Преоткриването на колелото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Градска вело революция

Преоткриването на колелото

Велоалеите на София се напълниха с колела през слънчевите дни

Преоткриването на колелото

Мерките за социална дистанция доведоха до неочакван бум на велосипедите и градовете ударно изграждат велоалеи, а София ще наваксва

Анина Сантова
12903 прочитания

Велоалеите на София се напълниха с колела през слънчевите дни

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Мерките за социална дистанция доведоха до неочакван бум на велосипедите и градовете по света отговарят на това с ударно изграждане на велоалеи.
  • Това може да промени изцяло транспортните системи и да реши тлеещите проблеми с мръсния въздух и задръстванията.
  • София също прави опити в тази посока, но засега по-скоро трябва да навакса пропуснатото.

Тази седмица Виена реши да обособи голяма велоалея по един от големите си булеварди - "Пратерщрасе". Тирана пък превръща зоните за паркиране във велосипедни алеи.

Рим и Милано обособяват десетки километри временни трасета за колела, а Париж планира спешни инвестиции от 300 млн. евро, за да направи мрежа от общо 650 км велоалеи, като само за последните дни са изградени десетки километри.

Подобни мерки се вземат още в Берлин, Будапеща и отвъд океана - в САЩ градовете масово се обръщат към велотранспорта, а дори в Перу и Боливия са готови с планове за превръщането на колелото в основен начин на придвижване на хората.

С 650 км постоянни и временни "корона алеи" Париж е най-амбициозен. Планът на кмета Ан Идалго предвижда до 2024 г. всички улици да са достъпни за велосипедисти, но корона кризата го ускори. Тактиката, която ще бъде използвана, за да се освободи нужното пространство, е премахване на 72% от паркоместата за автомобили.

Лил, Дижон, Руан, Льо Ман, Сент Етиен и още 110 града планират временни велоалеи, които да се ползват и в следващите няколко месеца.

Накратко, светът е на прага на истинска велоеволюция. Тя не успя да се случи заради екологията, но сега е буквално разпалена от коронавируса. Градовете търсят начини да се справят с основните негативи от епидемичните мерки - спазването на дистанция и безопасно пътуване, а велосипедите се очертават като най-добрият избор, защото разрешават и двата проблема наведнъж. Освен това има и бонус - колелото не отделя вредни емисии, а в същото време подобрява здравето и социалния живот.

"Странно и неприятно е обстоятелството, което отвори пътя на велосипедната революция. Но сега, след като тази новост е дошла, трябва бързо да се потопим в нея", коментира Хенк Суортал, който е вицепрезидент на Европейската федерация на велосипедистите. С тази промяна, която се случва много по-бързо от очакваното, се слагат болтовете на една нова следвирусна транспортна система. След подобна трансформация градовете ще изглеждат доста по-различно и ще могат да се превърнат в "градове за хората", както ги нарича известният архитект Ян Геел, отворени за развитие на местните бизнеси и туризма.

Много градове адаптират улиците си към споделеното придвижване и обособяват т.нар. Зона 20, в която се движат едновременно пешеходци, велосипедисти и автомобили.

Глътка свеж въздух

Заради риска от зараза с COVID-19 хората масово започнаха да избягват обществения транспорт и се връщат към личните си автомобили, с което дългогодишните усилия за борба с мръсния въздух отиват на вятъра. Проучване на компанията AutoTrader показва, че 56% от шофьорите, които в момента нямат собствена кола, планират да си купят такава след падането на карантината. В китайския град Ухан например пътуванията с личен автомобил са се удвоили след отмяната на ограниченията - от 34 на 66%, съобщи BBC. А всичко това значи тонове въглероден диоксид и много повече задръствания.

Именно затова усилията са насочени към бързото подобряване на условията за колоездене в градовете. Германският канцлер Ангела Меркел вече обяви, че велосипедният трафик помага за опазването на климата и същевременно може да е ключова част от мерките за борба с коронавируса.

В Милано велоалеите също бързо станаха приоритет. Градът обяви, че планира да преобразува 35 км улици в алеи за велосипеди и пешеходци като част от усилията за възстановяване на икономиката и насърчаване на търговията през лятото. Други големи италиански градове с население от поне 50 хил. души ще могат да се възползват от субсидията от 500 евро за покупката на нов велосипед.

Италианското правителство пък директно обяви в началото на тази седмица, че ще субсидира 70% или до 500 евро от покупката на нов велосипед, електрическа тротинетка или абонамент за споделено ползване на велосипеди и скутери. От помощта ще могат да се възползват по-големите градове, тъй като замърсяването в тях е по-голямо. "Заради изискването за социална дистанция много по-малко хора ще могат да ползват автобусите и трамваите, а това ги принуждава да потърсят алтернативни начини за придвижване като карането на велосипед", коментира италианският министър на транспорта Де Микели, цитиран от ДПА.

Ще ми купиш ли колело

Показателни за мащабите на промяната са данните на велосипедната верига "Ван Морф", че световните й продажби са се увеличили с 48% от края на февруари до средата на март, а във Великобритания дори със 148% от началото на февруари до средата на април.

Освен велоалея по "Пратерщрасе" Виена подготвя същата мярка по бул. "Ваграмерщрасе". Тя ще е отделена чрез разделителни елементи от останалата част на улицата, по която се движат автомобилите, което я прави безопасна и за най-малките велосипедисти.

В България също има положителната тенденция. Една от най-големите марки на пазара - Drag, отбелязва значителен ръст на търсенето на велосипеди. Компанията, която има общо 12 магазина в цялата страна, отчита 36% повишение на продажбите през април, като онлайн покупките дори са се увеличили с над 40% в сравнение със същия месец на миналата година.

"В страната първите седмици след обявяване на извънредното положение бяха много тежки за нас, но след това нещата коренно се промениха. В момента имаме опашки пред магазините. Най-хубавото от всичко това е, че хора, които не са карали досега колело, правят този избор", коментира пред "Капитал" Драгомир Кузов, основател и изпълнителен директор на Drag, както и председател на Българска федерация колоездене.

По-голямо търсене забелязват и магазините "Байк център" на бул. "България" и Sofia bike rental, разположен на ул. "Шести септември". Трудно е обаче да се прецени дали това е заради ситуацията с коронавируса, или е обичайният сезонен интерес. "Ръстът на продажбите е малко по-висок или е на нивото от миналата година, но забелязваме по-висок интерес от гражданите и повече запитвания. Главно се търсят по-бюджетни велосипеди, най-вероятно заради ситуацията", коментира пред "Капитал" Кристиан от "Байк център". Според него обаче е важно, след като сегашната ситуация отмине, колелата да не бъдат захвърлени в гаражите.

Временното да стане постоянно

Добрата новина е, че планове за изграждане на велосипедни мрежи в отделните градове всъщност отдавна има, а сега единственото, което трябва да се направи, е тяхното бързо изпълнение. Според експерти първата стъпка е обособяването на временни велоалеи по булевардите за сметка на автомобилното движение, които са евтини и стават бързо.

Сърцето на Европейския съюз - Брюксел, пък направи радикална промяна, като въведе т.нар. Зона 20 за всички улици в центъра. Така столицата на Белгия показа, че приоритетни са пешеходците, и в същото време стимулира велосипедния трафик заради по-голямата безопасност при движение.

Ню Йорк превръща 120 км от улиците си в пешеходни и велосипедни зони. "Гражданите нямат уличното пространство, от което се нуждаят, за да поддържат подходяща социална дистанция, за която знаем, че е от съществено значение при тази криза", заяви председателят на общинския съвет на Ню Йорк Кори Джонсън.

В Берлин например властите вече забелязват ефекта от временните велоалеи и споделят, че това наистина помага на хората да спазват социална дистанция и в същото време не влияе негативно на трафика. "Научихме, че е възможно да започнем промяната, стига да я желаем достатъчно", коментира пред BBC Пол Райли от международното движение за борба с климатичните промени Transition Liverpool.

Великобритания също се трансформира - въпреки че досега изоставаше от велосипедните практики на съседите си, сега окуражава хората да се придвижват с колела, като изгражда временни трасета със средства от фонд на стойност 250 млн. паунда за справяне с последиците от коронавируса. Това е и една от държавите, регистрирали бум в търсенето и продажбите на велосипеди през последните седмици, като някои магазини дори вече са празни, пише BBC.

Лошата новина е, че България отново изостава в тези тенденции и тепърва започва да мисли за велосипедите като алтернатива на автомобилите при осигуряването на социално изолиран транспорт.

София ще започне отначало

Подобно на другите градове, българската столица също чертае мащабен план, но не е сигурно доколко ще го изпълни. Арх. Елица Панайотова, която е координатор на проекта "Зелена София" към Столичната община, коментира пред "Капитал", че в момента активно се работи за решения, подобни на взетите вече в някои европейски градове. "С екипа на "Софпроект" работим по създаването на бързи и нискобюджетни велоалеи, които да свързват кварталите с центъра на София", заяви тя. Така ще може да се насърчи индивидуалното, здравословно и безопасно придвижване на хората в рамките на града.

Две велоалеи, широки 2 метра, могат да поемат 10 хил. колоездачи на час, докато двупосочна улица с две платна - не повече от 1000-2000 автомобила.

"Целим с няколко бързи намеси да свържем съществуващите велоалеи и да създадем мрежа между различните части на града, така че преминаването да става максимално бързо", обяснява още тя. Това всъщност са два паралелни процеса - от една страна, ще се задвижи изпълнението на пет отсечки, които имат готови проекти и помагат за по-добрата свързаност, а от друга, ще започнат бързи намеси за пускането на велоалеи, свързващи няколко различни квартала с центъра на града. Велоалеите с готови проекти са тази по бул. "Ал. Пушкин" от бул. "Цар Борис III" до кръговото в Бояна (ул. Даскал Стоян Попандреев), която осъществява и връзката с парк Витоша; продължението на алеята по бул. "Дондуков" - от ул "Кракра" по моста "Чавдар" до ул. Черковна; велоалеята по бул. "Скобелев" от "Петте кьошета" до "Руски паметник"; както и от бул. "Витоша" до бул. "Пенчо Славейков".

Общината е разработила проекти с приоритетни велоалеи, които планира да пусне бързо, обяснява заместник-кметът по транспорта Кристиан Кръстев."Всички тези участъци ще бъдат стартирани скоро. Те са постоянни, тъй като не виждам смисъл да се изгражда нещо временно, което струва допълнителни средства и не остава дългосрочно във времето", коментира зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев
Фотограф: Велко Ангелов

Всички тези участъци ще бъдат стартирани скоро. Те са постоянни, тъй като не виждам смисъл да се изгражда нещо временно, което струва допълнителни средства и не остава дългосрочно във времето", коментира пред "Капитал" зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев, който участва в изготвянето на плана на общината за бързото пускане на велоалеите. И припомни още, че с ремонта на бул. "България" в частта му между "Гоце Делчев" и "Тодор Каблешков" в момента се изгражда велоалея.

Автор: Капитал

Той се ангажира и с осъществяването на по-мащабен проект за реорганизация на движението, който обхваща карето между булевардите "Патриарх Евтимий", "Фритьоф Нансен" и "Витоша". Една от предвидените промени там е именно изграждането на нова велоалея, която да започва от "Граф Игнатиев" и да стига до Петте кьошета, както и обособяване на бус лента, която продължава съществуващата по бул. "Васил Левски". Другата е свалянето на велоалеята от тротоара на бул. "Витоша" на пътното платно..

Кметът на колумбийската столица Богота Клаудия Лопес превърна 22-километровата улична мрежа в постоянна вело- и пешеходна зона и предложи създаването на още 72 км допълнителни велоалеи.

Другата промяна е свалянето на велоалеята от тротоара на бул. "Витоша" на пътното платно. Кръстев обяснява, че се подготвя и споделено трасе за велосипедисти и трамваи по "Графа", което "така или иначе в момента се използва като такова, но не е узаконено". "Вярвам, че това скоро ще се случи, комуникацията ни с полицията е доста напреднала. Така ще можем да осигурим свързаност и с велоалеята на "Раковски" и "Патриарха", казва зам.-кметът.

С колело до центъра и с до 30 км в час

Общината планира да пусне и три велоалеи, свързващи няколко квартала с центъра. За да стане това по-бързо, първоначално ще се възложи проектиране на велолентите, които главно изискват промяна на организацията на движение, на маркировка и поставяне на знаци. Предвижда се велосипедна връзка с центъра да имат кварталите "Люлин", където ще се премаркира бул. "Царица Йоанна", бул. Д-р Петър Дертлиев и ще се продължи велоалеята по бул. "Сливница" до "Сточна гара", и "Младост", където съществуващата велоалея ще се свърже с центъра чрез намеси по бул. "Андрей Сахаров" и "Драган Цанков" и ще може да влезе в Борисовата градина, отбелязва арх. Елица Панайотова.

След като на места във Филаделфия велосипедното движение се увеличи с до 471%, за няколко часа граждани подписаха петиция, заради която градът затвори за автомобили 6.5 км участък от главна пътна артерия.

Другата велосипедна връзка ще бъде от квартал "Дружба" до центъра. "Идеята ни е в рамките на няколко месеца да пуснем и тези велоалеи и почваме от по-лесните за изпълнение дейности, за да не бавим процеса", казва тя.

Общината подготвя и обособяването на "успокоена зона", или "Зона 30", в която има ограничение за скоростта на автомобилите от 30 км/час. Зам.-кметът Кристиан Кръстев обяснява, че такава се планира за по-широкия център - между булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Скобелев" и ул. "Опълченска", и вече е готов проектът за една част от него.

Става въпрос за участъка между булевардите "Патриарх Евтимий", "Скобелев" и "Христо Ботев", като целта е само по някои главни булеварди позволената максимална скорост да е 50 км/ час. "Разчитаме водачите да бъдат доста по-съвестни и да се съобразяват с ограниченията. Колоездачите ще бъдат своеобразни контрольори - като те се движат с 30 км/час, шофьорите ще трябва да се съобразяват с тях", казва Кръстев.

А Елица Панайотова обяснява, че в градове с въведена успокоена зона контролът е пасивен и се случва благодарение на повдигнатите пешеходни пътеки и редуването на ляво и дясно паркиране.

През 2015 г. кметът Йорданка Фандъкова обеща цели 200 км велоалеи.

В Плана за устойчива градска мобилност на София пък се предвиждаше през 2019-2020 г. да бъдат изградени 61.9 км велосипедни алеи. За сравнение - общо толкова е към момента цялата веломрежа на града.

Сега или никога

"Коронавирусът дава сериозен тласък за преоткриване на велосипеда в България", смята Драгомир Кузов и твърди, че не трябва да се чакат идеалните велоалеи, за да се развива този транспорт, а по-скоро е важно да се наблегне на културата на движение. За целта и пешеходците, и шофьорите трябва да свикнат с велосипедистите, а у най-малките да се създават велосипедни навици - нещо, за което пъмпъп траковете биха помогнали. Това са паркове със специални бабунки за каране на колело, които са особено подходящи за деца и юноши, а в същото време не изискват голяма инвестиция. По идеята на Кузов за създаването на такива работи и общинският съветник от "Демократична България" Борислав Игнатов и очакванията са тя да се приеме и да се реализира с подкрепа от общината, особено предвид сегашното положение, като кметът на район "Студентски" Петко Горанов е отворен към предложението.

В Берлин започна разширяване на пешеходните пространства и поставяне на временни (pop-up) алеи. Същите планове имат още 133 други германски градове. Провинцията Баден-Вюртемберг, която е дом на автомобилния гигант Daimler, удвоява финансирането си за велосипедни и пешеходни алеи до 58 млн. евро.

"От "Спаси София" считаме, че е добра идея да се изградят временни велоалеи по основни пътнически направления, тъй като велосипедният транспорт е добра алтернатива - едновременно здравословна и безопасна", коментира пред "Капитал" общинският съветник Борис Бонев. И обяснява, че визията на града би била съвсем друга, ако не бяха оправданията, че "просто няма велосипедисти тук", а се изхождаше от разбирането, че за да има, трябва първо да им бъде осигурена нужната инфраструктура. Най-големият проблем е липсата на свързаност между отделните велоалеи. Призив за придвижване с колело не може да се прави с няколко велоалеи без замисъл, а едва когато велосипедният трафик е интегриран в цялостната транспортна стратегия, пише и Ян Геел в книгата си.

"На практика единствената добра велоалея в София е тази по бул. "Цар Борис III", а тя е планирана преди век! Всички останали имат опасни преминавания през кръстовища, недостатъчна широчина, конфликт с автомобилното или пешеходното движение или лоша настилка", коментира за "Капитал" Радостина Петрова, която е координатор и член на управителния съвет на гражданското сдружение "Велоеволюция".

Според нея сега е моментът София да използва временни решения. Именно това правят големите градове и европейските столици в момента - временни мерки, чиито ефект и използваемост се изследват, за да послужат за нова постоянна инфраструктура.

Скромни амбиции в страната

Бургас развива проект за мащабна веломрежа и в момента се работи по брегоукрепваща стена и съпътстваща велоалея от "Бургаски солници" в посока кв. "Сарафово", която върви по протежението на брега. "Тя е предпочитано място за граждани и гости на Бургас, като през летните месеци очакваме множество колоездачи да я използват дневно", коментира пред "Капитал" директорът на общественото предприятие "Транспорт" в града Андрей Рунчев. Предстои да започне и изграждането на велоалеята в посока кв. "Крайморие", която в бъдеще ще бъде продължена до Созопол. "Общинската система за отдаване под наем на велосипеди временно не работеше заради наложените мерки за безопасност. Но въпреки това с идването на летните месеци сме убедени, че интересът към велосипеда ще се завърне. Вече наблюдаваме засиления велосипеден трафик", заяви още Рунчев.

Пловдив също разчита на изградените вече 52 км велоалеи, които са част от проекта за интегриран градски транспорт. В момента се обсъжда и предложение от частни компании за внедряване на споделена система за наем на електрически велосипеди със зарядни станции. "Стараем се да мотивираме и ползването на електрически тротинетки", коментира зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов пред "Капитал". По негова оценка градът може да поеме велобум, защото инфраструктурата е с голям размер и с добро изпълнение. Целта на кметството е да стимулира велотранспорта още повече сега, тъй като по време на извънредното положение гражданите не са били особено физически активни. "Нашите консултанти постоянно препоръчват на гражданите да използват колела и ще продължим да ги насърчаваме", коментира Чонов.

Варна не се готви за велосипедно нашествие. Според зам.-кмета Христо Иванов изградената инфраструктура е достатъчно надеждна, за да издържи на евентуален бум. Не се е коментирало и изграждането на временни велоалеи. "През последните години сме правили много проекти, които включват изграждането на велоалеи, и в момента също изпълняваме такива. Велоалеите не фигурират като отделен елемент и перо в бюджета, но са задължителни при всеки ремонт", коментира Иванов пред "Капитал". Ако се върнем обаче в далечната 2015 г., когато в града бяха изградени 16 км велоалеи с европейски средства, ще срещнем по-скоро разочарованието на гражданите. Може да се каже, че тогава Варна изпусна шанса си да стане велосипеден град - от много снимки и проучвания се вижда, че велотрасетата завършват в стълбове или подлези, прекъсват при кръстовища, правят резки завои под ъгъл в наклонени участъци и се стесняват в еднопосочни ленти с ширина под допустимата. Което значи, че дори и гражданите да изберат велосипеда като безопасен начин на придвижване заради коронавируса, ще трябва да се пазят от други опасности.
Темата накратко
  • Мерките за социална дистанция доведоха до неочакван бум на велосипедите и градовете по света отговарят на това с ударно изграждане на велоалеи.
  • Това може да промени изцяло транспортните системи и да реши тлеещите проблеми с мръсния въздух и задръстванията.
  • София също прави опити в тази посока, но засега по-скоро трябва да навакса пропуснатото.

Тази седмица Виена реши да обособи голяма велоалея по един от големите си булеварди - "Пратерщрасе". Тирана пък превръща зоните за паркиране във велосипедни алеи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    moti avatar :-|
    moti

    Сега се сетихме. В нормалните европейски държави това е начин на придвижване от много време насам. Но има и подходящите условия. При нас - няма.

  • 2
    peni_nikol.53. avatar :-|
    Peni Nikol

    Лесно, бързо и удобно се пазарува особено като има кошница на багажника ☺

  • 3
    edin_balgarin avatar :-?
    Един Българин

    Кога ще се сетите за направлението към Стара планина? От когфа чакат северните райони за велоалея , а целият град към Стара планина. Най-пряко е през Орландовци и би било чудесно ако се изгради успоредно на шосето за Кубратово и Световрачене. Вземете направете проект, откраднете половината пари, но направете нещо по възможност качествено да не го ремонтирате 5 пъти за една година.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK