Инфраструктурните проекти на Шумен и Търговище: "Хемус" и няколко улици
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Инфраструктурните проекти на Шумен и Търговище: "Хемус" и няколко улици

Инфраструктурните проекти на Шумен и Търговище: "Хемус" и няколко улици

Обществените поръчки на двете големи общини не изпъкват с големи стойности или сериозни градски промени

Мила Чернева
6595 прочитания

© Цветелина Белутова


Общинските инвестиции през последните 12 месеца не са особено вълнуващи в Шумен, а още по-малко в Търговище. Развитието на пътната инфраструктура в двете области сякаш остава основно перо и най-значимият елемент от него е магистрала "Хемус", която трябва да свърже двата града. В края на програмния период обаче европейските инвестиции вече приключват и сега областите са в очакване на новия 2021-2027 г.

Магистралата със закъснение

В момента Шумен е крайна точка на източната част от магистрала "Хемус" от Варна към София. През юли 2017 г. беше избран изпълнител в обществена поръчка за изграждане на нова отсечка за 143.7 млн. лв. с ДДС - консорциум от фирмите "Пътинженерингстрой-Т" , "Автомагистрали - Черно море", "Инфра Експерт" и "Трансконсулт - 22. По първоначален план въпросните 16 км от Шумен към Търговище трябваше вече да са завършени. Договорът бе сключен през септември 2017 г., но първата копка беше направена чак през август 2018 г. Ако всичко вървеше по план, обектът трябваше да е готов през април 2020 г. Стартът се забави заради отчуждителни процедури и дела за размера на обезщетенията на собственици на земи. Така срокът се измести за август 2020 г., но и той бе отложен.

Първото разрешение за строеж на магистралата е издадено на 10 август 2018 г., но то е само за 1.5 км, сочи справка в сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). За останалите близо 15 км разрешението е издадено през октомври 2019 г., което означава, че трасето няма да бъде готово до август тази година.

"Завършването на отсечката по договор е 2021 г., но строителите работят много мобилизирано и в случай че не възникнат допълнителни затруднения, е възможно строителството да приключи по-рано от предвиденото и участъкът да е готов през 2020 г.", казват от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Що се отнася до останалата част от "Хемус", правителството си е поставило срок до 2024 г. Той звучи оптимистичен, ако се съди по досегашните темпове.

Иначе със средства от бюджета на АПИ през 2019 г. са ремонтирани 21,2 км пътища в област Търговище, а в Шумен - 59 км. През тази година се ремонтират 37,7 км пътища в област Търговище.

Градските търгове в Шумен

При планирането на общинския бюджет за 2020 г. стана ясно, че в капиталовата програма на общината няма заложени грандиозни проекти. По-значителните инвестиции по оперативна програма "Региони в растеж" вече са направени - това са благоустрояването на градски площи и училищни ремонти. Най-големите планирани инвестиции в програмата сега са за реконструкция на улично осветление.

Автор: Капитал

Някои големи обекти като ремонта на Летния театър, Градския стадион или централната пешеходна зона са на пауза. Проектите са готови, но няма осигурено финансиране нито през общинския бюджет, нито с европейски средства. За Летния театър например са необходими 1.6 млн. лв., написа още в началото на 2019 г. БНР.

Без големи проекти и в Търговище

Подобно на Шумен, Търговище също имаше два големи проекта по ОПРР за градска среда и образователна инфраструктура, но и двата са почти приключили и не се очакват нови търгове. В момента с финансиране от програмата се изгражда социална инфраструктура.

Автор: Капитал

Затова не е особена изненада, че сред поръчките, обявени през последната година, няма кой знае колко високи като стойност, нито ключови за развитието на града. Две от трите най-големи поръчки са свързани отново с пътна инфраструктура - едната е за поддържане на улиците, интересни търгове, за които се възлагат нови и нови ремонти в рамките на няколкогодишните договори. Другата поръчка е за реконструкция на участък от бул. "Трайчо Китанчев" в града, която се финансира по ОПРР. Отделно в капиталовата програма на община Търговище за улични ремонти през тази година са заложени над 2 млн. лв. От съобщение на местната власт става ясно, че още през пролетта с нов асфалт са се сдобили улиците "Първи май", "Орловец" и "Владая", както и улици в други градове от областта.

Общинските инвестиции през последните 12 месеца не са особено вълнуващи в Шумен, а още по-малко в Търговище. Развитието на пътната инфраструктура в двете области сякаш остава основно перо и най-значимият елемент от него е магистрала "Хемус", която трябва да свърже двата града. В края на програмния период обаче европейските инвестиции вече приключват и сега областите са в очакване на новия 2021-2027 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 2
    ss avatar :-|
    SS

    Няма нищо по важно от магистралата !!!

  • 3
    rrc20623298 avatar :-|
    rrc20623298

    Кметът на Шумен е отявлен крадец и целият му некадърен екип.Особено нещото Найден Косев-противно и гнусно комсомолско изчадие,което е останало в онази комунистическа епоха.Срам за града на Друмев.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK