"Нервната система" на Североизточна България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Нервната система" на Североизточна България

"Нервната система" на Североизточна България

Едно от големите ВиК дружества изцяло ни се довери и работи с нашата телеком свързаност. Там става въпрос за дистанционно отчитане на помпени станции изцяло с наше решение

Специален проект е съдържание, спонсорирано от рекламодател на "Капитал".
3382 прочитания

Вероятно си спомняте времето, когато почти се налагаше да си вземем ден отпуска, докато чакаме инкасатора да дойде и да отчете водомерите и топломерите вкъщи. За жалост за твърде много хора в България тази неприятна ситуация все още е реалност. Благодарение на телекомуникционните оператори, които осигуряват все по-комплексни дигитални услуги за подобряване на публичната среда, обаче всичко това скоро трябва да остане мъгляв спомен от миналото.

Добър пример в тази посока са регионите Варна и Добрич, където телеком-операторът Vivacom все по-активно имплементира дигитални решения тип "умен град". "Нашата LoRa-мрежа във Варна съвсем наскоро беше финализирана и заработи успешно. Това е причината напоследък да инициираме повече подобни умни процеси", разказва Владислав Димитров, регионален мениджър "корпоративни продажби" на компанията за региони Варна и Шумен. "През последните месеци все повече хора си дадоха сметка, че телекомите са нервната система на бизнеса.

Когато се наложи да работим от разстояние, ясно се вижда, че без нас почти никой не може да може да функционира. А в ситуацията на коронавирус-карантина обемът на интернет трафика започва да се увеличава още повече", коментира и Радосвета Петрова регионален мениджър "корпоративни продажби" на Vivacom за Добрич.

Радосвета Петрова регионален мениджър "корпоративни продажби" на Vivacom за Добрич

Цифровизация на ВиК услугите

Варна и Добрич са два добри примера как ВиК-секторът започва да става все по-иновативен. "С ВиК Варна сме партньори от много години: клиентът ни се е доверил напълно и ползва цялото ни портфолио. Доставяме цялата интернет свързаност и всички телеком-услуги между всичките им клонове. Реално това, което сме направили последно, за да улесним тяхната работа, и специално на инкасаторската дейност, е предоставяне на телекомуникационна среда", споделя Владислав Димитров.

Благодарение на Vivacom служителите на ютилити-компанията, които посещават адреса на клиентите, вече не трябва да записват информацията в хартиена тетрадка, а директно въвеждат данните през таблети, предоставени от телекома. Преносимите устройства са с дейта карта, осигуряващи свързаност със сървъра на ВиК Варна и с инсталиран специален софтуер, който е разработен специално за фирмата. Така инкасаторът директно въвежда информацията в система, което позволява издаването на фактурата реално още на следващия ден. Паралелно върви интеграцията на системата на водоснабдителното дружество с LoRa-мрежата на Vivacom.

"Ще работим в посока дистанционно отчитане на водомерите, т.е. то да става без да се налага служител на ВиК да посещава адресите и самите устройства автоматично да предават данните в централата на фирмата", разказва Владислав Димитров. Според него обаче имплементацията и подмяната на водомерите ще отнеме известно време, тъй като голяма част от частните клиенти в крайна сметка ползват стари устройства и трябва да инвестират допълнителни средства за подмяната им. Vivacom осъществява аналогичен проект в на територията на община Добрич. "Едно от големите ВиК дружества изцяло ни се довери и работи с нашата телеком свързаност", споделя и Радосвета Петрова. Според нея там става въпрос за дистанционно отчитане на помпени станции изцяло със smart-решение телекома.

"За техните нужди сме осъществили и проекта "дигитален инкасатор". Те имаха подготвен софтуер и сами менажират системата, но всичко се осъществява и обработва в нашия дейта център и с нашите облачни услуги", разказва регионалният мениджър.

Сигурност чрез технологии

Други проекти, с чието успешно осъществяване Vivacom може да се похвали в Севроизточния регион, са свързани с осигуряването на smart-решения в сферата на сигурността. "Имаме реализирано видеонаблюдение, което работи от около две години, в община Вълчи дол. Идеята на кмета и това, което провокира разговора ни с него, беше, че властите и МВР не са толкова добре позиционирани в малките населени места", разказва Радосвета Петрова. Това е причината местната власт да сключи договор с телекома да се инсталират камери на входно-изходните точки на някои от селата, както на самия Вълчи дол.

В случая става дума за инсталиране на камери на около 10 локации. Устройствата не са с аналитични функции, т.е. не могат да разпознават номера на автомобили и лица на заподозрени. "Пак се съобразявахме с финансовата реалност", споделя Петрова. "Въпреки това имаме много позитивна обратна връзка от местните власти, благодарение на нашето видеонаблюдение вече имаразкрити няколко престъпления. Както сигурно знаете, съхраняваме информацията от камерите и я предоставяме на общината и полицията при нужда и форсмажорни обстоятелства. Често явление са автомобилните гонки вечер и дрифтенето. Камерите решават този проблем", добавя мениджърката на Vivacom.

Интернет за всички

Вълчи дол е добър пример за дигитализация и по линия на осигуряването на безплатен безжичен интернет на обществените места. Проектът в града се осъществява по линия на програмата на Европейския съюз WiFi4EU. "Община Вълчи дол се явява доста иновативна в тази сфера. Покрили сме в безжичен интернет стадиона, градския парк и централната част на града, която беше реновирана с последно време", разказва и Радосвета Петрова, която пряко отговаря за функционирането проекта в града. По принцип Vivacom е най-големия подизпълнител на проекти по линия на iFi4EU в България - около 70 на сто от населените са избрали неговите услуги, за да осигурят безжична свързаност за своите жители и гости.

Услугата, който хората получават по линия на WiFi4EU, е неограничен достъп с минимален капацитет от 30 мегабита в секунда. На някои места телеком-операторът гарантираме дори 50 мегабита в секунда. Достъпът е абсолютно свободен за всички, като няма значение дали сте жител на дадената община или турист. "И тази година има осигурено финансиране от ЕС, така че действаме с още няколко общини, с които имаме изградени добри партньорски отношения и при тях да направим същото", споделя и Владислав Димитров, който отговаря за съседните региони Варна и Шумен.

Владислав Димитров регионален мениджър за Варна и Шумен

Дигитално корабоплаване...

Амбициите на Vivacom да предлагат "умни" решения във варненския регион закономерно засягат и корабния бранш. "Друг наш голям клиент, при който частично участваме с дигитализацията на процесите и улесняването на работата, е пристанище Варна", разказва Владислав Димитров. Там операторът осигурява телекомуникационна среда по оптичен и безжичен път между зоните "Запад" и "Изток", които са отдалечени една от друга.

"В едната зона се товарят кораби и там сме осигурили двойна свързаност. Идеята е, че персоналът е оборудван таблети с дейта карти, чрез които се свързва със сървъра на пристанище "Запад". Ако поради някакви форсмажорни обстоятелства преносът на данни по оптика падне, той веднага се замества с радиорелейна връзка и работата на пристанището не спира", обяснява мениджърът на Vivacom. Според него, ако хипотетично няма такова двойно подсигуряване, евентуален срив може да блокира за часове наред, както товаренето, така и разтоварването на корабите и това води след себе си десетки хиляди лева загуби за тези, които са принудени да чакат.

В бъдеще телеком-операторът ще работи за евентуално разширяване на неговата LoRa-мрежа и базираните на нея услуги на територията на пристанището. "Ако разбира се е съвместима", уточнява Димитров.

...и по-чист въздух

Намеренията на телекома обаче не спират до тук. В момента компанията е в преговори с две общини за монтиране на системи за качеството на въздуха. "Ще се следят нивата на фините прахови частици, на аерозолите, на въглеродния диоксид и т.н. Ще се поставят и метеорологични станции, които ще подават данни директно на сайта на съответната община", разказва Владислав Димитров. Ако съответната община пожелае, може да се добави и мобилно приложение, за да могат гражданите по-лесно да получават информацията в реално време.

"Нашата цел е да поставим въпросните измервателни станции в зони, които са най-проблемни - например близо до заводи, за да се следи кога има завишаване на замърсяването и кога - снижаване", обобщава мениджърът на телекома.

Вероятно си спомняте времето, когато почти се налагаше да си вземем ден отпуска, докато чакаме инкасатора да дойде и да отчете водомерите и топломерите вкъщи. За жалост за твърде много хора в България тази неприятна ситуация все още е реалност. Благодарение на телекомуникционните оператори, които осигуряват все по-комплексни дигитални услуги за подобряване на публичната среда, обаче всичко това скоро трябва да остане мъгляв спомен от миналото.

Добър пример в тази посока са регионите Варна и Добрич, където телеком-операторът Vivacom все по-активно имплементира дигитални решения тип "умен град". "Нашата LoRa-мрежа във Варна съвсем наскоро беше финализирана и заработи успешно. Това е причината напоследък да инициираме повече подобни умни процеси", разказва Владислав Димитров, регионален мениджър "корпоративни продажби" на компанията за региони Варна и Шумен. "През последните месеци все повече хора си дадоха сметка, че телекомите са нервната система на бизнеса.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK