Строй се, преброй се
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Строй се, преброй се

Модернизацията на пристанище "Карантината" в Аспарухово за над 10 млн. лв. без ДДС трябва да приключи тази година

Строй се, преброй се

Големите поръчки за ремонти във Варна и Добрич не са особено разнообразни

Мила Чернева
5118 прочитания

Модернизацията на пристанище "Карантината" в Аспарухово за над 10 млн. лв. без ДДС трябва да приключи тази година

© Надежда Чипева


Отвъд пристанищата и злополучния бул. "Васил Левски" във Варна като че ли не се ремонтира много. Проектът на общината - "Естетизация и модернизация на градската среда", финансиран по оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР) за над 32 млн. лв., приключи тази година. В него се включваше ремонт на Морската градина, както и различни улици. През ноември 2020 г. пък трябва да приключи и градски проект по ОПРР на Добрич за 26 млн. лв. Затова и не е твърде голяма изненада, че най-апетитните настоящи и предстоящи поръчки на община Варна и община Добрич всъщност са свързани с поддържане на уличната мрежа за няколко години напред. Лек преглед на профилите на купувача на общините показват, че в близкото бъдеще няма да се осъществяват големи проекти чрез търгове.

На фона на това Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) активно се опитва да "асфалтира" бъдещето на североизтока. През последните две години на територията на областите Варна и Добрич са започнати, завършени и се изпълняват ремонти на близо 44 км от автомагистралите "Хемус" и "Черно море" и на 102 км републикански пътища", съобщиха от агенцията за "Капитал".

Асфалтови мечти

Автор: Капитал

Магистрала "Черно море" - връзката на Варна с град Бургас, си остава блян. В момента върви процедура по възлагане на обществена поръчка за изработване на разширен идеен проект с парцеларен план, но още не е избран изпълнител и съответно не е подписан и договор. В рамките на проекта идеята е да се изготви от технически и икономически аспект трасе за "Черно море" с начало на магистрала "Хемус" около с. Слънчево, пресичане на Варненско-Белославското езеро, обход на Варна, връзка около с. Приселци със съществуващото трасе на магистралата и оттам до АМ "Тракия" с връзка около с. Ветрен в Бургаска област. Задвижването на проекта за магистрала е от ключово значение за свързването с другия голям черноморски град и за облекчаване на международния транзитен трафик и туристическия поток към курортите по Черноморието. Разбира се, за Варна от значение е и доизграждането на магистрала "Хемус", тъй като липсата й поставя Североизточна България в относителна изолация. Засега заявката на властта е пътят да е готов през 2024 г., но дали това е възможно е съвсем друг въпрос.

Апетитното градско поддържане

Автор: Капитал

Обществените поръчки във Варна с най-голяма стойност са тези за поддържане на различни градски аспекти в продължение на годината. Най-скъпата поръчка на общината има дълга история - тя е обявена още през есента на 2018 г. Оттогава обаче се обжалва и се стига до отваряне на ценови оферти доста време след това - чак през май 2020 г. Причината е ясна - прогнозната стойност на търга е цели 150 млн. лв., а срокът за изпълнение - 48 месеца. Тоест избраният изпълнител ще има солидно количество работа за четири години, ако се спазят предвидените прогнозно стойности. Процедурата е доста голяма и тежка - включва пътища, улици, тротоари, паркове и алеи, като същевременно не е разделена на по-малки обособени позиции по райони или предмет, което е малко необичайно в сравнение с подобни търгове в София например.

По сходен начин стоят нещата в Добрич, където върви търг със същия предмет, но с прогнозна стойност 50 млн. лв. Поръчката за поддържане на пътища и паркове беше обявена през март, но заради извънредното положение в страната събирането на офертите бе отложено.

Предстоящо по инвестиционната програма

Автор: Капитал

И докато през последните месеци в Добрич не изпъкват ярки примери за градски поръчки отвъд договори за поддържане за няколко години, то Варна може да се похвали с такива. Например модернизацията на пристанище "Карантината" в Аспарухово започна през май 2019 г. и трябва да приключи до края на тази година. Повече от половината средства за изпълнението на проекта са по Програмата за морско дело и рибарство, като общината участва със собствено съфинансиране. През 2020 г. би трябвало да се изпълни и ремонт на рибарско пристанище "Варна", но няма публична информация кога ще се случи той.

Оперативна програма "Региони в растеж" също е източник на финансиране на ключови градски проекти, като сред най-големите търгове попада реконструкцията на едната сграда на Театрално-музикален продуцентски център - Варна, в който през 2010 г. се сляха Драматичен театър "Стоян Бъчваров" и Държавна опера - Варна.

Става дума за сцена "Филиал". Броят на кандидатите в търга не е публично известен и все още не е избран изпълнител, става ясно от профила на купувача на община Варна. Основната сграда на центъра също бе ремонтирана с финансиране по ОПРР преди няколко години. И двете са паметници на културата.

Сред най-големите търгове по ОП "Региони в растеж" е реконструкцията на едната сграда на Театрално-музикален продуцентски център - Варна, в който през 2010 г. се сляха Драматичен театър "Стоян Бъчваров" и Държавна опера - Варна. Основната сграда на центъра също бе ремонтирана с финансиране по ОПРР преди няколко години. И двете са паметници на културата
Фотограф: Надежда Чипева

Областта очаква още един голям проект, който стои в "склада". Регионалното министерство е осигурило 15 млн. лв. за укрепването на свлачището на "Трифон Зарезан", като кметът на Варна Иван Портних съобщи, че през 2020 г. започва работа по решението на проблема. "С реализацията на проекта ще бъде възстановен панорамният път Варна - Златни пясъци, който е много важен за туристическите комплекси на север от морската столица. Свлачищните процеси ще бъдат овладени, ще бъде разтоварен и магистралният път за Златните", написа той във Facebook.

Отвъд пристанищата и злополучния бул. "Васил Левски" във Варна като че ли не се ремонтира много. Проектът на общината - "Естетизация и модернизация на градската среда", финансиран по оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР) за над 32 млн. лв., приключи тази година. В него се включваше ремонт на Морската градина, както и различни улици. През ноември 2020 г. пък трябва да приключи и градски проект по ОПРР на Добрич за 26 млн. лв. Затова и не е твърде голяма изненада, че най-апетитните настоящи и предстоящи поръчки на община Варна и община Добрич всъщност са свързани с поддържане на уличната мрежа за няколко години напред. Лек преглед на профилите на купувача на общините показват, че в близкото бъдеще няма да се осъществяват големи проекти чрез търгове.

На фона на това Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) активно се опитва да "асфалтира" бъдещето на североизтока. През последните две години на територията на областите Варна и Добрич са започнати, завършени и се изпълняват ремонти на близо 44 км от автомагистралите "Хемус" и "Черно море" и на 102 км републикански пътища", съобщиха от агенцията за "Капитал".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Тези по-добре да не пипат нищо, че става по-зле! Разчертаха центъра на Варна за синя зона. Вечната ТИМ-аджийска фирма. Боядисваха една ръка, без да изчистят асфалта. Направо върху праха и пясъка. Заваля дъжд и изми боята с прахоляка.

  • 2
    MathOptimist avatar :-(
    MathOptimist

    нова поръчкова статия на сорос

  • Чичи (Ice Man's fan)

    Най-важните проекти и проблеми в района на Варна са ясни от миналият век. Работата по и завършването на магистрала Хемус е пред всякакви скоби - всеки ден от липсата ѝ генерира колосални загуби не само за Варна, но и за цялата държава. Абсолютно същото е положението с магистрала Черно море. Нека не демагогстваме - днес такава магистрала НЯМА!!! Има няколко километров участък, свързващ Аспаруховият мост с едно кръстовище в нищото. Извинявайте жители на с. Приселци. Варна се свързва с Бургас (това са двете единствени що годе полезни морски пристанища, включително и военни на България) чрез път, който би поел трафик от средата на миналият век. Не и такъв, който имаше през 90-те години на 20-ти век, а пък сега е инквизиция за всичко и всички. Освен това, този участък е не само между двете ни пристанища, но и международен път, свързващ ГКПП Дуранкулак с ГКПП Малко Търново, а и с всички останали международни коридори минаващи през страната ни. Умопомрачително неадекватна пътна инфраструктура в целият регион имаме и до днес. Пътната връзка Варна - Добрич също е тотално неадекватна на реалността и близкото бъдеще, да не говорим за нещо повече. Този около 50 километров участък отдавна тябваше да е, ако не пълноразмерна магистрала - за разлика от другаде тук ландшафта е лесен за строеж на пътна инфраструктура - то поне модерен скоростен път, дори до Силистра, също ГКПП!
    Тази част на страната ни от гледна точка на актуални пътища е застинала в епохата на 70-те години на миналият век - среден соц.

  • 5
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#2] от "MathOptimist":

    Нов трол на К'Тулу


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK