Градският транспорт vs автомобила
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Има ли изход от транспортния хаос в София

Градският транспорт vs автомобила

Градският транспорт vs автомобила

За да бъде алтернатива на личната кола, общественият превоз трябва да стане по-бърз, по-удобен и по-достъпен

Анина Сантова
6023 прочитания

© Юлия Лазарова


Решаването на проблема с паркирането в София и подобряването на цялостния трафик в града не може да стане без пълна модернизация на градския транспорт. През изминалите десет години кметът Йорданка Фандъкова неведнъж е повтаряла, че общината прави всичко възможно хората да слязат от колите, но и до днес алтернативата - бърз градски транспорт, който да е по-удобен и бърз от личния автомобил - липсва.

Примери как това да стане има във всички приети от общината стратегически документи, но малко от тях се прилагат на практика. Обособени трасета за автобусите има само по някои булеварди, разписанията им не съответстват на натоварването, някои от новите жилищни зони на града пък въобще нямат достъп до градски транспорт, а по редица линии все още се движат 30-40-годишни превозни средства, които са труднодостъпни за възрастни, майки с колички и хора със специални потребности.

Ефектът на бус лентите

"Трябва да има бус ленти, както и обособени трамвайни трасета, приоритетно преминаване през кръстовища и много повече транспортни средства на линия, защото няма как един човек "да остави" автомобила, ако за определено разстояние пътува 20 минути, а с градския транспорт ще му отнеме 40", коментира независимият общински съветник Борис Бонев пред "Капитал".

Според зам.-кмета по транспорта и градската мобилност Кристиан Кръстев обаче за обособяването на бус лентите има един основен проблем - те могат да се правят само там, където е възможно и улиците са достатъчно широки. "Ефектът се губи, когато по маршрута на дадена линия има участък без бус лента - това води до образуването на тапи при стеснението и отново се изостава от графика", казва той и дава пример с линиите от бул. "България" през "Евлоги и Христо Георгиеви", Орлов мост и бул. "Цариградско шосе". Там има участък между Националния стадион "Васил Левски" и Орлов мост, в който няма опция за бус лента. Според Кръстев технически е възможно да се направи разширение и в тази зона, но то би изисквало преместване на десетки дървета, което е дискусионна тема. Ефектът обаче би бил спестени десетки часове на гражданите в стоене в задръствания, а също така ще направи градския транспорт много по-атрактивен, защото ще има приоритет при движението.

Транспорт в крак с времето

Факт е, че в последно време бяха проведени много обществени поръчки за купуване на нови трамваи и автобуси, както и за пускането на електробуси, но това по-скоро се случва заради усвояването на европейските средства, а не защото има някаква визия. Безспорно е добре превозните средства да са нови, но много по-ефективно за осигуряването на по-добър транспорт е осмислянето на сегашните пропуски, транспортното обвързване на новите квартали, както и евентуалното създаване на нова транспортна схема. Което не изисква чак толкова много средства.

Основен проблем на градския транспорт в София е, че той не отговаря особено на съвременните нужди на града - схемите на повечето маршрутни линии са правени преди десетилетия и не включват новите квартали, а въвеждането на нови такива, които да избягват минаването през центъра, става трудно. "Преди повече от десет месеца внесох доклад за удължаване на линия 73, която да свързва "Овча купел" с "Младост" през булевардите "Цар Борис III", "България", "Черни връх" и "Цариградско шосе". От ГЕРБ посочваха всякакви аргументи как това не можело да стане - първо била много дълга линията - показахме, че има и по-дълги, после не били важни места - показахме им как там има бизнес зони, трамвайни трасета, големи булеварди. И накрая стана ясно - нямали пари за тази линия", разказва Бонев. В същото време, казва още той, общината отпусна допълнително близо 600 хил. лв. на частната фирма "МТК гроуп", свързана с бившата групировка ВИС, за да обслужва две села с 1500 души, но не вижда логика да има линия в града, която да обслужва стотици хиляди.

По този повод зам.-кметът Кръстев казва, че оптимизацията на линиите на градския транспорт ще стане възможна, след като бъдат събрани достатъчно актуални данни за натовареността им и за потребностите на хората. Основата за всичко това ще бъде пускането на интегрирана електронна билетна система, за която София ще плати близо 100 млн. лв. Въпреки че крайният срок за въвеждането ѝ в експлоатация беше декември тази година, все още не е одобрен начинът за таксуване - за време или за разстояние. По информация на "Капитал" по-вероятно е да бъде избран първият вариант, както е сега в метрото. Въвеждането на различните компоненти ще става поетапно, като преди края на годината трябва да бъде пуснато видеонаблюдението в превозните средства (което е по-голямата част от бюджета, без да допринася особено за подобряването на услугата), а през декември да заработи и възможността за купуване на билет с безконтактна банкова карта. Дали абонаментните карти ще могат да се зареждат онлайн пък все още не е ясно.

Нова транспортна схема

С въвеждането на дигиталната система за таксуване ще започне в реално време да се събира информация за това откъде преминават линиите и какви са връзките между тях. Това би помогнало за преценката какви промени е добре да се направят в транспортната схема на градския транспорт. "Зa дa бъдe oптимизиpaнa мpeжaтa нa гpaдcĸия тpaнcпopт, тpябвa дa знaeм ĸoи ca нaй-тъpceнитe нaпpaвлeния и ĸъдe xopaтa чaĸaт нaй-мнoгo зa пpeĸaчвaнe. За целта трябва да бъде създаден транспортен модел. Зa eдин пълнoцeнeн такъв обаче ca нeoбxoдими мнoгo и paзнooбpaзни дaнни, ĸoитo вce oщe нe ca налични", обясняват от общината.

Това е и шанс да се поправи огромният проблем с липсата на връзка с градски транспорт на някои нови квартали, като например "Витоша", "Кръстова вада" или "Манастирски ливади". За тях няма изследвания на трафика, как може да се оптимизира и какви са възможностите за паркиране.

Някои прости решения

Едно основно противоречие е това, че общината хем иска да насърчи използването на градски транспорт, хем инвестира в удобна за автомобилите инфраструктура. При проектите за нови булеварди, като например този за "Тодор Каблешков", въобще не се мисли за удобството на друг освен на шофьорите - не се предвиждат например възможности за пресичане от пешеходци, както и спиркови острови за бъдещия трамвай.

"Показателно е, че за трамвайното трасе по "Каблешков", което беше обещавано всяка година в капиталова програма на общината, дори няма проект. А именно то трябва да бъде най-натоварената линия според плана за устойчива градска мобилност - с 60 хил. пътници на ден", казва Бонев.

Според арх. Любо Георгиев от "Софияплан" това, което общината може да направи сравнително бързо, за да подобри транспорта, е да въведе коридори за градския транспорт по възможно най-голяма част от маршрутите, както и преминаване на превозните средства на градския транспорт с предимство през кръстовища, както е сега за линейките. "И двете са въпрос на организация на движението и надграждането на вече съществуващи в софийския градски транспорт технологии", коментира той.

Решаването на проблема с паркирането в София и подобряването на цялостния трафик в града не може да стане без пълна модернизация на градския транспорт. През изминалите десет години кметът Йорданка Фандъкова неведнъж е повтаряла, че общината прави всичко възможно хората да слязат от колите, но и до днес алтернативата - бърз градски транспорт, който да е по-удобен и бърз от личния автомобил - липсва.

Примери как това да стане има във всички приети от общината стратегически документи, но малко от тях се прилагат на практика. Обособени трасета за автобусите има само по някои булеварди, разписанията им не съответстват на натоварването, някои от новите жилищни зони на града пък въобще нямат достъп до градски транспорт, а по редица линии все още се движат 30-40-годишни превозни средства, които са труднодостъпни за възрастни, майки с колички и хора със специални потребности.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    telqk avatar :-P
    telqk

    Даа дайте другари да дадете казва фандъкова! А тя слязлали е от служебния автомобил? Банкянския бек да не би да обикаля на тротинетка?

  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Градеския транспорт е за бедните, не за охранените другари от СО, та точно затова и на никой от СО не му пука за обикновения човек. Кметът (в случая Фандъкова) е човека, който трябва с личен пример да покаже на останалите, че ГТ е алтернатива за (удобно) придвижване из града. Кметът трябва да слезе от служебния автомобил, като нареди на всички свои служители да последват примера му, да се попридвижат с велосипеди из "хубавите"велоалеи, сътворени от тях самите, за да се уверят, че НИЩО не са направили. Кметът е човек, който милее за града си и за хората, живеещи в него, точно той осигурява гладките и осветени тротоари за всички жители, а не само на собствената си улица. Ама де го тоя кмет, явно само в сънищата на хората...

  • 3
    ias21554266 avatar :-P
    Darulio

    До коментар [#2] от "geordgeo":

    УБО возят кмета с Мерцедес. Не очаквай от Фандъка някога да се откаже от този лукс, който я отличава от простолюдието. Та нали преди година я бяха заснели, след като призоваваше хората да слязат от колите, да се качва в мерцедеса за километров преход вместо да се поомеша с плебса за десет минути ходене пеш?

    Колкото до другия изявен представител на управляващото ни потно-лучено селячество - председателят на СОС Герджиков: "Шефът на столичните общинари Елен Герджиков пък заяви, че да се откаже от служебния си автомобил е все едно да се откаже от кабинета си. Той е само средство да си върша работата, е категоричен той. Според Герджиков, желанието на опозицията е див популизъм, завършва вестника."

    Някой изобщо смята ли, че има дори минимален шанс фокусът в София да се измести от колите при такова кмет и такова председател на общински съвет?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK