Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 9 яну 2020, 9:47, 5438 прочитания

Американският колеж на "Аркус": Guns N’ Diplomas

Как една компания създаде силно училище във Велико Търново

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В ранния следобед по коридорите на Американския колеж "Аркус" във Велико Търново е тихо. Долавя се само равният глас на учителите, които са в час. Вървим към широко отворената врата на кабинета по химия, където ни посреща една малка и изключително добре оборудвана лаборатория. Тук химията не свършва само с наизустяването на елементите в Менделеевата таблица, формулите за изчисляване на валентност и изравняване на химични уравнения. Практическото изследване на вещества и процесите, наблюденията и опитите правят ученето по-интересно и ангажират децата по-силно. Дори тогава, когато това се случва на английски език.

Една от целите на колежа е учениците да са го усвоили добре още в първата година, така че той да бъде главен инструмент в целия по-нататъшен курс на обучение. А сред по-големите цели на създателите на колежа – основните акционери в оръжейната компания "Аркус", са учебното заведение да възпитава интелигентни и знаещи хора, които имат модерни възгледи и идеи и контактуват свободно със света и последните му достижения.


"Една от големите ни каузи е образованието и инвестицията в бъдещето. Ние разбрахме, че има вакуум в образователната система, и решихме да го компенсираме", казва Банко Банков, изпълнителен директор и собственик на 41% от акциите в оръжейния завод. Първият си випуск колежът приема през 2003 г., след като две години по-рано "Аркус" е инвестирала 2 млн. лв. в придобиването и ремонта на сградата на едно от най-старите, но по това време занемарено училище в центъра на града. През 2008 г. е открито и модерно общежитие за настаняване на учениците. Във всяка от 16-те години след първия звънец колежът вече все по-често е забелязван като първенец по резултати на държавните зрелостни изпити в областта и в топ 10 на страната, а учениците му се реализират добре не само в България, но и по света. Той привлича интереса и заради множеството си акредитации в европейската и американската образователна система.

Под частната арка

Компанията "Аркус" е създадена през 1965 г. като машиностроителен завод и приватизирана в края на 90-те години. Днес основната й дейност е свързана с производство на оръжия, а цялата й продукция е предназначена за износ. Дружеството е и най-големият работодател в областта. "Ние като машиностроители знаем какво да направим от желязото, но когато говорим за образование и инвестираме без очаквания за печалба, а с една идеална цел, в началото срещнахме трудности в това хората да ни повярват. Тук материалът не е желязо, а е жив, и беше много важно да извървим пътя и да покажем, че може да се получи", казва Банков. Действително колежът е единственият пример в областта за подкрепяно от бизнеса, и в частност от само една компания, учебно заведение. Такива примери в България също не са много.



След като придобиват сградата, акционерите в "Аркус" я разширяват трикратно, пристрояват и издигат нов етаж. Компанията подкрепя финансово колежа във всички тези години, като дофинансира оперативната му дейност и допреди около две години подпомага учениците със стипендии. "Съвременната образователна система изисква постоянни вложения – първо за висококвалифицирани преподаватели, техния подбор и обучение, второ, за материалната база и оборудване на кабинетите, защото не е въпросът веднъж да купиш компютри. Те се амортизират. Трето, в подкрепа на обученията извън училище, които са важни, защото когато часовете преминават в по-приятна обстановка, имат повече смисъл за учениците", обяснява Банков.

Той смята, че в последните десетилетия в държавната образователната система има нещо изначално сбъркано и макар да са се появили добри частни училища, поради факта, че субсидията не е следвала ученика, се е получавала значителна диспропорция.

От две години насам колежът е едно от частните учебни заведения в страната, които получават държавно финансиране, и поради спецификите на модела обучава безплатно 20% от новоприетите си ученици.

Що се отнася до участието на "Аркус", то винаги е било и ще продължи да се случва с идеална цел. "Не говорим за финансова печалба въобще. Това е една печалба за обществото. 20-30 години плащаме данък за необразованите. Хубави, симпатични, развити млади хора, но незнаещи и загубили ценностите. Не може да имаме просперираща държава с необразован народ", казва Банков.

Роди се звезда

В първата година след старта Американският колеж "Аркус" приема 37 ученици. Днес борят им вече е 218, а учебното заведение постепенно започва да привлича деца не само от областта, но от цяла България.

Интересът към колежа е устойчив, а развитието му е в много посоки. "Около 10-12 години ние предлагахме два профила – чуждоезиков и природо-математически, но от няколко години насам вече имаме и профил природни науки, защото се оказа, че има такова търсене. Ние сме частна институция и се опитваме да бъдем алтернатива на една добра езикова гимназия и една природо-математическа гимназия", обяснява директорът на колежа Петър Иванов. Той е на тази позиция от самото създаване на колежа и е минал през целия път до превръщането му в едно от престижните учебни заведения в страната.

Освен тези профили колежът връща жеста към бизнеса, като започва професионално обучение на кадри за инженерното производство. От 2018 г. се предлага и професионално обучение в специалността "Машинен техник". "Започнахме с един клас от шест, в който вече са седем души, а тази година приехме четири деца в този профил. Това прави разходите за това обучение по-големи, но тези ученици се възползват от безплатното обучение, което се дотира от държавата", казва Иванов.

Колежът е сертифициран по ISO за качество на процесите още през 2004 г. и е първото средно образователно учебно заведение в България с такъв сертификат. През 2005 г. то защитава акредитация пред Европейския съвет на международните училища (ESIC). Има и акредитация от New England Association of School and Colleges (NEASC) в САЩ. През 2007 г. училището на "Аркус" става третото училище в България, което предлага Дипломната програма на Международния бакалауреат (IB), която може да служи за директен прием в университети в целия свят. "Нашите ученици могат да получат само българска диплома или само IB диплома или и двете, след като положат нужните изпити", обяснява директорът. Колежът е и сертифициран център за TOEFL и за изпитите на Cambridge.

Почти всички предмети се преподават двуезично - на български и английски. Сред преподавателите има и такива, на които английският е роден език.

"Като изключим всичко това, имаме много други инструменти, с които си служим, за да правим качествено образование. Един от тях е правилникът за вътрешния ред, в който са регламентирани всички важни въпроси и който се усъвършенства постоянно. Когато кажеш какви са правилата в началото и това важи за следващите 5 години, средата е много по-спокойна и можем да се фокусираме върху образователния процес. Няма промени в таксите от започването до завършването на колежа", казва Иванов.

Формула за деца и числа

Дейността на колежа е разделена в две дружества. Първото е "Американски колеж "Аркус", през което се управляват сградният фонд и спомагателните дейности. През 2018 г. то има приходи 208 хил. лв. и загуба 96 хил. лв. Собствеността е на две компании от групата "Аркус", като в актива земята и сградата на училището е с оценка 7 млн. лв. Второто дружество е "Частна профилирана гимназия АК "Аркус" (с едноличен собственик "Американски колеж Аркус" ). То притежава лиценз да издава българска диплома за средно образование. Неговите приходи през 2018 г. са били 1 млн. лв., а печалбата - 45 хил. лв. От отчета в Търговския регистър се вижда, че през 2018 г. то има приходи от дарения 160 хил. лв. и финансиране от държавния бюджет 328 хил. лв., постъпленията от услуги (вероятно таксите) са 545 хил. лв.

Основният приход на колежа идва от образователни такси. Годишната такса в колежа варира според това дали учениците се обучават само в националната програма, или са избрали да получат и IB диплома. В първия случай тя е 1600 евро, а във втория 4000 евро. За ученици, които се обучават едновременно по двете програми, таксата е 3700 евро. По думите на директора Петър Иванов колежът използва една част финансовата подкрепа от "Аркус", за да покрива по-високите разходи за международната програма. "Това, че нашата такса е най-ниска в сравнение с други сертифицирани в САЩ училища, може да навежда на мисълта, че и качеството на образованието е такова, но не, не е вярно. Резултатите ни са над средните в света и Европа. За да бъде услугата достъпна, ни помага именно това финансиране. Ние винаги сме имали социална политика, давали сме стипендии на изявени деца, включително сме обучавали децата с най-високи резултати безплатно", казва той.

Училището следи внимателно прогреса на своите възпитаници и ако те не полагат усилия в процеса, отпадат.

"Нашата професионална етика е такава, че не ни интересува кой от какво семейство и с какви доходи е. Хората не идват тук, защото знаят, че ще плащат такси и всичко ще е наред. Третираме всички еднакво и оценяваме резултатите безпристрастно. За нас е много важно дали децата искат и могат да учат", казва Иванов.

Същото важи и за техните преподаватели. Учебното заведение може да се похвали с почти нулево текучество, на 5-10 години от системата излиза само по един човек. Повечето са от Велико Търново. Сред тях има и много млади хора, завършили местния университет, които могат да преподават двуезично. Те помагат много за международната програма. Заетите в училището са 55 души.

Петър Иванов признава, че в привличането на кадри се усеща много силна конкуренция, и то не само на местно, а на национално ниво. Въпросът за адекватността на заплащането продължава да стои на дневен ред. "Ние успяхме да изградим такава система, в която обективният резултат на учителя, тоест прогресът на учениците, класовете и випуска, да е определящ при заплащането на учителите, а не това колко време са прекарали в системата", казва той.

Висок старт и автономност

Когато завършат образованието си в колежа, учениците се насочват към по-търсените университетски специалности. Те продължават в направления като информационни технологии, медицина, мениджмънт, финанси и право.

"За съжаление ние сме фирма за експорт. Много наши ученици избират да продължат да учат в чужбина и не са изобщо боси, когато стъпят на световния пазар и трябва да докажат знанията и уменията си на входа на образователните системи, както и да се преборят да останат. Великобритания е дестинация номер 1 като избор, след това са Холандия, Дания, Австрия, Италия", казва Иванов.

В последните години колежът вече успява да покрива разходите си с по-малко финансова помощ от бизнес ангела "Аркус". "В началото компанията ни подкрепяше не с десетки, а със стотици хиляди левове", казва директорът.

За готовността учебното заведение да се отдели икономически споделя и Банко Банков. "Мисля, че след около година или две вече ще имаме приходи, равни на разходите, и без подкрепата", казва той. Компанията обаче винаги ще стои зад колежа, защото това носи полза за цялото общество. "Свидетели сме на много други проекти, които с гръм и трясък се разпукаха. Затова ви казвам, че най-голямото удовлетворение за нас е, когато изпращаме завършилите ученици да виждаме какви бяха и какви са станали. Те са промяната, от която имаме нужда. Колежът не дава само знания, а един широк кръгозор и маниер за подхода към процесите, било учебен или трудов. Този маниер се вгражда в хората", казва Банков. За него най-големият успех на колежа се корени повече в това, отколкото във всички спечелени медали от международните олимпиади, високите резултати на зрелостните изпити и множеството други академични и спортни постижения на учениците.
Q&A

Петър Иванов, директор на Американски колеж "Аркус"

Каква е системата за прием на ученици в колежа?


Колежът има собствени приемни изпити по три предмета – английски език, български език и литература, математика. Кандидатите се класират според резултатите от трите изпита. Учениците, които се възползват от безплатно обучение в 20% квота, са тези с най-високи резултати на приемните изпити, без оглед социалния им статус или други фактори.

Какъв е профилът на семействата, които избират учебното заведение?

Той е много разнообразен. Най-много са семействата, в които хората упражняват по-добре платени професии, или тези с малък и среден бизнес. Интерес има и от страна на семействата с едър бизнес, политически лидери от местно и национално ниво. Всяка година имаме и постоянен процент, около 10%, на ученици, които са чуждоговорящи. В първите години това бяха англоговорящи деца, после дойдоха рускоговорящите и арабскоговорящите. Имали сме деца от смесени бракове и родени тук, но мигрирали и върнали се в България.

Какви са предимствата и недостатъците на това едно международно признато учебно заведение да се намира в по-малък областен град на България?

Предимствата са, че в общността хората се познават и изкушенията за учениците са по-ограничени. Сред основните недостатъци е малкият пазар. По начина, по който работим, ако бяхме в по-голям град щяхме да се развиваме и растем повече. Работим с ученици в най-трудната възраст между 14 и 19 години и повечето семейства не искат децата им да учат в друго населено място, каквото и да им обещават по отношение на средата и възможните резултати. Друг минус е налагането на имиджа. Тук, за да те признаят свои, отнема много повече време. За някои хора трябваше да мине десетилетие.

Капитал градове: Велико Търново


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Co-working, co-arting, co-teening 1 Co-working, co-arting, co-teening

Три споделени пространства, които променят Стара Загора

24 май 2020, 1944 прочитания

Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса

Това е една от целите на зам.-кмета по дигитализация Владимир Данаилов

24 май 2020, 3645 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Градове" Затваряне
Българите движат имотния пазар в Бургас

Цените остават стабилни въпреки отлива на чуждестранни клиенти. Созопол се радва на голям интерес

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10