолирано, макар и, общо взето, в средата на Северна България.

Пътят от столицата е над два часа и половина, като проблемът е, че магистрала "Хемус" свършва твърде далеч от северния централен град, а по нея непрестанно има ремонти на тунели и виадукти, които забавят движението допълнително. Градът дълги години опустява до голяма степен заради липсата на инфраструктура, но заявките на правителството са, че идва ред на проектите в този регион. Предприети са стъпки към построяването на магистралите "Хемус" и Русе - Велико Търново, но те са все още твърде начални - двата проекта ще са напълно завършени след поне шест-седем години.

"Хемус" за всички

След построената отсечка от "Хемус" от София в посока Велико Търново остават 133 км път, по който се пътува, меко казано, бавно. През октомври по план магистралата пораства с нови 9.3 км, което е добрата новина. Лошата е, че средата на магистралата между Боаза и Шумен все още е мираж. Миналия декември правителството взе внезапното (поне за широката общественост) решение да насочи 1.34 млрд. лв. от излишъка в държавния бюджет към строителството на "Хемус" и я възложи на държавната компания "Автомагистрали". Неин принципал е Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и затова тя можеше да получи задачата без търг, а на принципа на т.нар. in-house възлагане.

Отсечката от 133 км, която тепърва ще се строи, е разделена на шест лота, като вече се строи... 1 километър. "Участъците 1, 2 и 3 имат готови технически проекти, за участъците 4, 5 и 6 проектите в момента се изготвят, очаква се да бъдат готови в началото на 2020 г.", отговориха от АПИ на въпроси на "Капитал". Все още се изработват и парцеларни планове за отчуждения и се провеждат търгове за строителен надзор. На фона на това прогнозите на регионалния министър Петя Аврамова цялата магистрала да е готова до 2024 г. изглеждат твърде смели. Но няколко години след този срок звучи възможно Велико Търново да е свързано със София.

От Търново към Дунава

Другият голям проект е връзката на града с Русе. Новото трасе ще е магистрала с дължина 133 км, като проектната скорост е 120 км/ч. Отсечката е важна, тъй като ще свърже града с Дунав мост. Особено ключов е пътят при Бяла, където има висока концентрация на катастрофи.

Обществената поръчка само на част от пътя - между Русе и Бяла, включително обхода на Бяла, се планира да е с прогнозна стойност 670 млн. лв. без ДДС. Тя ще бъде обявена до края на годината, съобщи регионалният министър Петя Аврамова. От Бяла на юг остават още 58 км. За тази част от магистралата в момента се изготвя идеен проект, но още не е ясно колко точно ще струва.

Според анализа "Разходи - ползи" за този проект леките коли ще преминават цялото трасе за малко повече от час, или с 25 минути по-бързо от сега.

Без европейски фондове

От справката, получена от АПИ, и от проверка в сайта й става ясно, че в област Велико Търново няма ремонти, финансирани по оперативна програма "Региони в растеж", и се разчита на плана на Агенция "Пътна инфраструктура" за текущи ремонти. В съседната област Габрово поне има ремонти с еврофинансиране, сочи справка в сайта на АПИ. Става въпрос за 14.6 км от пътя между Севлиево и Велико Търново, както и 12.62 км от пътя Драгановци - Габрово.

Един обход и големият проект под Шипка

Един от най-ключовите пътни проекти в съседната област Габрово е обходът на града. Той е дълъг малко над 23 км и ще осъществи връзката към бъдещия тунел под Шипка и вертикалната връзка Русе - Велико Търново, част от Трансевропейския коридор номер 9. Проектът е разделен на две фази, като първата се изпълнява от консорциум ПСВТ с водещ партньор "Хидрострой". Поръчката е на стойност над 92 млн. лв., като финансиране имаше и по оперативна програма "Транспорт", но заради забавяне беше усвоено частично. Проектът трябва да е готов до края на ноември 2019 г.

Изненадващо в края на октомври АПИ обяви търг за строителство на тунел под Шипка за 320 млн. лв. с ДДС. Финансиране още няма - планира се кандидатстване за европейски пари в следващия програмен период. Общата дължина на участъка през Стара планина е 10.5 км. Трасето включва пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е с дължина 3.22 км, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще има още седем големи съоръжения - един подлез и шест моста.
Автор: Капитал
Автор: Капитал
36 км третокласна и второкласна пътна мрежа се ремонтират през 2019 г. в област Велико Търново
50 км от третокласната пътна мрежа е рехабилитирана в област Велико Търново през 2018 г.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • Peni Nikol

    Българска работа, толкова ли нямаха пари за още 5 км.

  • 2
    voda avatar :-|
    The investor

    Трябва да се проектира и магистралата на юг към Стара Загора и Хасково. Само така трите големи автомагистрали Хемус, Тракия и Марица ще са свързани пълноценно през Велико Търново и в средата на държавата.

    Например, пътуващ от Плевен до Слънчев бряг ще идва по Хемус до Велико Търново и от тук ще се спусне до Стара Загора, откъдето отива да Бургас и Слънчака. Така няма да се слиза от магистралата и пътят ще е бърз и безопасен.

  • 3
    voda avatar :-|
    The investor

    Погледнете картата, Велико Търново става най-важният пътен възел и град като цяло в цяла Северна България. Варна не я броя, защото е чак на морето. Най-накрая старопрестолната столица ще се оцени подобаващо!

  • 4
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Всичко това досега трябваше да е построено, но много голям финансов ресурс просто потъна (открадна се)... някъде, някои хора знаят къде. И сега естествено, след като цели райони в С.България се обезлюдиха се сетиха от (това) правителство, че и там живеят хора, за бизнеса да не говорим. Е, дано доживеем да видим някои от тия проекти реализирани, макар, че явно по новите пътища ще се разхождат чужди туристи, за да наблюдават природата отблизо, то друго няма да има за гледане...

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#4] от "Дългия":

    Да не забравяме едни 40 години, в които издържахме 200 хилядна армия, за да воюваме със САЩ. Тези пари още тогава можеха да се заделят за магистрали. Като погледнем Западна Европа - няма държава без плътна мрежа от магистрали. Докато те са строели, ние сме се готвили за война. Това е.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK