Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 29 дек 2019, 10:31, 5463 прочитания

Островът в центъра на Севера

Област Велико Търново няма бързи пътища към останалата част на страната, но след 6-7 години "Хемус" и връзката с Русе може да са готови

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
36 км третокласна и второкласна пътна мрежа се ремонтират през 2019 г. в област Велико Търново
50 км от третокласната пътна мрежа е рехабилитирана в област Велико Търново през 2018 г.

Когато зададем въпрос на частния сектор какъв е основният проблем с развитието на бизнес във Велико Търново, често и логично изниква един и същ отговор: липсата на пътни връзки с останалата част на страната. За разлика от Пловдив, който ври и кипи, защото е свързан със столицата и Черноморието чрез магистрала "Тракия" и с Турция чрез "Марица", Търново е изолирано, макар и, общо взето, в средата на Северна България.

Пътят от столицата е над два часа и половина, като проблемът е, че магистрала "Хемус" свършва твърде далеч от северния централен град, а по нея непрестанно има ремонти на тунели и виадукти, които забавят движението допълнително. Градът дълги години опустява до голяма степен заради липсата на инфраструктура, но заявките на правителството са, че идва ред на проектите в този регион. Предприети са стъпки към построяването на магистралите "Хемус" и Русе - Велико Търново, но те са все още твърде начални - двата проекта ще са напълно завършени след поне шест-седем години.


"Хемус" за всички

След построената отсечка от "Хемус" от София в посока Велико Търново остават 133 км път, по който се пътува, меко казано, бавно. През октомври по план магистралата пораства с нови 9.3 км, което е добрата новина. Лошата е, че средата на магистралата между Боаза и Шумен все още е мираж. Миналия декември правителството взе внезапното (поне за широката общественост) решение да насочи 1.34 млрд. лв. от излишъка в държавния бюджет към строителството на "Хемус" и я възложи на държавната компания "Автомагистрали". Неин принципал е Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и затова тя можеше да получи задачата без търг, а на принципа на т.нар. in-house възлагане.

Отсечката от 133 км, която тепърва ще се строи, е разделена на шест лота, като вече се строи... 1 километър. "Участъците 1, 2 и 3 имат готови технически проекти, за участъците 4, 5 и 6 проектите в момента се изготвят, очаква се да бъдат готови в началото на 2020 г.", отговориха от АПИ на въпроси на "Капитал". Все още се изработват и парцеларни планове за отчуждения и се провеждат търгове за строителен надзор. На фона на това прогнозите на регионалния министър Петя Аврамова цялата магистрала да е готова до 2024 г. изглеждат твърде смели. Но няколко години след този срок звучи възможно Велико Търново да е свързано със София.



От Търново към Дунава

Другият голям проект е връзката на града с Русе. Новото трасе ще е магистрала с дължина 133 км, като проектната скорост е 120 км/ч. Отсечката е важна, тъй като ще свърже града с Дунав мост. Особено ключов е пътят при Бяла, където има висока концентрация на катастрофи.

Обществената поръчка само на част от пътя - между Русе и Бяла, включително обхода на Бяла, се планира да е с прогнозна стойност 670 млн. лв. без ДДС. Тя ще бъде обявена до края на годината, съобщи регионалният министър Петя Аврамова. От Бяла на юг остават още 58 км. За тази част от магистралата в момента се изготвя идеен проект, но още не е ясно колко точно ще струва.

Според анализа "Разходи - ползи" за този проект леките коли ще преминават цялото трасе за малко повече от час, или с 25 минути по-бързо от сега.

Без европейски фондове

От справката, получена от АПИ, и от проверка в сайта й става ясно, че в област Велико Търново няма ремонти, финансирани по оперативна програма "Региони в растеж", и се разчита на плана на Агенция "Пътна инфраструктура" за текущи ремонти. В съседната област Габрово поне има ремонти с еврофинансиране, сочи справка в сайта на АПИ. Става въпрос за 14.6 км от пътя между Севлиево и Велико Търново, както и 12.62 км от пътя Драгановци - Габрово.
Един обход и големият проект под Шипка

Един от най-ключовите пътни проекти в съседната област Габрово е обходът на града. Той е дълъг малко над 23 км и ще осъществи връзката към бъдещия тунел под Шипка и вертикалната връзка Русе - Велико Търново, част от Трансевропейския коридор номер 9. Проектът е разделен на две фази, като първата се изпълнява от консорциум ПСВТ с водещ партньор "Хидрострой". Поръчката е на стойност над 92 млн. лв., като финансиране имаше и по оперативна програма "Транспорт", но заради забавяне беше усвоено частично. Проектът трябва да е готов до края на ноември 2019 г.

Изненадващо в края на октомври АПИ обяви търг за строителство на тунел под Шипка за 320 млн. лв. с ДДС. Финансиране още няма - планира се кандидатстване за европейски пари в следващия програмен период. Общата дължина на участъка през Стара планина е 10.5 км. Трасето включва пет тунела с обща дължина 4 км. Основният ще е с дължина 3.22 км, а останалите 4 са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще има още седем големи съоръжения - един подлез и шест моста.

Капитал градове: Велико Търново


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо въздухът в Европа се изчисти през уикенда, а в България - не 7 Защо въздухът в Европа се изчисти през уикенда, а в България - не

Освен намаления трафик из европейските булеварди и отоплението в домовете на източноевропейците, запрашаване от Туркменистан и Казахстан също може да е изиграло роля

31 мар 2020, 9932 прочитания

Още икономически мерки срещу кризата в София Още икономически мерки срещу кризата в София

Общинските съветници от всички партийни групи имат предложения, които най-вероятно ще гласуват дистанционно

31 мар 2020, 1534 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Ценният път на Благоевград

Магистрала "Струма" е най-ключова за региона, но хоризонтът за завършването на последните 30 километра е далеч

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10