Имаме вода, имаме земя, правим си... автомивка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Имаме вода, имаме земя, правим си... автомивка

От едната си страна автомивката ще граничи с новите луксозни сгради в квартала, строени от фирмата "Артекс" по проекта "Диамант"

Имаме вода, имаме земя, правим си... автомивка

В спортна база "Диана" в столичния квартал "Дианабад" се изгражда автомивка, която се третира като "преместваем обект"

Анина Сантова
6716 прочитания

От едната си страна автомивката ще граничи с новите луксозни сгради в квартала, строени от фирмата "Артекс" по проекта "Диамант"

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • В спортна база "Диана" в столичния квартал "Дианабад" се изгражда автомивка.
  • Тя се третира като "преместваем обект", въпреки че на мястото се излива бетон и се изгражда подпорна стена.
  • Казусът е малък, но илюстрира много проблеми на регулирането в градска среда, както и на управлението на държавни имоти

Откъм входа за тенис кортовете и закрития басейн в Национална спортна база "Диана" отскоро усилено се излива бетон. Спортният комплекс, който софиянци познават предимно като "басейна в Дианабад", съдържа много различни съоръжения, но това което сега се прави, не е точно спортно. Това са основите на бъдеща автомивка с кафе-бар, чието изграждане е започнало още в средата на миналата година. На пръв поглед фактът, че дружество на Министерството на младежта и спорта е решило да си направи автомивка и кафе, не е особено значим.

Интересни са обаче моделът, по който е взето това решение, и начинът, по който е прокарано. Така една автомивка всъщност може да говори за доста порочен модел на управление на държавната собственост и на регулиране на градската среда.

Подпорна стена

Всичко започва с искане на дружеството НСБ от 2018 г. за монтирането на автомивка и кафе-бар, който да бъде разположен в имота. Месец по-късно районната администрация на район "Изгрев" издава разрешение за поставяне в срок от пет години.

Причината да знаем това е адвокат Силвия Милева, която представлява група от 30 души, подали жалба до няколко различни институции заради съмнения в законосъобразността на решението на общината. Именно в отговор до Милева община "Изгрев" уточнява защо всъщност разрешението не е публикувано в публичен регистър, откъдето гражданите да се запознаят с него. Сградата е определена за "преместваем обект", което спестява обществените обсъждания с граждани в района, както и екологичната оценка. Документацията по конкурса за наем на обекта пък не е публикувана в публичното пространство.

Преди на мястото, на което сега ще бъде поставена автомивката, са се намирали стари сгради, които впоследствие са били съборени. Именно с това е оправдано сегашното изливане на бетон и оформянето на колони - макар и да изглежда, че на терена се строи "преместваем обект", за който няма разрешение за строеж, от общината обясняват, че това се случва заради пропаднала стара подпорна стена и настилка.

"Вярно е, че сега се излива бетон, но това е така, защото при разрушаването на старата сграда конструкцията пропадна и се наложи ново изграждането на базата", коментира пред "Капитал" кметът на район "Изгрев" д-р Делян Георгиев (БСП). Макар че решението е взето по време на мандата на предишния кмет от ГЕРБ Цветан Жеков, който впрочем тази година стана изпълнителен директор на общинското "Чистота Искър", Георгиев твърди, че се е интересувал от казуса и е проверил всички документи. Той обяснява, че общината е направила многократни проверки по сигнали на граждани, свързани със законността и твърденията, че обектът не е преместваем. За това отговаряли екипите по архитектура и инженерно изпълнение (виж карето).

"Тази база е собственост на министерството и имотът е държавен. Затова то може да разполага с него както сметне за необходимо в рамките на закона. Общината трябва да разреши поставянето на преместваемия обект, защото всеки собственик, включително и частните, са длъжни да ни уведомяват, когато подготвят нещо на нейна територия. Няма нарушения на закона при издаденото разрешение, нито се нарушава Законът за отстоянията", казва д-р Георгиев.

Милева не е съгласна. "Считаме, че начинът, по който документално се урежда изграждането на тази автомивка, е недопустим и кардинално заобикалящ закона. Вярваме, че подобно решение може да е тотално в ущърб на гражданите, тъй като шумът и замърсяването, които се генерират от такъв тип обекти, ще пречат, от една страна, на нормалното ползване на спортните съоръжения, намиращи се непосредствено до нея, а от друга страна, на стоящите наблизо жилищни сгради. Освен това начинът, по който се изгражда автомивката, предвижда сериозна промяна в движението и увеличение на трафика по и без това вече претоварената ул. "Тинтява" и би създало предпоставки за пътно-транспортни произшествия", коментира адвокатът.

Кметът смята, че единственият проблем с казуса е, че "някои хора не искат да гледат автомивка през прозорците си". От едната страна на бъдещата автомивка се издигат чисто новите сгради на "Артекс" по проектите "Диамант" - в пълен контраст с иначе занемарената база.

Тихият договор

Всъщност има и друг проблем, но той надхвърля компетенциите на районния кмет. В средата на 2019 г. държавното дружество провежда конкурс за отдаване на обекта под наем в срок от 10 години. Той е спечелен от дружеството "Саломе", което е предложило наемна цена 520 лв. на месец и инвестиция в размер на 185 хил. лв. Според Търговския регистър едноличен собственик на капитала на фирмата е Милка Славчева Танева, която е на 84 години. Танева получава дяловете през февруари 2018 г. от Теменуга Горанова и Орлин Маринов.

Горанова участва в управлението на друго търговско дружество - "Джи Ен Ди-Ко", а Орлин Маринов е част от "ВАИ холдинг" - икономическата структура на някогашния "ВИС 2". Маринов е и в още няколко фирми, начело на които е сръбският гражданин Решат Биляли, и е съдружник в "Медицински център по естетична пластична хирургия и козметична дерматология Есте Клиник". В "Есте" впрочем съдружник преди години заедно с Маринов е бил и настоящият ръководител на "Национална спортна база" Пламен Манолов.

Информация за договора между НСБ и "Саломе" липсва на страницата на базата. По този повод депутатите от БСП Георги Йорданов, Весела Лечева и Илиян Тимчев питат писмено министъра на младежта и спорта Красен Кралев доколко е съвместима автомивката с национална спортна база. Те отбелязват, че в класираното дружество доскоро съдружник е било "лице от своя страна - съдружник на изпълнителния директор на "Националната спортна база" ЕАД г-н Пламен Манолов".

В отговора на министерството се казва, че договор не е сключван. За "Капитал" изпълнителният директор на дружеството потвърди това към днешна дата, като отбеляза, че теренът засега, а и за в бъдеще ще се стопанисва и управлява от НСБ ЕАД. По думите му решението за изграждане на автомивката се базира на това, че НСБ е търговско дружество, което самостоятелно извършва стопанска дейност и не получава финансиране от държавния бюджет. Преценено е, че с пускането на автомивката освен печалбата, която ще бъде реализирана за дружеството, ще се обслужват и автомобилите, собственост на министерството и търговските дружества, които управлява. С този отговор има два проблема. Първият е, че ако приемем офертата на частната компания за адекватна, излиза, че е по-изгодно държавното дружество да инвестира 185 хил. лв., за да построи автомивка в скъп софийски квартал, отколкото спортното министерство да мие колите си на вече съществуващи такива. И вторият е, че няма никаква логика в идеята държавно дружество с цел развитие на спорта да строи подобно нещо.

Манолов посочва, че се налага и изграждането на пропускателен пункт, защото към момента на територията на базата "влизат неконтролирано автомобили на живеещите в района, което създава неудобства на спортистите". И отбелязва, че според действащия подробен устройствен план въпросният терен не е отреден за спортна площадка, а за паркинг. Този ПУП е одобрен с решение от 1985 г. и предвижда две нива на паркинг с подпорна стена между тях. Това няма да е единственият паркинг на спортното министерство (виж карето).

Битката продължава

По настояване на гражданите общината все пак ще направи геодезическа снимка на височината на подпорната стена и на размера на площадката, за да се установи дали те съвпадат с описаните в проектната документация. В чл. 151 от Закона за устройство на територията се казва, че разрешение за строеж не е нужно за стени с височина до 1.20 м над нивото на прилежащия в основата им терен и които не са елемент на транспортни обекти.

Засега адвокат Милева обаче се сблъсква с резервираността на районната администрация, откъдето ѝ обясняват, че не е заинтересована страна и затова можели да си спестят обясненията по целия казус. Според нея представители на общината са ги обвинили, че нямат право на жалба, тъй като имотът е частна държавна собственост, а не публична. Това все пак няма да спре стремежа на групата да докаже, че автомивката е незаконна - тя е изпратила жалби и до президентството, Министерския съвет, Народното събрание и ДНСК.

Какво е преместваем обект?

За това дали един обект е преместваем може да се види в наредбата на Столичната община. По принцип там не фигурира строго обектът "автомивка", а се набляга на това какви конструкции се използват. "Дори и цял магазин Kaufland може да бъде "преместваем", стига използваните елементи да са такъв тип", твърди Георгиев.

Обяснението защо седемте клетки към автомивката и кафенето с прилежащите му помещения попадат в графата "преместваеми обекти" е, че "клетките представляват отворени навеси с конструкция от метални, модулни, сглобяеми колонки греди и ферми с покритие от ЛТ ламарина", които се монтират върху "съществуващата" (или по-точно наново изградена) бетонова настилка. Конструкцията на кафе-бара също е описана като "метална модулна, сглобяема".

Паркингите на спорта

Министерството всъщност има опит със стопанисването и на паркинги - от миналата година само то може да преценява кой да паркира в 12-те дка в южната част на Националния стадион "Васил Левски". Това се случи с позволението на Столичната община заради мотива, че тя не може да регулира терените заради смесена собственост. Впоследствие на мястото беше направена маркировка за общо 180 паркоместа, които през следващите четири години ще са само за нуждите на ММС. В предпоследния ден на август министерството пък беше санкционирано от Министерството на туризма заради незаконен паркинг върху плаж, отдаден на концесия.
Темата накратко
  • В спортна база "Диана" в столичния квартал "Дианабад" се изгражда автомивка.
  • Тя се третира като "преместваем обект", въпреки че на мястото се излива бетон и се изгражда подпорна стена.
  • Казусът е малък, но илюстрира много проблеми на регулирането в градска среда, както и на управлението на държавни имоти

Откъм входа за тенис кортовете и закрития басейн в Национална спортна база "Диана" отскоро усилено се излива бетон. Спортният комплекс, който софиянци познават предимно като "басейна в Дианабад", съдържа много различни съоръжения, но това което сега се прави, не е точно спортно. Това са основите на бъдеща автомивка с кафе-бар, чието изграждане е започнало още в средата на миналата година. На пръв поглед фактът, че дружество на Министерството на младежта и спорта е решило да си направи автомивка и кафе, не е особено значим.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bejbi avatar :-|
    bejbi

    https://www.change.org/p/ %D0%B3%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BD-%D0%B0%D1%80%D1%85%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D1%80%D0%B0%D0%B9%D0%BE%D0%BD-%D0%B8%D0%B7%D0%B3%D1%80%D0%B5%D0%B2-%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%86%D0%B8%D1%8F-%D1%81%D1%80%D0%B5%D1%89%D1%83-%D0%B8%D0%B7%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D0%B2%D0%BA%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D0%B5%D0%BD-%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81-%D0%B4%D0%B8%D0%B0%D0%BD%D0%B0?utm_content=cl_sharecopy_24379453_en-US%3A5&recruiter=1145110200&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink&utm_campaign=share_petition


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK