София от бъдещето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София от бъдещето

Екипът на "Визия за София" е дигитализирал, обработил и анализирал 3700 източника на данни в седем направления: градска среда, околна среда, транспорт, икономика, управление, идентичност и култура, и социални аспекти

София от бъдещето

Стратегията "Визия за София" ще служи за основа на общия устройствен план и предвижда уплътняване на града и рестрикции за автомобили

Анина Сантова
3884 прочитания

Екипът на "Визия за София" е дигитализирал, обработил и анализирал 3700 източника на данни в седем направления: градска среда, околна среда, транспорт, икономика, управление, идентичност и култура, и социални аспекти

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Столичният общински съвет скоро ще гласува дългосрочната "Визия за София", която ще служи за основа на новия общ устройствен план.
  • Основната концепция залага на застрояване на неизползваните индустриални пространства и рестрикции за автомобилите.
  • Има редица положителни идеи, чието осъществяване може наистина да промени визията на града.

Още по-прашна, с много повече автомобили и безброй нови сгради, между които липсва зелено пространство. Такъв ще бъде портретът на София след години, ако се застрои всичко, позволено в действащия Общ устройствен план. Според него градът може да приюти още 1 млн. души.

Тази визия за столицата е заложена още преди повече от десет години, но сега има шанс за промяна със създаването на нов общ план за развитието на града. Това ще отнеме години и може въобще да не се случи, но засега обнадеждаващото е, че все пак има готов стратегически документ - "Визия за София". Той беше представен от кмета Йорданка Фандъкова в началото на миналата седмица и до месец ще бъде гласуван от Столичния общински съвет. Въпросът е дали този път наистина ще има поле за промяна, или визията ще си остане "само една мечта", както се изрази председателят на БСП в общинския съвет Милка Христова.

Като мащаб документът се придържа към сегашните рамки - вместо да се създават нови квартали, градът се уплътнява. Стимулира се развитието на среда с гъстота на обитаване, близка до сегашната в центъра на града. Спира се разстилането към крайградските територии, тъй като според авторите на визията то води до изграждане на нова и скъпа инфраструктура. Идеята защитава и главният архитект Здравко Здравков, който много пъти е изтъквал, че градът няма нужда от разширяване, а от уплътняване чрез развитие на изоставените територии. Това например предполага още застрояване на свободни пространства, още коли и липсата на достатъчно детски градини в кварталите.

Двете части на столицата - северната и южната, обаче ще бъдат балансирани в социално и икономическо отношение, обещава визията. Планира се това да стане с инвестиции и търсене на партньорства в районите "Нови Искър", "Панчарево" и "Кремиковци" за привличане на логистични центрове и индустриални производства заради добрата им инфраструктурна обезпеченост и многото свободни площи. В тях могат и да се развиват балнеоложки услуги и СПА центрове или пък да се изграждат иновативни производствени зони.

През погледа на визионера

Центърът на града представлява единна мрежа от пешеходни зони, а вътрешните му дворове са малки, но богати на растителност паркове. Кварталите излизат от ролята си на "спални" и предлагат най-различни функции. Дори и най-сивите придобиват своя собствена идентичност, възвръщат търговския и културния живот, а жителите им са техните своеобразни двигатели - могат да взимат дори решения за бюджетите им. Въведено е и изискване за инвеститорите, които строят над определен брой жилища, да създават детски площадки.

Това накратко представлява идеята на инициативата "Визия за София", чийто екип в продължение на повече от три години събира, създава и анализира информация, която после служи за оформянето на цели и мерки. Всичко звучи доста хубаво, но може да бъде резултат единствено от изпълнението на редица краткосрочни и дългосрочни мерки, за които общината не забравя с времето, а най-ангажирано следва и развива. В процеса трябва са въвлечени още и бизнесът, държавата, гражданите и различните сдружения.

"За определянето на целите бяха включени над 10 хил. професионалисти, експерти и граждани и това я прави много по-споделен документ от всяка друга съществуваща стратегия", казва пред "Капитал" ръководителят на екипа на "Визия за София" и изпълнителен директор на общинското предприятие "Софпроект" арх. Любо Георгиев.

Според него това, което прави документа различен от другите планове и стратегии, които са си оставали само "на хартия", е цялостният подход - София е изследвана като холистична система, а визията обединява вече съществуващи стратегии и предлага нови по темите, за които няма такива.

С пешеходци и повече паркинги

Ако всичко се изпълни по план, през 2050 г. всеки квартал ще има своя пешеходна зона в рамките на 10 минути пеша от всяко жилище, а ако липсва възможност за такава, се компенсира с търговска улица или парк, разказва координаторът "Градска среда и транспорт" във "Визия за София" Калоян Карамитов. Той обаче напомня, че визията е дългосрочна стратегия, а не устройствен план и затова не могат да бъдат посочени конкретни зони. Към момента свободни терени почти няма, а и дори да бъдат намерени, общината ще трябва да ги отчужди, което би струвало десетки милиони.

Мястото за коли пък се ограничава, за да се насърчи използването на алтернативен транспорт - ходене пеша, колоездене, каране на тротинетка, скейтборд, ролери и, разбира се, обществен превоз. С тази цел визията предлага рестриктивни мерки, като например разширяване обхвата и увеличаване на цената на платеното паркиране, така че един ден всички улици в града да са платени зони. За да се открият повече публични пространства, се залага на изграждането на етажни паркинги, създаването на още буферни паркинги на входните артерии на София, както и с наземни и подземни паркинги в кварталите, които да обслужват живеещите. Други идеи са стесняването на лентите за движение по главните улици, създаване на нискоемисионна зона и отдавна очакваното обвързване на данък МПС с реалните емисии.

Според арх. Любо Георгиев, който е ръководител на екипа на "Визия за София" и изпълнителен директор на общинското "Софпроект "всички т.нар. престижни южни квартали с т.нар. гледка към Витоша трябва да са ни за урок как не се прави градоустройство"
Фотограф: Надежда Чипева

По принцип почти всички тези неща са били обсъждани или дори обещавани от кмета Йорданка Фандъкова през последните години, но така и не се е стигало до тяхното осъществяване. Обяснението за това се крие в страха на управляващите да не си навлекат гражданско недоволство. В същото време примери за успех при внедряването на непопулярни мерки са въвеждането на синята и зелена зона, без които сега в центъра щеше да цари хаос, или дори превръщането на частта от бул. "Витоша" в пешеходна зона.

Боклук в кръг

В бъдещата София отпадъците трябва да са ресурс, част от кръговата икономика. Разделното събиране и рециклиране е улеснено с допълнителни съдове, актуални карти и информационни кампании. "Рециклирането обаче не е оптималното решение - целта е минимализиране на произведените отпадъци още при източника. Мерки в тази посока са свързани с промяна на стимулите - преди всичко елиминиране на анонимността на отпадъците и преразглеждането на таксата смет, така че да е обвързана с реалния обем произведен боклук. Това е сложна и комплексна задача, която минава през много поетапни мерки", разказва пред "Капитал" Жоро Пенчев, който е координатор "Икономика и управление" в екипа на визията.

Добър пример от чужбина в тази посока, който е осъществен пилотно тук, в столичния квартал "Надежда", са контейнери, обслужващи само един блок. Според Пенчев задължителни са и специализираните чували и други мерки, които да помогнат за по-добрата оценка на това кой колко замърсява и как трябва да плати за това. Дългосрочната цел на този модел на таксуване е бизнесът и гражданите да произвеждат по-малко отпадъци като цяло.

"Визията предвижда ресурс, отделен за създаване и внедряване на съществуващи иновации, които по технологичен път да минимализират още при източника създаването на отпадък, особено при големи замърсители като строителството", обяснява Пенчев.

Инсинератор за горене на отпадъци в София не е сред идеите на визията.

Отворена за данни и разговори

Очаква се в бъдеще гражданите да участват във вземането на решения за града. Това ще става с по-добро управление на процесите и повече прозрачност. "Резултатът е по-ефективни обществени обсъждания - чрез по-добро известяване, добри модераторски практики и технологични средства, а в перспектива и до частично бюджетиране на локално ниво с участието на гражданите", казва координаторът по икономика и управление.

Друг нужен елемент е дигитализацията и автоматизация на процесите. Екипът на визията предлага изработването на единна служба по информацията, която има правомощия да налага единен стандарт и да синхронизира дигиталните проекти във всички звена и направления на администрацията. "Това е важно, защото исторически практиката на Столичната община е всяка дирекция или отдел да поръчват свой собствен софтуер за конкретни задачи, без да се взема предвид голямата картинка, което води до проблеми и хаос", припомня Пенчев. Крайната цел е създаването на една добре смазана структура, която обменя информация между отделите си.

В по-близък план обаче единственото, което предстои наистина да се случи, е одобряването на стратегията от Столичния общински съвет. Той първо ще гласува дългосрочната ѝ част, а после в рамките на месеци общинските съветници ще обсъдят по-конкретните и краткосрочни мерки, обвързани със срокове и бюджет. А това как ще се промени София в крайна сметка няма да зависи от написаното в документа, а от това доколко общината е готова да изпълнява собствените си планове, много от които досега са оставали само на хартия.

Темата накратко
  • Столичният общински съвет скоро ще гласува дългосрочната "Визия за София", която ще служи за основа на новия общ устройствен план.
  • Основната концепция залага на застрояване на неизползваните индустриални пространства и рестрикции за автомобилите.
  • Има редица положителни идеи, чието осъществяване може наистина да промени визията на града.

Още по-прашна, с много повече автомобили и безброй нови сгради, между които липсва зелено пространство. Такъв ще бъде портретът на София след години, ако се застрои всичко, позволено в действащия Общ устройствен план. Според него градът може да приюти още 1 млн. души.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    cis13553994 avatar :-P
    Veselin Chenkov

    Прекаляват с употребата на наркотици във визионерския си подход
    Защо не поживеят в "уплътнените зони" с деца за ясла, детска градина или първи клас? Или пък с автомобил за паркиране вечер след 19 ч?
    Досега плащахме 3200 евро годишно за частна детска градина, за първи клас е вече между 6000 и 7000 евро годишно, с добавка пълни данъци и осигуровки за 12 000 евро годишно.
    Защо ги плащаме? Защо няма семейно подоходно облагане?
    Защо, ако не може да се осигурят места в общински училища, да се приспадат разходите за частни такива от общото данъчно облагане?

  • 2
    cis13553994 avatar :-|
    Veselin Chenkov

    Отново - нулев прагматизъм и теория, ще "уплътняват неизползвани терени" а такива, поне в София, няма и си го признават, що за тъпотия и пилеене на пари за разни " генийчета"от общинския бюджет, който ние финансираме?

  • 3
    bankimun avatar :-|
    petsy

    уплътняване = гетоизиране.

  • 4
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Добрите намерения със сигурност ще се забравят бързо, но уплътняването ще продължи с пълна сила! Това нямаше да е такъв проблем, ако 90% от новото строителство не принуждаваха хората да си купуват паркоместата към блока или изобщо нямат паркоместа.

    Един блок задръства 2 улици с паркирани коли. Това е от много отдавна. Вратичката в закона, която позволява жилища без паркинги, кога ще я затворите???


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK