Черната дупка, която засмука градския транспорт във Варна

Електронната билетна система в града така и не заработи, а управляващото дружество предупреди, че може да спре да вози пътници заради дългове

Делничен ден, осем и половина сутринта. На една от спирките на градския транспорт във Варна се качват пътници, сядат спокойно на седалките и чакат кондуктор да им продаде билет. Никой обаче не идва и след известно колебание и озъртане се промъква мисълта, че днес пътуването ще бъде безплатно. В този момент от най-задната седалка се чува силен женски глас, който заповядва: "Елате до машината и си купете билети от нея!" Погледите бързо се насочват към гигантската метална кутия в средата на автобуса, представляваща нещо средно между стар робот и банкомат. Настъпва суматоха - ядосани от неочакваната промяна, пътниците засипват с въпроси новото чудо на техниката - какво е, как се ползва и въобще какви пари приема. Дамата от задната седалка все пак се решава да внесе малко ред и започва да дава индивидуални инструкции. Образува се дълга опашка и много пътници пристигат до крайната си цел, без да са закупили дългоочаквания билет.

Това е живият спомен от първия ден от внедряването на новата автоматизирана система за продажба на автобусни билети в града, която тръгна пилотно в края на 2017 г. Тя струва на община Варна 8.3 млн. лв., изплатени със заем от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), и е един от компонентите на проекта "Интегриран градски транспорт", който се финансира по програма "Регионално развитие" на Европейския съюз и е на обща стойност 115 млн. лв.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    popovster avatar :-|
    Петел88
    • + 3

    Тези машини са абсурдно бавни. Видя се че цялата идея е провал, но за да не се връщат пари насилиха новата система. Сега дружеството има и недостиг на шофьори и понякога се пропускат часове от графика без предупреждение. За награда отгоре всяка година сме длъжни да плащаме луди пари за поддръжка на калпавата система...

    Нередност?
  • 2
    kokoto2 avatar :-?
    kokoto2
    • + 1

    г-жа Николова да вземе да се разходи до обръщача до гарата. Това е началната спирка за 5-6 линии на градския транспорт. Какво ще види? Ами нищо особенно 7-8 автобуса които стоят със запалени двигатели... и така цял ден. Кой плаща горивото... незнам.

    Нередност?
  • 3
    whocares avatar :-|
    who cares
    • + 3

    ... е тук, информацията на Капитал не е съвсем точна. Билет, купен от автомат в автобуса, има валидност 1 час и можеш да се прикачваш на колкото си искаш автобуси. Удобно е за нас, хората. Естествено, че приходите на Градски транспорт ще паднат, защото се оптимизира разхода за пътника. И оттук идват проблемите. Открито кондуктори и шофьори саботират ползването на системата, наглеят, карат се с пътниците (щото нищо не хващали от това), парите отивали другаде и ... така. Идеята е БРИЛЯНТНА - с електронните билети се пести разход за транспорт на гражданите и се оптимизира пътуването. Реализацията е крадлива лайняна свинщина.

    Нередност?
  • 4
    kakadu avatar :-|
    Mark
    • - 1
    • + 1

    Ама какво очаквате с такова население и управници? Българинът е с най-ниският коефициент на интелигентност в Европа и се доближава до този в Субсахара. Какво очаквате от такива хора? Няма как да има работещи системи и няма как да си изберат честни ръководители, защото са функционални ретарди.

    Нередност?
  • 5
    vwd11553169 avatar :-|
    Златимир Дуков ΖΔ

    В Пловдив общинскатажфирма "Градски транспорт" фалира преди няколко години. Сега линийте се обслужват от 5 частни фирми и не е по-добре. Въпросните автомати за билети също почти не работят

    Нередност?
Нов коментар