Изгубената година на Бургас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изгубената година на Бургас

Туризмът е поминък на 80 хил. души в региона, но и за много бизнеси, които са косвено свързани с него

Изгубената година на Бургас

Областта е сред най-засегнатите от свързаните с пандемията ограничения

Йово Николов
7546 прочитания

Туризмът е поминък на 80 хил. души в региона, но и за много бизнеси, които са косвено свързани с него

© Йово Николов


Бургас няколко години поред печелеше приза за "Най-добър град за живеене в България". И макар титлата да предизвикваше завист, икономиката му не успя да използва инерцията, за да промени профила си въпреки усилията на местната власт. Така Бургас си остана силно зависим от лятото и от туристическия сезон.

За да добиете представа колко важен е туризмът за Бургас, ето една цифра: в сектора по неофициални данни са заети над 80 хил. души - това е 63% от всички заети в областта при среден процент 11% за България. Това означава, че почти всички в Бургас ще бъдат засегнати под някаква форма от кризата в сектора. Що се отнася до финансите на общината, коронавирус пандемията вече повлия и на тях. 7 млн. лв. е дефицитът в бюджета, а приходите са се свили с над 70 на сто.

"Ние сме една от най-засегнатите области от мерките срещу коронавируса, защото Бургас е изключително зависим от туризма", казва кметът на града Димитър Николов. Той подчертава, че туризмът е поминък на огромен брой хора, но и има много бизнеси, които са косвено свързани с него.

"При нас да загубиш сезона е като

Да загубиш цялата година"

обяснява Николов. Надеждите му са, че все пак активният старт ще бъде в началото на юли, макар че за сезона има много неизвестни. Отсега е ясно само, че близо половината хотели може и да не отворят. Проблемът е кога ще приключи едната и каква ще е другата криза. "Ние нямаме отправна точка докога ще продължат рестрикциите и това прави прогнозите изключително трудни", казва кметът на Бургас.

Според него общинската администрация е взела необходимите мерки за обезпечаване и рекламиране. Първото, което трябва да се вземе предвид, е, че въздушният транспорт ще е изключен за известно време. "Очевидно е, че няма яснота за чартърните полети, за това ще разчитаме повече на хората със собствен автомобилен превоз и усилията ни са да рекламираме региона вътре в страната и в съседните държави като Румъния, Сърбия и Македония", обяснява още кметът. По данни от последните изследвания на "Галъп" 80% от българите смятат да ходят на лятна почивка с автомобили.

От друга страна, според Николов Бургас е сравнително сигурен район от гледна точка на здравната обстановка. "Искаме да се брандираме като

Сигурна територия

- при нас няма гнезда на коронавируса като във Видин, Плевен и Ямбол. Категорично сме взели всички необходими мерки за дезинфекция на обществени места, спирки на градския транспорт, градини, алеи и плажовете", казва кметът. Той се прочу с това, че в един ден натовари всички пейки от морската градина под претекст, че ще ги ремонтира, но истинската причина беше по-проста - да не сядат хората по тях по време на карантината. "Ходех да ги гоня пейка по пейка, защото се бяха накачулили 5-6 човека по тях", аргументира се Николов и добавя, че и в други градове в Европа е имало такива мерки.

Общинският съветник от ДСБ Иво Баев беше категорично против тази мярка, но е съгласен, че по отношение на здравните мерки в общината кметът е реагирал доста адекватно, включително с организирането на доброволци за раздаване на дезинфектанти по кварталите още в началото на епидемията. Баев обаче е по-голям оптимист - смята, че нагласите на българите към почивката трудно могат да бъдат променени: "Който си е ходил на Южното Черноморие, пак ще ходи там. Както и никой не може да накара някого да ходи на Слънчев бряг.".

Според него обаче трябва да се засили дейността на Многопрофилната болница в Бургас, за да се гарантира адекватна защита на гостите на града през лятото. Николов посочва, че директорът на болницата участва във всички заседания на местния щаб. "А може би тъкмо ръководството е проблемът", контрира задочно Иво Баев. Според него "положението там изобщо не е розово и грижата за медиците и за самата болница трябва да се засилят".

Димитър Николов твърди, че са осигурени всички изисквания на МБАЛ. "Директорът поиска да му купим мобилен рентген за инфекциозното, апарати, консумативи, зареждаме ги със защитни облекла. "

Общинският съвет е гласувал допълнително 35 хил. лв. за подпомагане на медицинския състав, който работи със заразени с коронавирус, тъй като голяма част от тях са останали извън списъка за подпомагане на Министерството на здравеопазването.

Кметът вижда в

Принудителната миграция към електронните услуги

на общинската администрация и възможност.

"По време на карантината всички искания, молби и справки, които общината дава като административен орган, се осигуряваха в дигитален формат", казва Николов и добавя, че те са намалели многократно. "Със сигурност ще има преструктуриране на услугите за граждани, които изискват гишета face to face."

Транспортът е другата невралгична точка, която беше засегната от коронакризата. "В началото на карантината дневните ни приходи намаляха 5 пъти, казва управителят на общинската фирма "Бургасбус" инж. Петко Драгнев. Като се добави и снижението на компенсацията от общината и държавата, които се получават за издаване на карти на учащи и пенсионери, спадът става 7 пъти.

В началото на извънредното положение в дружеството са работели 790 човека, освободени са 70 човека, които са били на временни договори и 12 в пенсионна възраст. От останалите служители половината са преминали на 4-часов работен ден. Те ще получат своите пълни заплати след компенсиране от държавата по мярката "60/40". По този начин фирмата е защитила интересите на служителите си, казва инж. Драгнев. "Редно е да се помисли и за самата фирма, тъй като разходите за нейната дейност и по време на кризата са константни, а пътуванията - с рязък спад. В тази връзка Община Бургас гласува на своя сесия до 90% от компенсацията, получавана от "Бургасбус" през месеците преди коронакризата, да ги получава и сега. Очакваме, че и държавата ще се намеси за стабилизиране на пътническия транспорт в страната.", каза още инж. Драгнев

Не е изненадващо, че докато градският транспорт е спаднал като потребление, колелата под наем имат ръст. "Оказа се, че електрическите велосипеди са доста по-предпочитани от конвенционалните, казва Димитър Николов, затова смятаме да увеличим броя им. Много възрастни хора предпочитат електрическите велосипеди, въпреки че за час цената е 2 лева. Това може да подскаже не само на Бургас какъв път да поеме след тази криза по отношение на транспорта в градовете. Общината е предприела засилване и увеличаване на рентбайк системата, "защото са алтернативен и безопасен транспорт". Намеренията са и за

Увеличаване на велоалеите

в посока новото пристанище на Крайморие и оттам по сервитута на стария път към Созопол да се достига до древния град. От транспорта до велосипедите в Бургас всичко се дезинфекцира. "Закупили сме двукомпонентни напопрепарати, които убиват бактериите за няколко месеца напред", казва кметът. По отношение на местния бизнес в общината са взети няколко решения за опростяване на наеми за наети общински имоти, намаляване на такси, отлагане на задължения, плащане на тротоарно право за затворени заведения. "В това всички политически сили в общинския съвет бяхме единодушни", свидетелства Иво Баев от ДСБ. Той смята обаче, че някои от тези палиативни мерки са закъснели: "То и няма как да е по друг начин, след като мерките на национално ниво закъсняват и това се предава на местните власти".

Иначе градът е минал в

Резервен режим

Заради липсата на приходи са стопирани всички проекти, които разчитат на собствени средства. Но тъй като Бургас е един от отличниците по усвояване на европейски средства, голяма част от инфраструктурните проекти продължават. По някои от тях се работеше дори и по време на карантината. В това число са ремонтът на подхода на магистралата към Бургас, изграждането на обходния път към Поморие, който ще е готов в началото на юни, обновяването на ул. "Алеко Константинов" между ул. "Свети Кирил и Методий" и "Тройката" и реконструкцията в рибарското селище "Ченгене скеле".

"Плащаме заплати, ток, почистване на града, всичко което е жизненоважно , за да не спре да функционира градът. Останалото е отложено за следващ период", признава кметът.

Бургас няколко години поред печелеше приза за "Най-добър град за живеене в България". И макар титлата да предизвикваше завист, икономиката му не успя да използва инерцията, за да промени профила си въпреки усилията на местната власт. Така Бургас си остана силно зависим от лятото и от туристическия сезон.

За да добиете представа колко важен е туризмът за Бургас, ето една цифра: в сектора по неофициални данни са заети над 80 хил. души - това е 63% от всички заети в областта при среден процент 11% за България. Това означава, че почти всички в Бургас ще бъдат засегнати под някаква форма от кризата в сектора. Що се отнася до финансите на общината, коронавирус пандемията вече повлия и на тях. 7 млн. лв. е дефицитът в бюджета, а приходите са се свили с над 70 на сто.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    dwl1592823991666936 avatar :-|
    Galin Georgiev

    Йово, 80 хиляди не е цифра. Научете ги тези математически термини, с писане си вадите хляба...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK