Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 6 яну 2020, 10:22, 8237 прочитания

Летище в мъглата

От влизането в сила на договора до края на 2018 г. концесионерът на летище Горна Оряховица е инвестирал 5.42 млн. лв. До средата на 2020 г. обаче трябва да докаже 22.4 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повече от три години след като държавата даде на концесия летище Горна Оряховица на Румен Гайтански-Вълка, бъдещото развитие на аерогарата остава неясно.

Обединение, свързано с дългогодишния лидер в бизнеса с боклука в София, спечели през 2016 г. концесията благодарение на подкрепата на държавата. Новият стопанин сега даде много уклончиво обяснение какво ще е бъдещето на летището, което иначе се радва на добра локация и връзка с друг вид транспорт.


В основата на концепцията на концесионера е да развива летището като специализирана авиобаза за карго полети. След изпълнение на инвестиции в летищната инфраструктура ще бъде изградена и база за рециклиране на самолети.

Дали компанията на Вълка ще може да напълни със съдържание летището, което е с международен статут, е под въпрос, като към момента приходите на компанията концесионер са символични. Голяма въпросителна има и по ангажимента за инвестиции в договора с държавата.

Първите 4 години



Договорът за концесия на "Гражданско летище Горна Оряховица 2016" влезе в сила на 8 юли 2016 г. С 95% участие в консорциума победител е свързаната с Румен Гайтански-Вълка "Кристална вода". Търгът се превърна в прецедент, защото държавното дружество "Летище Горна Оряховица" влезе с 5% дял в консорциума победител, като така покри условието за опит, търсено от участниците.

Концесионерът пое ангажимент да инвестира 32.1 млн. лв. за 35 години, като 22.4 млн. лв. от тях трябва да бъдат вложени през първите 4 години. За периода от влизането в сила на договора до края на 2018 г. концесионерът е извършил инвестиции за 5.42 млн. лв. Или има малко време за спазване на изискването по договора. Основните инвестиционни направления, в които са извършени инвестиции, са: разходи за проучвания и изготвяне на генерален план и ПУП, доставка на автотехника, машини, включително противопожарна техника и съоръжения, ремонтни дейности на пистата за излитане и кацане, възстановяване и поддръжка на летателното поле, включително изкуствените настилки, обясняват от компанията.

"Към настоящия момент концесионерът е в стриктно изпълнение на своята инвестиционна програма", твърди концесионерът, като концепцията е то да специализира в каргото.

"Очакваното развитие на летището предвижда удължаване на пистата за излитане и кацане с цел повишаване на конкурентоспособността на летището, като се даде възможност за използването ѝ от по-голям микс от самолети", казват от дружеството. "Инвестициите в разширяване на перона, нова светотехническа система, преустройство на пътническия терминал, изграждане на нов карго терминал, нов хангар за техническо обслужване и други са предпоставка за развитие на летището като авиационен център", добавят от там.

Според последния доклад за дейността на компанията концесионер за 2019 г. предвидените инвестиции са 19.5 млн. лв., от тях 5.5 млн. лв. са за удължаване на пистата. За ограда и система за наблюдение са 2.9 млн. лв. За аеронавигационна светлинна система - 3 млн. лв. За техника - 2 млн. лв., и 50 хил. за поддържане на летателното поле.

Настоящият символичен бизнес

Основен въпрос е откъде ще дойдат клиентите. Летище Горна Оряховица съществува от 1925 г. Държавата започна да търси концесионер, тъй като аерогарата имаше проблеми с развитието си. За 2014 г. приходите на "Летище Горна Оряховица" са 744 хил. лв., а печалбата - 1000 лв.

При новия собственик нещата не само, че не са по-добре, но и се влошават. Отчетът на компанията концесионер за 2018 г. показва приходи едва 184 хил. лв., като година по-рано са били 425 хил. лв. От тях приходите от летищни такси са 45 хил. лв., а загубата е 2 млн. лв.

Основният клиент на летището дълги години е "Фортуна еър", която имаше база там и се занимаваше с авиохимически дейности, която по думите на собственика й Ганчо Даскалов вече се е разделила с базата. Компанията концесионер пък отказва да даде информация за клиентите си към момента.

"До приключване на първия етап от инвестиционната програма на концесионера, свързан с изграждане и ремонт на основни летищни съоръжения, не се очакват приходи, които да надхвърлят експлоатационните разходи на летището", казват от летището.

Според документацията за участие първите 4 години от 35-годишната концесия са гратисен период и няма да се плаща концесионно възнаграждение. След това обаче то ще бъде или 10% от нетните приходи на година и дължимият ДДС върху сумата, или 70 хил. лв. без ДДС, коригирано с инфлацията, в зависимост от това кое от двете е по-голямо.

Капитал градове: Велико Търново


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Столичният общински съвет се подготвя да заседава онлайн 1 Столичният общински съвет се подготвя да заседава онлайн

Сблъсъкът на общината с новите технологии обаче продължава и системите не работят ефективно

9 апр 2020, 713 прочитания

Математика на старозагорския боклук Математика на старозагорския боклук

За първи път от седем години общината повдигна въпроса за увеличение на местни данъци и такси

9 апр 2020, 664 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Евросредствата в област Благоевград: В сянката на "Струма"

Държавата насочва пари в магистралата, общините адресират проблема с боклука, а фирмите купуват машини

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10