Свежо от планината
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Свежо от планината

Свежо от планината

В кухнята на благоевградската пивоварна на лидера по продажби на бира "Карлсберг България"

Десислава Лещарска
4348 прочитания

© Надежда Чипева


История

Историята на пивоварната в Благоевград, днес собственост на Carlsberg, датира от 1965 г. Тогава в града започва изграждането на фабрика за бутилиране на пиво в системата на ДСО "Винпром". Постепенно потреблението нараства и ръководството на ДСО "Българско пиво" взема решение към фабриката за бутилиране да се изгради и пивоварна. Заводът "Пиринско пиво" е официално открит на 26.03.1971. Към 1980 г. годишният му капацитет достига 40 млн. литра пиво.

Пивоварната е раздържавена по линия на масовата приватизация през 1997 г., като 70% от акциите на дружеството стават собственост на няколко приватизационни фонда и индивидуални участници. Най-голям дял - 34%, придобива приватизационен фонд "Златен лев". През 1998 г. се приватизират още 24% от капитала на дружеството чрез Българска фондова борса - София. През 2001 г. "Пиринско пиво" открива нова инсталация за производство на наливна бира. Разнообразява се асортиментът - освен "Пиринско светло" и "Пиринско тъмно" на пазара е пусната и премиалната бира "Златен елен".

От ноември 2002 г. "Пиринско" става част от международното портфолио на датския пивоварен концерн Carlsberg, което е и ключов момент в нейното развитие. През септември 2004 г. "Шуменско пиво" и "Пиринско пиво" обединяват ресурси и активи под името "Карлсберг България". Обединението на двата завода сформира най-бързо развиващата се пивоварна компания в страната.

През 2017 г. производственият обем на двете ни пивоварни (Шумен и Благоевград) е около 1 740 000 хектолитра, като основната част се реализира на местния пазар.

Асортимент

В благоевградската пивоварна се произвеждат "Пиринско", както и различните разновидности на сайдера Somersby. Отделно "Карлсберг България" произвежда и внася на пазара "Шуменско", Tuborg, Calrsberg, чешката Zatecky Hus, френската Kronenbourg Blanc, чешката Budweiser Budvar, немската пшеничена бира Erdinger, златистия испански лагер с цитрусови нотки San Migel Fresca, италианската Angelo Poretti с няколко вида хмел и Brooklyn Lager. От 2018 г. компанията включи в асортимента си и бира без алкохол – Birell.

От май 2017 г. заводът в Благоевград работи с най-модерната и иновативна технология в пречистването на отпадните води. Иновацията е анаеробен биологичен реактор, известен като BIPAQ IC реактор за вътрешно пречистване на водите. Той осигурява биологично третиране на 100% от отпадните води на завода. Инвестицията в пречиствателната станция е 5 млн. лева, като това е една от стъпките в посока постигане на нулев отпечатък от дейността. Визията на Carlsberg Group за по-добър утрешен ден се състои от четири амбиции: нулев въглероден отпечатък, нулеви отпадъчни води, нулева безотговорна консумация на алкохол и нулеви злополуки. Всяка от тях е подкрепена от индивидуални измерими цели, които трябва да бъдат постигнати до 2022 – 2030 г.

КОМПАНИЯТА

"Карлсберг България" е лидер по продажби на бира в страната. През 2018 г. компанията реализира приходи от над 165 млн. лв. и изпревари другите големи играчи на пазара "Загорка" и "Каменица". Печалбата на компанията е била 23 млн. лв., а заетите - 488 души. През 2018 г. дружеството е направило капиталови разходи за 16.5 млн. лв., като фокусът на инвестициите в бил в търговски съоръжения и подобряване на производственото оборудване. Планираните за 2019 г. инвестиции надхвърлят 21 млн. лв. и са насочени към подобряване и автоматизиране на технологиите.

По данни на Nielsen през 2018 г. компанията е увеличила пазарния си дял до 35.1%, при 31.6% година по-рано. Онлайн проучване на агенцията за пазара на бира в България определя "Пиринско" като най-консумираната марка бира и втория най-любим бранд бира на потребителите.

Как се прави "Пиринско пиво"

Фотограф: Надежда Чипева


Производството на бира минава през няколко основни етапа: варене, ферментация, филтриране, след което идва ред на бутилирането й. Необходимите суровини са малц, хмел, вода и мая, а в рецептата на "Пиринско" се използва и царевичен грис.

Фотограф: Надежда Чипева


Първият етап е смилането на зърното и смесването му с вода. В т.нар. майски съдове водно-зърнената смес се "майчува" - бърка се на висока температура, докато големите молекули се раздробят на прости захари.

Фотограф: Надежда Чипева


Във филтрационен апарат, наречен цедилна каца, "озахарената" смес се филтрира - течността се отделя от твърдите частици, след което отива за варене. Вари се на 102 градуса. По този начин се извличат горчивите вещества от хмела. Хмелът, който се влага в "Пиринско", е внос и пристига под формата на гранули. У нас няма достатъчно производство на хмел, за да обезпечи работата на пивоварните. Малцът е от България.

Варката отива в машина, наречена вир пул, в която сместа се върти по стените на съда и по този начин механично утайката се отделя от пивната течност.

Фотограф: Надежда Чипева


Така избистрената течност отива по тръби, охлаждайки се, в огромните ферментатори. Ферментаторът е с обем 42 хектолитра - мерната единица, с която работят пивоварните. Един хектолитър е 100 литра. В пивоварната на "Пиринско" има 17 ферментатора.

В тези огромни "бирени цистерни" се подават и дрождите, които активират процеса на ферментация. Обикновено той продължава 7 дни, но може да се ускори или забави. В съда освен това има определено налягане, което помага на алкохола и въглерода да се задържат в бирата. "Пиринско" е лагер - бистра бира с чист и лек аромат и точно определен процент алкохолен градус, който изисква прецизност на процеса.

Фотограф: Надежда Чипева


След ферментацията бирата се филтрира още веднъж и се охлажда до 2 градуса за "Пиринско" и до -1 за "Ледено". По-ниската температура дава по-свеж аромат, а в производството на самото "Ледено" се влага специален хмел. След поредното филтриране бирата се прехвърля в т.нар. успокоителни танкове, където газовете се уравновесявят и се получава характерното за бирата насищане с СО2.

Фотограф: Надежда Чипева


Време е за бутилиране. Съдовете - стъклени бутилки или PVC, се пастьоризират с пара, пълнят се, затварят се и се пакетират.

История

Историята на пивоварната в Благоевград, днес собственост на Carlsberg, датира от 1965 г. Тогава в града започва изграждането на фабрика за бутилиране на пиво в системата на ДСО "Винпром". Постепенно потреблението нараства и ръководството на ДСО "Българско пиво" взема решение към фабриката за бутилиране да се изгради и пивоварна. Заводът "Пиринско пиво" е официално открит на 26.03.1971. Към 1980 г. годишният му капацитет достига 40 млн. литра пиво.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Освен, че наводниха пазара с вносна бира - какво изнасят?

    Цяла България пие бира от царевица. Чехите едно време като са развивали индустрията, са печелили медали в международни
    изложения...

    Дойдоха, наследиха марките и толкова. Завладяха един пазар, вместо да развият производството.

    В Мюнхен ако се вари такава бира, сигурно в затвора ще ги вкарат!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK