Черната дупка, която засмука градския транспорт във Варна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Черната дупка, която засмука градския транспорт във Варна

Черната дупка, която засмука градския транспорт във Варна

Електронната билетна система в града така и не заработи, а управляващото дружество предупреди, че може да спре да вози пътници заради дългове

Анина Сантова
14335 прочитания

© Надежда Чипева


Делничен ден, осем и половина сутринта. На една от спирките на градския транспорт във Варна се качват пътници, сядат спокойно на седалките и чакат кондуктор да им продаде билет. Никой обаче не идва и след известно колебание и озъртане се промъква мисълта, че днес пътуването ще бъде безплатно. В този момент от най-задната седалка се чува силен женски глас, който заповядва: "Елате до машината и си купете билети от нея!" Погледите бързо се насочват към гигантската метална кутия в средата на автобуса, представляваща нещо средно между стар робот и банкомат. Настъпва суматоха - ядосани от неочакваната промяна, пътниците засипват с въпроси новото чудо на техниката - какво е, как се ползва и въобще какви пари приема. Дамата от задната седалка все пак се решава да внесе малко ред и започва да дава индивидуални инструкции. Образува се дълга опашка и много пътници пристигат до крайната си цел, без да са закупили дългоочаквания билет.

Това е живият спомен от първия ден от внедряването на новата автоматизирана система за продажба на автобусни билети в града, която тръгна пилотно в края на 2017 г. Тя струва на община Варна 8.3 млн. лв., изплатени със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), и е един от компонентите на проекта "Интегриран градски транспорт", който се финансира по програма "Регионално развитие" на Европейския съюз и е на обща стойност 115 млн. лв.

Електронната тикет система струва на община Варна 8.3 млн. лв., но не се използва, защото при функционирането й се събират по-малко приходи.
Фотограф: Надежда Чипева

Ти помниш ли билета и машините

Три години след пилотното пускане машините за продажба на билети представляват паметник на безсмислието, който само заема излишно място в автобусите. Никой не купува билети от тях и бързо е върнат старият добре познат принцип те да се продават от кондуктори. "Разликата е, че вече са назначени като промоутъри в общинското предприятие "Тасруд", вместо да са служители на "Градски транспорт", обяснява пред "Капитал" общинският съветник от гражданската квота на "Демократична България" Стела Николова. Това обаче е само един детайл от провала на системата, твърди тя. В стремежа си да разбере защо обещаваното с години чудо на технологията така и не е заработило, тя се допитва до изпълнителния директор на превозващото пътници дружество "Градски транспорт" (ГТ) инж. Злати Златев.

Той ѝ отговаря, че след като са опитали този вариант, още в месеца, в който "Градски транспорт" е започнал да разчита само на приходи от електронната тикет система, общите приходи са намалели наполовина. Причината, която дава, е, че "хората не си плащат билетчетата или машините не работят". На фона на голямата инвестиция за въвеждането ѝ в експлоатация от над 8 млн. лв. и допълнителния разход от още 2.5 млн. лв. за извънгаранционна поддръжка, платени от общината на фирмата "Балистик сейл", това, че машините не работят, звучи абсурдно.

Фотограф: Надежда Чипева

Моделът на варненския транспорт има и други дефекти.

"Община Варна всъщност събира парите от машините чрез предприятието си "Тасруд", само че не ги превежда на "Градски транспорт". Не мога да разбера каква точно е схемата, но при положение че "Градски транспорт" получава пари, събрани от кондуктори, и разчита на тях, в един момент, ако повечето граждани решат да не плащат, а да пускат пари в машините, тогава фирмата се оголва", коментира Николова. "Капитал" изпрати запитване до общинския съвет на Варна, който е принципал на "Градски транспорт", но така и не получи отговор на въпроса по какъв начин се осъществява събирането и управлението на средствата от новите устройства.

Мистерии и липсващи милиони в "Градски транспорт"

На 13 януари се появява последната достоверна информация, според която задълженията на дружеството "Градски транспорт" са близо 10 млн. лв. Към днешна дата никой не знае размера им.
Фотограф: Надежда Чипева

Всичко това може би нямаше да представлява чак толкова голям проблем, ако не беше лошото финансовото състояние на "Градски транспорт", което допълнително се уврежда от подобни авангардни идеи като тикет система. Хронологията на задлъжнялостта е дълга - всичко започва с писмо от 28 ноември 2019 г., изпратено до кмета, зам.-кмета и председателя на общинския съвет на община Варна от изпълнителния директор на "Градски транспорт" ЕАД инж. Злати Златев. В него се казва, че стартът на автоматизираната система е довел до "драстично намаляване на постъпленията", и е отправена молба да бъдат предприети незабавни действия от страна на общината по осигуряване на средства за погасяване на задълженията на дружеството. Посочено е и че заради това е голяма вероятността то да спре да вози пътници, а цитираните парични задължения са на стойност над 7.3 млн. лв. Към днешна дата обаче е тайна колко са те - "Капитал" изпрати запитване, но така и не получи отговор.

"Градски транспорт" трябва да излезе от тази спирала на задължения и постоянно "молене на килимчето" пред кмета", казва Стела Николова, общински съветник от "Демократична България" във Варна
Фотограф: Дневник

"Това е общинско дружество, най-малкото трябва да са разплатени сметките към доставчиците, защото в противен случай няма как да изпълнява задачите си", коментира Николова. На 27 декември, когато общинският съвет провежда първото си редовно заседание след изборите, без да се брои празничната сесия, тя пита кмета на какво се дължи това. Отговорът е, че трябва да се пита общинският съвет. "Което значи, че аз съм един от принципалите му. Затова питам г-н Златев и разбирам в крайна сметка, че "Градски транспорт" има договор с общината за превоз на пътници от 2013 г., в който се твърди, че трябва да се плаща на километър (каквато е практиката в София и нейния "Център за градска мобилност" - бел. авт.) след изготвянето на нова транспортна схема на града", обяснява тя. Седем години по-късно такава обаче все още няма и "Градски транспорт" трябва да иска от общината определени суми.

"В същото време чета два документа, които са във връзка с вредните емисии в околната среда. И в двата има един общ цитат, който е копиран, и в него пише, че във връзка с опазването на околната среда в град Варна е приета нова транспортна схема на града на "Градски транспорт". Изпадам в амок - как през 2019 г. сме имали транспортна схема и никой не е разбрал, дори директорът на "Градски транспорт", а те вече я отчитат във всякакви програми за 2020 г.", разказва Стела Николова. По-късно иска и получава съвсем сбита справка за задълженията му.

От нея се вижда, че тези към Националната агенция по приходите са намалели с половин милион лева, защото най-вероятно общината е осигурила средства за погасяване на кредита към НАП, но пък са добавени и задължения по компонент 9 от проекта "Интегриран градски транспорт" (ИГТ) на стойност 2.7 млн. лв. Така към 13 януари задълженията на дружеството са близо 10 млн. лв. Най-големи остават задълженията към НАП за осигуровки и ДДС - 3.6 млн. лв., после следват 2.7 млн. лв. за компонента по ИГТ и задължения към доставчици на горива на стойност 2.4 млн. лв. В публикации в медиите точно 13 дни по-късно обаче се появяват различни числа - за "Редакция Нова Варна" председателят на постоянната комисия "Транспорт" към общинския съвет Венцислав Сивов обяснява, че задълженията на общинското дружество са едва 3.7 млн. лв. В статия на БНР от 1 юни пък пише, че заради кризата с коронавируса, която е довела до значително по-малко пътници в градския транспорт, загубите на дружеството може да достигнат 4 млн. лв.

Заседание по желание

В резултат на цялото това объркване Стела Николова и нейни колеги от опозицията решават да свикат специална транспортна комисия за проблемите на "Градски транспорт". Обещава им се такава да има на 9 февруари, но впоследствие е отложена ден преди провеждането й без обяснение, твърди тя. Седмици след това се повтаря същото. "Съответно стигнахме до сесията на 16 април - първата след обявяването на извънредното положение. Тя беше спешна и имахме само 4 точки, най-вече за социални дейности. Последната обаче е за икономическа рамка на "Градски транспорт" за 2020 г., без да е имало въобще транспортна комисия и обсъждания", обяснява Николова. Тогава тя предлага да се свика комисия, на която все пак рамката да бъде разгледана. Това се приема, но решаващата стъпка вече е направена и рамката е гласувана и приета с мнозинството на ГЕРБ. "На комисията пък изслушахме изпълнителния директор на дружеството инж. Злати Златев и управляващите стигнаха до друг извод - да се вземе още един заем, защото е извънредно положение и не може общината да поема отговорност.

В крайна сметка Николова предлага, ако се взима заем, той поне да е обвързан с нова транспортна схема и плащане на километър, за да се изпълни обещаното от 2013 г. и "защото по тази схема той не получава това, което дава - няма как да харчиш повече за доставчици, а да получаваш по-малко приходи", категорична е тя. Не е сигурно доколко обаче това може да се случи. Дори не е ясно кога ще се проведе комисия, на която транспортните проблеми да бъдат обсъдени. А за капак на всичко "редовни заседания" във Варна има през месеци, защото документът, който ги регламентира, изглежда, се намира в същата черна дупка, в която са изчезнали електронната билетна система, транспортната схема на Варна и крупните задължения на местното дружество "Градски транспорт".

Делничен ден, осем и половина сутринта. На една от спирките на градския транспорт във Варна се качват пътници, сядат спокойно на седалките и чакат кондуктор да им продаде билет. Никой обаче не идва и след известно колебание и озъртане се промъква мисълта, че днес пътуването ще бъде безплатно. В този момент от най-задната седалка се чува силен женски глас, който заповядва: "Елате до машината и си купете билети от нея!" Погледите бързо се насочват към гигантската метална кутия в средата на автобуса, представляваща нещо средно между стар робот и банкомат. Настъпва суматоха - ядосани от неочакваната промяна, пътниците засипват с въпроси новото чудо на техниката - какво е, как се ползва и въобще какви пари приема. Дамата от задната седалка все пак се решава да внесе малко ред и започва да дава индивидуални инструкции. Образува се дълга опашка и много пътници пристигат до крайната си цел, без да са закупили дългоочаквания билет.

Това е живият спомен от първия ден от внедряването на новата автоматизирана система за продажба на автобусни билети в града, която тръгна пилотно в края на 2017 г. Тя струва на община Варна 8.3 млн. лв., изплатени със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), и е един от компонентите на проекта "Интегриран градски транспорт", който се финансира по програма "Регионално развитие" на Европейския съюз и е на обща стойност 115 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    popovster avatar :-|
    Петел88

    Тези машини са абсурдно бавни. Видя се че цялата идея е провал, но за да не се връщат пари насилиха новата система. Сега дружеството има и недостиг на шофьори и понякога се пропускат часове от графика без предупреждение. За награда отгоре всяка година сме длъжни да плащаме луди пари за поддръжка на калпавата система...

  • 2
    kokoto2 avatar :-?
    kokoto2

    г-жа Николова да вземе да се разходи до обръщача до гарата. Това е началната спирка за 5-6 линии на градския транспорт. Какво ще види? Ами нищо особенно 7-8 автобуса които стоят със запалени двигатели... и така цял ден. Кой плаща горивото... незнам.

  • 3
    whocares avatar :-|
    who cares

    ... е тук, информацията на Капитал не е съвсем точна. Билет, купен от автомат в автобуса, има валидност 1 час и можеш да се прикачваш на колкото си искаш автобуси. Удобно е за нас, хората. Естествено, че приходите на Градски транспорт ще паднат, защото се оптимизира разхода за пътника. И оттук идват проблемите. Открито кондуктори и шофьори саботират ползването на системата, наглеят, карат се с пътниците (щото нищо не хващали от това), парите отивали другаде и ... така. Идеята е БРИЛЯНТНА - с електронните билети се пести разход за транспорт на гражданите и се оптимизира пътуването. Реализацията е крадлива лайняна свинщина.

  • 4
    kakadu avatar :-|
    Mark

    Ама какво очаквате с такова население и управници? Българинът е с най-ниският коефициент на интелигентност в Европа и се доближава до този в Субсахара. Какво очаквате от такива хора? Няма как да има работещи системи и няма как да си изберат честни ръководители, защото са функционални ретарди.

  • 5
    vwd11553169 avatar :-|
    Златимир Дуков ΖΔ

    В Пловдив общинскатажфирма "Градски транспорт" фалира преди няколко години. Сега линийте се обслужват от 5 частни фирми и не е по-добре. Въпросните автомати за билети също почти не работят


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK