Болярски компютри
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Болярски компютри

Търговският директор на "Вали" Снежана Хинова обяснява ръста в бизнеса на компанията с нови договори, нов сайт и навлизането в геймърския сегмент

Болярски компютри

Как "Вали", семеен бизнес, далеч от София, се превърна в един от най-големите компютърни дистрибутори в страната

Йоан Запрянов
7005 прочитания

Търговският директор на "Вали" Снежана Хинова обяснява ръста в бизнеса на компанията с нови договори, нов сайт и навлизането в геймърския сегмент

© Цветелина Белутова


Един от петте най-големи хардуерни дистрибутори в България - "Вали компютърс", е различен: базиран е не в столицата, а в провинцията, и е класически пример за семеен бизнес. Създаден от Димитър Хинов - по негови думи "в студентска стая през 1990 г.", в момента компанията се притежава и управлява от него, съпругата му Снежана и брат му Росен Хинов..

"Аз и трима мои колеги бяхме изправени пред дилемата дали да започнем от нула, или да напуснем България", разказва Хинов за началото на фирмата през 1990 г. "И тримата в момента управляваме успешни фирми, така че може би решението ни е било правилно."

Началото е скромно: "собственоръчно сглобен компютър, комплект инструменти, 100 лева в наличност и офис 9 квадратни метра".

Оборотът на "Вали" за 1991 г. е 50 хил. лв. при тогавашния курс на лева към долара. За 2018 г. компанията има почти 60 млн. лв. приходи и 3.8 млн. лв. печалба, над 100 служители, което я поставя на 11-о място сред от най-големите компании в област Велико Търново.

Накратко: бизнесът на "Вали" е търговия на едро към вериги и големи компании и институции. А по-конкретно топ клиентите им са: "Технополис", "Зора", "Техмарт", "Техномаркет", "Кауфланд", "Теленор", А1, Банка ДСК, Медицински университет - Варна, Нов български университет, над 550 училища в цялата страна и много много други. От две години участват и в обществени поръчки, но все още това е малка част от оборота. А продуктите идват както директно от производители (като при Asus, Fujitsu, Gigabyte), така и от оторизирани търговци на едро в Европа (при производители на процесори като Intel и AMD).

Вечно бързащи

Милионите не идват бързо и лесно. До голяма степен развитието както на "Вали", така и на всеки дистрибутор на техника през последните няколко десетилетия може да бъде разглеждана и като историята на компютърните технологии. През 90-те години, например някои от най-големите компании в тази сфера са COMPAQ, DEC, Packard Bell и IBM. Днес нито една от тях не съществува на компютърния пазар, а някои от тях изобщо ги няма.

Всъщност Хинов сам казва, че в началото не е очаквал бурно развитие на компанията - по онова време компютърът все още се е смятал за луксозна стока. "Тогава един компютър с чип Intel 286 струваше три хиляди долара и едва ли някой, включително и ние, си е представял, че няколко десетилетия по-късно цената на един неизмеримо по-мощен компютър ще бъде 500 долара и ще е неразделна част от ежедневието на хората", казва той.

Хинов разделя историята на бизнеса си на две - преди навлизането на интернет и след масовата свързаност между всички потребители. "Това коренно промени бизнес модела на търговията с компютри - от една страна, увеличи рязко търсенето им, а от друга, намали много маржовете на печалба", добавя Хинов. Той решава да развива бизнеса от Велико Търново - централната географска локация на града го прави удобен хъб за дистрибуторския бизнес, а проблемът с намирането на специализирани кадри се оказва не по-голям, отколкото този в София например.

Съпругата му, Снежана Хинова, е търговски директор във "Вали компютърс" и смята, че голямата промяна не е преминала, а продължава да се случва всеки ден. "Всеки ден излизат нови технологии, нови процесори, нови дънни платки, нова периферия, нови устройства. В този бизнес не можеш да спреш", казва тя.

Хинова казва, че животът на продуктите вече е паднал до под година, което е най-голямото текущо предизвикателство пред бизнеса на "Вали". Една от целите, които компанията си поставя през 2014 г., е да направи нов, съвременен сайт. Това начинание се оказва особено точен пример за наблюденията на Хинова: той е пуснат през 2017 г., но докато се стигне до стартирането му, от 7000 описани продукта 2500 вече са спрени от производство и така и не се появяват на обновената страница.

Презареждане

"Този бърз ритъм уморява и нас, и търговците на едро. Ние сме наясно, че няма как да се прочете и възприеме всеки ден този обем от информация", казва Хинова. Тя добавя, че все по-широкото портфолио на компанията води и до плюсове, и до минуси.

Позитивът е, че "Вали" вече има разнообразие, което позволява на клиентите на фирмата да си набавят всичката нужна техника само от едно място. "Това разнообразие обаче усложни логистиката на стоката – от получаването и нареждането ѝ до изпращането, което наложи необходимостта и от построяването на нов логистичен хъб. Начинание, което вече е в ход."

Хинова разглежда пускането на новия сайт на фирмата като своеобразен рестарт - но далеч не само заради уеб страницата на компанията. "Тогава, със стартирането на сайта, решихме да анулираме всички предишни регистрации на партньорите ни. Така обновихме цялата ни база с клиенти", разказва тя. Ходът е рисков, защото може да се приеме и като агресивно поведение на компанията, но в крайна сметка се отплаща: "Още първия месец след това оборотът ни беше по-висок и с много положителен отклик", казва Хинова.

Числата го доказват. Резултатите на фирмата през 2016 г., преди "рестарта", са 44 млн. лв. приходи и 1.9 млн. лв. печалба, а следващата година - 56 млн. лв. и 3.5 млн. лв. печалба. А миналата ръстът е с над 6% до 60 млн. лв.

Причините за ръста през последните години са няколко: сключването на нови дистрибуторски договори с производители като Asus, BenQ, Team, RICOH и др., стартирането на новия сайт и не на последно място асортиментът от стоки и събития за геймърите, обобщава Хинова.

Освен промените по отношение на дистрибуцията "Вали" се преориентира и към това да предоставя цялостни решения, а не "само желязо", както се изразява Хинова. Компанията създава и отдел за работа с корпоративни клиенти, училища, детски градини и университети, които искат да бъдат в крак с развитието на новите технологии.

Синът - с фокус в гейминга

Другият важен сегмент за "Вали компютърс" е геймингът - обичайна насока за дистрибуторите, защото новите игри изискват компютърни конфигурации с огромна мощност. Геймингът в повечето случаи е предпоставка за интерес от младите поколения и Хинови знаят как да отговорят на това търсене - като създават проекта GPlayTV, управляван от сина им Иван Хинов. Платформата включва в себе си магазин за хардуер и периферия, видеоревюта, онлайн предавания, а отделно от това и спонсорира няколко отбора по електронни спортове, състезаващи се в различни "дисциплини".

GPlay може лесно да бъде определен като успешен проект - в различните социални канали платформата има над 100 хил. последователи, а на гейминг събитията, които GPlay организира, са присъствали над 20 хил. души.

Проектът, воден от сина на Хинови, завършва кръга по два начина - от една страна, осигурява част от бъдещето на "Вали", като се насочва към сегмента на геймърите, а от друга - като превръща хардуерния дистрибутор в истински семеен бизнес през поколенията.

Един от петте най-големи хардуерни дистрибутори в България - "Вали компютърс", е различен: базиран е не в столицата, а в провинцията, и е класически пример за семеен бизнес. Създаден от Димитър Хинов - по негови думи "в студентска стая през 1990 г.", в момента компанията се притежава и управлява от него, съпругата му Снежана и брат му Росен Хинов..

"Аз и трима мои колеги бяхме изправени пред дилемата дали да започнем от нула, или да напуснем България", разказва Хинов за началото на фирмата през 1990 г. "И тримата в момента управляваме успешни фирми, така че може би решението ни е било правилно."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK