Кристиан Кръстев: Искаме да освободим трасетата на градския транспорт и тротоарите от коли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Има ли изход от транспортния хаос в София

Кристиан Кръстев: Искаме да освободим трасетата на градския транспорт и тротоарите от коли

Кристиан Кръстев

Кристиан Кръстев: Искаме да освободим трасетата на градския транспорт и тротоарите от коли

Заместник-кметът по транспорт и градска мобилност на София пред "Капитал"

Ивайло Станчев
7811 прочитания

Кристиан Кръстев

© Надежда Чипева


Визитка

Кристиан Кръстев е зам.-кмет на София от началото на 2020 г. През 2013 г. е бил служебен министър на транспорта в кабинета на Марин Райков, като има богат опит в транспортния бранш както в държавни, така и в частни предприятия, сред които "Пристанище Варна", "Летище Бургас", "Уиз еър България еърлайнс", "Флайинг карго България" и други.

Защо точно сега ще започнете да глобявате за неправилно паркиране?

Още когато станах зам.-кмет по градската мобилност на София, си поставих няколко задачи и едната от тях беше именно как да дисциплинираме водачите в движението на града. Отдавна всички забелязваме как се спира безразборно по тротоари и в зелени площи, или направо на пътното платно. С новата система за санкциониране чрез неприсъствени фишове с глоби от 20 лв. до 200 лв. не откриваме топлата вода, такава е практиката в редица градове. Това е един инструмент на Столичната община и Министерството на вътрешните работи, с който ще приложим световните практики на развитите страни.

Само в определени зони ли ще се следи за неправилно паркиране?

Обхватът на контрола ще е повсеместен - както в зоните за платено паркиране, така и извън тях. Екипът, с който ще започнем обаче, е от 10 човека, което означава, че не можем да покрием цяла София. Но с времето ще развиваме това звено и ще коригираме дефицитите в този все още пилотен проект. Фокусът ни на този етап са основните пътни артерии, по които се движи градски транспорт, както и тротоарите с голям пешеходен трафик. Ако успеем да изчистим автомобилите от тези места, бихме могли да постигнем съществен ефект както за подобряването на градския транспорт като разписание, така и за всички тези хора като майки с колички, инвалиди и други, които не могат просто да заобиколят спрелия автомобил.

Ето и един пример - бул. "Черни връх", в частта между "Никола Вапцаров" и Парадайс център, всекидневно е блокиран от спрели уж за малко коли, които обаче създават огромно задръстване, забавят значително градския транспорт и увеличават риска от произшествия. С това трябва да се справим веднъж завинаги и смятам, че няма друг начин освен ефективното налагане на глоби.

Обърнете внимание - същите тези хора, които нарушаваме правилата тук, защото и аз съм бил нарушител, сме много стриктни дори когато отидем в Румъния или Гърция.

Това вероятно е, защото знаем, че тук няма да ни санкционират.

Именно. Не започнем ли да упражняваме ефективен контрол, няма да постигнем никакви резултати, независимо че глобите се увеличават през последните години.

А какъв ще бъде редът за издаването на неприсъствените фишове?

- Инспекторите от Центъра за градска мобилност ще разполагат с нови технически средства - нещо като малък таблет, чрез който в рамките на до една минута ще може да се състави фишът. Това ще става чрез въвеждане на регистрационния номер, снимка на нарушението, отпечатване на самия фиш и поставянето му на предното стъкло.

Ако въпросният фиш бъде намокрен, преместен или просто загубен?

- Хартията е специална и няма да се уврежда при намокряне, но все пак в рамките на работния ден информацията от устройствата на контрольорите ще се обработва в Центъра за градска мобилност и на нарушителите ще се изпраща неприсъствен фиш и до адрес. Освен това ще има и възможност за онлайн проверка през сайта на ЦГМ чрез въвеждане на регистрационния номер. Това е важно, защото при евентуална продажба на колата в рамките на София автомобилът не променя регистрацията си и тези глоби могат да представляват тежест за сделката.

Ще има ли значение кога се плащат тези глоби? Например, ако е преди определен срок, да се прави отстъпка или ако се закъснее, да има лихви?

- Няма да има такава практика за бонификация при плащане навреме. Глобен сте и трябва да си платите съответната санкция. Задължението автоматично ще се вписва и в данъчната служба, така че, ако не го платите навреме, ще трябва да направите това при плащането на данъците за превозното средство. Което пък е задължително за минаване през годишен технически преглед. Иначе глобата ще може да се плаща онлайн, чрез превод към указаните сметки на фиша.

А от какво точно ще зависи размерът на санкция? Казва се, че ще варира от 20 до 200 лева.

- Според вида на нарушението. Най-високата глоба ще е за паркиране на инвалидно място без право за това. Според Закона за движение по пътищата пък най-ниската санкция за спиране върху тротоар е 50 лева и стига до 200 лв. За автомобил върху трамвайна линия или в близост до нея, като затруднява трафика, глобата е от 20 до 150 лева. Инспекторите сега се обучават за това при какви нарушения каква санкция да налагат, като в случая ще се следват изцяло разпоредбите на действащото законодателство.

Вероятно всичко това ще предизвика обществено недоволство, защото хората са свикнали да няма контрол.

- Разбирам, че подобен род непопулярни мерки могат да доведат до брожения. Всички тези иновации в крайна сметка са свързани с пътната безопасност и ако така успеем да спасим и един човешки живот, си заслужава да поема отговорността, за да ги наложим.

Интервюто взе Ивайло Станчев

Визитка

Кристиан Кръстев е зам.-кмет на София от началото на 2020 г. През 2013 г. е бил служебен министър на транспорта в кабинета на Марин Райков, като има богат опит в транспортния бранш както в държавни, така и в частни предприятия, сред които "Пристанище Варна", "Летище Бургас", "Уиз еър България еърлайнс", "Флайинг карго България" и други.

Защо точно сега ще започнете да глобявате за неправилно паркиране?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    crusible avatar :-|
    crusible

    Добра позиция, подкрепям!

  • 2
    todor.b avatar :-P
    тодор

    "Всички тези иновации в крайна сметка са свързани с пътната безопасност"

    т.е. глобяването за неправилно паркиране е иновация!

  • 3
    ZeroH avatar :-?
    Зоро

    Първо да разграфят местата за паркиране отново. Има галфони паркиращи на две или три места едновременно. Тях как ще ги глобяват, в случаите когато елементарната маркировка не е осигурена от общината?

  • 5
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Само яки глоби за автоталибаните, които се чувстват безнаказани от край време. И никакви 20 лева - направо да започват от 100 нагоре, щото обикновения нарушител кара автомобил за 100к лева, няма какво да ги жалите...

  • 6
    kvt10319485 avatar :-|
    kvt10319485

    Г-н Кръстев!
    Освен колите махнете т.н. "велоалеи" от тротоарите, коити са в директно нарушение на Закона за движение по пътищата - не може да има движение по тротоар на превозни средства. Това е тема и за Прокуратурата, до която писах както и до общината, естествено никаква реакция, обясниха ми, че не разбирам законите. Трагедия, като всичко в държвата ни, имитация на дейност.

  • 7
    wip avatar :-|
    Mila Genova

    Троянският кон на ДПС в София. Това представлява въпросният замстник кмет на София. Каквото и да каже, неприятното чувство остава. Много жалко, че транспортът на София се упралвява от подобен човек - провинциалист, бушон за корупционните практики, и силно зависим заради сексуалната си ориентация. Жалко, че гласувахме за Фандъкова.

  • znayko84

    Изключително манипулативна статия. Използва се факта, че малък брой шофьори паркират неправилно и се прокарва една по същество ужасна практика. На първо място инспекторите към ЦГМ са служители на едно търговско дружество. Те не могат да установяват нарушения, нито пък да налагат глоби, тъй като не са в пряка връзка на власт и подчинение с лицето, което има това право - кмета на София, чрез избраните от него "служби", казва закона. Тези люде следва да са в служебно правоотношение с кмета на общината, който следва да има правото пряко да им търси дисциплинарна отговорност, ако са нарушили закона при действията си. Второ, КЗЛД е дала на едно търговско дружество правото да борави с нашите лични данни. Това е кошмрно. Трето, на хората се набива невярната теза, че тези фишове не могат да се обжалват, което противоречи на разпоредбата на чл. 39 от ЗАНН.
    Разбирам, че ДПС са овладели държавата, но идеята им да налагат "законност" чрез незаконни способи, средства и мерки е ужасна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK