10% повече европейци в Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

10% повече европейци в Пловдив

10% повече европейци в Пловдив

Изследване показва, че проектът "Пловдив - европейска столица на културата" е надвишил целите си, но има въпроси за разрешаване

Светослав Тодоров
3280 прочитания

© Цветелина Белутова


- Към 2019 г. 85% от пълнолетното население знае, че Пловдив е Европейска столица на културата (през 2017 г. 57% знаят за предстоящия статут на града).

- Три пъти нарастват посетителите от страната, специално за културно събитие или обект (10.7% за 2015 г. и 38.6% през 2019). 1 215 696 пълнолетни граждани на страната са посетили поне едно събитие.Четирикратно са се увеличили събитията с международно участие спрямо 2017. През 2019 г. те са 80.

- Увеличението на чуждестранните туристи е 27%, близо половината от тях са граждани на ЕС.

- Най-посещавани за музикалните събития (40.6%), следвани от изложбите (30.1%).

По пътя на утвърждаването си кампанията на Пловдив като Европейска столица на културата премина през много трудности. Доколко тя все пак успя да разгърне потенциала си остава дискусионен въпрос. Някои отговори подсказва проучване на аналитично-консултативната група Ей Си Джи, направено между 2015 и 2019 г., по време на цялата дейност на "Пловдив 2019".

Според Светлана Куюмджиева, артистичен директор на "Пловдив 2019", изследването свидетелства за положителни тенденции в града: по-голямата част от публиката е силно удовлетворена от съдържанието на програмата, има добра възвръщаемост за града на направените инвестиции, заетост в сферата на културата и творческите индустрии, повишаване на европейското самосъзнание на гражданите на Пловдив. Почти 90% се чувстват силно свързани с града си и не биха желали да го напуснат, показват данните, а 92% заявяват, че се гордеят с Пловдив, като за около 40% причината е свързаността с историята и културата. "Успяхме да заведем културата по кварталите, в региона, по местата, където тя обичайно не се среща, и това значително разшири периметъра и промени нагласите. Тези ефекти неминуемо ще продължат да работят за града и културната му сцена още дълго.

Близо 2000 oт посетителите на културно събитие при 3632 анкетно запитани са изразили силна удовлетвореност от съдържанието.

За нея е важно Пловдив да не бъде припознаван единствено като туристическа дестинация, а най-вече като културна. "Голямото разнообразие на хора с различен социален профил и на различна възраст, които са били част от проекта като негова публика, също е един положителен резултат за нас", казва изпълнителният директор Кирил Вълчев. "Много е важно също и да се постараем да подкрепим културния сектор, особено в този труден и предизвикателен момент, за да запазим, доколкото е възможно, възходящата тенденция." 85% знаят за статута на града като Европейска столица, често посещаващите събития са се увеличили до 44%, 60% от хората в града и 32% от хората в региона посещават събития.

Как данните от изследването се вписват в по-ранните очаквания на екипа? Радост Иванова, зам.-директор маркетинг и реклама в "Пловдив 2019", припомня, че първоначалните планове са били 50% от жителите на Пловдив и 30% от регионалните да посетят събитията от програмата. Целите са надвишени. Мониторингът задава и интересни въпроси около себеусещането на хората в града. Въпреки заглавието на събитието - Европейска столица на културата (нещо, с което 72% пловдивчани изразяват гордост), всъщност по-малко от половината в него мислят за себе си като европейци. Към момента на проучването 43.3% се асоциират с Европа, но интересното е, че през 2019 г. е отчетен ръст с 10%.

Демография на посещаващите културни събития: 56% жени и 44% мъже, между 18 и 30 години, със средно образование (следвани от групите между 31 и 40 години), със средни доходи от 1500 лв. на домакинство. Между 2015 и 2017 г. 30.6% казват, че не могат да отделят средства за култура, докато през 2019 това твърдят 18.8%.

За Виктор Янков, заместник-директор международни дейности, една от приоритетните линии винаги е била развитието на европейските ценности в региона, а присъствието на чуждестранни туристи, медии и хора на изкуството засилва тези връзки.

"Далеч съм от мисълта, че социологията ни е разделила като торта на две половини - "Про" и "Контра", но в публичното ни пространство винаги се появява някой призрак на страха, най-често с чуждестранен паспорт, който или иска да ни "вземе децата", или националната памет, или да ни "чипира" с 5G". Янков определя това като краткотрайни социални деформации, които имат по-кратък живот от усещането, че градът върви в правилната посока.

Към 2019 г. 85.2% (близо 3% по-малко от предишни години) твърдят, че се интересуват от култура и изкуство - на фона 60% посетили събития има над 35% аудитория, до която е трудно да се стигне. "От 2015 г. интересът постепенно, но устойчиво нараства, за да достигне високи нива още преди годината на титлата. За сметка на лекия спад на общия интерес се наблюдава разнообразяване на профила на посетителите на културни събития", казва Гина Кафеджиян, зам.-директор на културната програма. Има ли разминаване в понятията за култура сред обществото? "Несъмнено има разминавания, но проектът "Европейска столица на културата" не цели да ги заличи, а по-скоро да ги предизвика, да извади изкуството и културата извън изложбените и театралните зали. Разбира се, колкото и да е широкоспектърен, този проект не би могъл да въвлече 100% и не това целта му. Целта е именно да се разнообрази още повече това понятие за култура, да се излезе извън отдавна изживените опозиции и консервативни схващания."

Достигането до маргинализирани групи се оказва все още предизвикателство. Докладът обръща внимание на ромското население в Пловдив и по-специално на кв. "Столипиново" (част от децата в него участваха в един от акцентите в програмата: спектакълът "Медея" на Десислава Шпатова). ⅓ от анкетираните изразяват пълна незаинтересованост към кампанията, малки проценти демонстрират интерес и положителни нагласи. През 2019 г. 4% от членовете на домакинствата са посетили културно събитие в самия квартал.

- Към 2019 г. 85% от пълнолетното население знае, че Пловдив е Европейска столица на културата (през 2017 г. 57% знаят за предстоящия статут на града).

- Три пъти нарастват посетителите от страната, специално за културно събитие или обект (10.7% за 2015 г. и 38.6% през 2019). 1 215 696 пълнолетни граждани на страната са посетили поне едно събитие.Четирикратно са се увеличили събитията с международно участие спрямо 2017. През 2019 г. те са 80.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK