"Умните" светофари на София

Три години след въвеждането на интелигентната система за управление на трафика в столицата ефектите остават спорни

В щаба за координиране на движението в града на екран с размерите на цялата стена се показват данните от всички умни светофари и камери
В щаба за координиране на движението в града на екран с размерите на цялата стена се показват данните от всички умни светофари и камери
В щаба за координиране на движението в града на екран с размерите на цялата стена се показват данните от всички умни светофари и камери    ©  Надежда Чипева
В щаба за координиране на движението в града на екран с размерите на цялата стена се показват данните от всички умни светофари и камери    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Три години след въвеждането на интелигентната система за управление на трафика в столицата ефектите остават спорни.
  • Причината за това е, че колите стават все повече, а в същото време гражданите не разбират как функционират т.нар. умни светофари.
  • Някои от бутоните за пешеходци всъщност не работят през деня и само объркват още повече хората.

Пред светофара на ул. "Раковски" до градинката "Кристал" постоянно се образува върволица от пешеходци, които с досада чакат зеления сигнал, за да преминат. Някои натискат упорито бутона за зелен сигнал, други недоволстват на висок глас, че трябва да чакат прекалено много, а трети направо пресичат в знак на бунт, окуражени от симфонията на клаксоните. "Ще изчакаш", казва подигравателно един от пешеходците и надменно вдига ръка към ядосания шофьор.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 9

    Излиза, че системата на светофарите успешно работи за това да вкара максимален трафик в центъра на София. И на други места има проблеми. По "Арсеналски" се движат тролей 7 и автобус 102, обаче светофарът не отчита този факт, а пуска на равни начала колоните от автоталибани, които използват "Богатица" като дубльор на "Ч. връх". Хем хората не смеят да си пуснат децата да изтичат отсреща до парка, хем прецаква направлението с градски транспорт. По "Богатица" в пиков час зелен сигнал трябва да светва само за пълнеж, когато по Арсеналски няма автобуси да чакат.

    Нередност?
  • 2
    m_todorov avatar :-|
    m_todorov
    • - 3
    • + 5

    Добра статия, но и от общината казват, че се мисли за автомобила първо:

    "Логично обяснение за случващото се обаче съществува, но не се вижда с просто око. Или поне така твърдят от общината. Например според инж. Петров никой не забелязва, че светофарът при "Кристал" всъщност е свързан с този на бул. "Цар Освободител" и "Раковска", като при много коли и двата пускат зелена светлина за шофьорите. Така дори някой да е натиснал бутона за пешеходците, системата не реагира, докато не се изнесе колоната от автомобили."

    Т.е. ако решите да ходите пеша в центъра на града, ще дишате газове от стари коптори 5мин. преди дори да ви светне зелено. И кое е мисленето за безопасност на пешеходеца, с което инженерчето от общината се хвали? Намалили времето за пътуване с кола с 30% и, о ЧУДО, още повече коли. И светофарът, който сложиха на бул. Левски пред СУ е най-голямата тъпотия, която съм виждал. Решението е да се въведат такси за влизане с кола в центъра, скъпо паркиране, бус ленти, които да се спазват, да се глобява за спиране в бус лентите и велоалеите (някой от общината изобщо ще направи ли нещо за велоалеята на Дондуков?!), адекватен градски транспорт до крайните квартали. Изобщо ако на някой му хрумне да пресича центъра на града с кола, за да спести 5км, следва да си плаща, а не да му дишаме мръсния газ и да го гледаме как пори с 80км/ч. В тази връзка "велоалеята" по Тодор Александров е само за самоубийци - няма нормален град, където булевард водещ до центъра на града, да се използва от коли с 80-100км/ч.

    Нередност?
  • 3
    mto avatar :-|
    mto
    • + 4

    Доста неверни твърдения от страна на Общината... Ако вземем за пример кръстовището на булевардите "Сливница" и "К. Величков", там умният светофар има принос точно 0,00 в управлението на трафика. Всички фази са абсолютно предварително програмирани и не се променят. При положение, че и човешкия поток е голям и сравнително постоянен, нуждата от бутони за пешеходците също е точно нула! Това вероятно е и причината постоянно да бъдат чупени...
    Всъщност, много бих искал родителите на "специалистът" програмирал дължината на зеления сигнал за пешеходците, да бъдат доведени за тест дали ще успеят да претичат през булеварда.
    За задръстванията, които се създадоха по "К. Величков" темата е съвсем друга. А, за местоположението на островната спирка при метростанция "К. Величков" даже си е за разследване и затвор.

    Нередност?
  • 4
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean
    • - 1
    • + 1

    Тодоров , какви са тия глупотевини, които предлагаш. Решението е в разминаване на кръстовища, като се започне 1.от Орлов мост и 2. от бул.България и Гешов и много други. Що се отнася до жълтите павета, казвано е и друг път - под жълтите павета трябва да има път (като тунел) за автомобили, а отгоре да е пешеходна зона. За този тунел - влиза се при СУ и се излиза след пл.Света Неделя. Ама вече май-там е метрото и няма възможност. В някой друг живот ще стане......

    Нередност?
  • 5
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 6

    "Знам, че е изнервящо за пешеходците, но тяхната безопасност е по-важна", коментира Петров."

    Е този цинизъм на общинарите безкрайно ме дразни! Ще повишим пътния данък, за да е по-чист въздухът! И стана ли по-чист въздухът, слязоха ли хората от колите си? С какво висенето по кръстовищата на пешеходците осигурява тяхната безопасност? Напротив, хората започват да пресичат на червено, защото е глупаво да чакат на светофара, щом колите в тяхната посока преминават, а те не могат, понеже зеленият сигнал ще се задейства едва при следващия цикъл.
    Не ми е станало по-лесно да пътувам, когато съм в колата си, но се чувствам пренебрегната и унизена, когато ходя пеш.

    Нередност?
  • 6
    chevyvolt avatar :-|
    chevyvolt
    • - 1
    • + 2

    Решението е многократно по-високи данъци за автомобили, по-скъпо паркиране и винетки за местните в зоните. Разрешаване и стимулиране на всякакви услуги за споделяне на автомобили и пътуване.

    Средствата от горните мерки се инвестират в по-удобен градски транспорт.

    Нередност?
  • 7
    starlighter avatar :-|
    starlighter
    • + 1

    Все пак изграждането на тази система се извърши доста непрозрачно- румънци, телелинк и др знайни и незнайни.

    В цял сявт тези системи създават навици у хората и те знаят , че всеки ден по едно и също време ще преминеш през определено място.
    Но тук не е така, никога не можеш да планираш - ако два дена е ОК, то на третия ще се появи напълно необяснимо задръстване. Преди време на Сточна гара имаше тотално необяснимо задръстване и стояхме повече от 2 часа без никаква информация.

    Доста често на Ситняково и Черковна зеления светофар светва за по-малко от 10 секунди по главното направление, което е предпоставка за ПТП, защото е нещо необичайно. Явно в центъра има някой с по-голям интелект от "умните" светофар и се упражнява.

    А за безумните бутони сега е момента да се премахнат като разпространители на вируси.



    Нередност?
  • 8
    maddrum avatar :-|
    maddrum
    • + 3

    Единствената функция на тия бутони е да не пускат пешеходците, тогава когато имат право на това - пример кръстовището на Симеоновско и никола габровски. Цъкъла на преминаването на автомобилите не се променя, но ако не си натиснал копчето, единствено трябва да чакаш докато не се смени светофара и не те пусне.
    Което само дразни пешеходците и те отиват и те ги чупят или "заваряват" в натиснато положение.

    Отделно общината не може да ги поддържа, не веднъж ми се е случвало да има счупен бутон, които стои с дни и в резултат хората не могат да пресичат.

    ОБЩИНАТА даде едни 20 милиона да нахрани едни фирми, нищо повече не се случи с тия бутони. Ще постоят още малко, докато не се начупят и бъдат окончателно махнати.

    Нередност?
  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 6

    До коментар [#4] от "coffee.bean":

    Под Жълтите павета върви метрото. Няма място за автомобилен тунел. От Центъра до кръговото на 4-ти километър трябва да говорим само за омаломощаване и възпрепятстване на автомобилния трафик. Светофари, пешеходни пътеки, сини зони и най-мнощното оръжие - бус лентата. Затваряме жълтите павета за транзита, пускаме бус-ленти по Евроги и автоталибаните ще започнат да заобикалят центъра отдалеч.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал