Промени в закона ще позволят на общините да забраняват замърсяващи коли

Промени в закона ще позволят на общините да забраняват замърсяващи коли

С предложените изменения на Закона за чистотата на въздуха ще могат да се въвеждат нискоемисионни зони в градовете, в които да са забранени коли с нисък екоклас или замърсяващи горива за отопление

Мила Чернева
7947 прочитания

© Николай Дойчинов


С на пръв поглед дребни промени в Закона за чистота на атмосферния въздух (ЗЧАВ) депутатите окончателно ще дадат възможност на местната власт да забранява замърсяващи горива или автомобили в определени зони или моменти от годината - т.нар. нискоемисионни зони.

Още от началото на 2019 г. влязоха в сила текстове, според която общинските съвети имат правомощия да създават зони с ниски емисии на вредни газове и да ограничават употребата на определени видове горива или уреди за отопление, както и силно замърсяващи автомобили от нисък емисионен клас. Досега обаче нито една община не се е възползвала от това, като от Столичната община (СО) например бяха пояснили за "Капитал", че са необходими допълнителни законови поправки, за да се регламентира подробно механизма.

Мярката за подобни зони бе заложена в Националната програма за подобряване на качеството на въздуха 2018-2024. Тя бе представена през 2018 г. и приета от Министерския съвет през юни 2019 г., но оттогава пречките в закона не са преодолени. В самата програма има заложен краен срок за въвеждане на зони с ниски емисии - юни 2022г.

Зоните стават възможни

През 2018 г. парламентът прие законодателни промени, които влязоха в сила през 2019 г. Те дадоха на местната власт повече възможности, с които да се справя с мръсния въздух, което само по себе си е полезно - всеки град има своите специфични проблеми и децентрализацията би могла да помогне в борбата с мръсния въздух. Освен това не се чака реакцията на тромавите държавни институции.

От две години ЗЧАВ гласи, че всяка община ще може да създава нискоемисионни зони след решение на общинския съвет. "Общините обаче смятат, че законовата рамка не им дава яснота и правомощия да въвеждат такива ограничения - както за автомобили, така и за битово отопление. Има и правни дискусии, че този текст не е достатъчно ясен, за да въвеждат зони с ниски емисии", посочи Ивайло Хлебаров, експерт по околна среда от сдружение "За Земята", пред "Капитал" през декември 2020 г.

Всъщност именно София и конкретно зам.-кметът по околна среда Десислава Билева се оправдаваха, че нискоемисионни зони няма, тъй като е нужно първо да се конкретизира законът. "Въпреки разписаните в Закона за чистота на атмосферния въздух правомощия на общинските съвети да приемат и налагат мерки, забрани и ограничения те не са обвързани с контролен механизъм, който да установява правила за санкциите при нарушения на приетите мерки. Респективно, законът дава право да бъдат прилагани мерки за въвеждане на ограничения, но не е разписан контролен механизъм за спазването им", обясниха през декември от Столичната община. Затова от там са изпратили предложения с конкретни текстове до Министерството на околната среда и водите, като с тях в ЗЧАВ да се предоставят правомощия на администратора на пътя или кмета да упражнява контрол и да налага санкции във връзка с неизпълнението на предвидените в закона мерки за ограничаване на замърсители в атмосферния въздух на територията на общината, коментираха от Столичната община.

Какво се променя

В закона се добавя нова алинея, според която упълномощени от кмета лица могат да глобяват нарушителите. Глобите за физически лица са в размер от 50 до 500 лв, а за юридически лица - от 200 до 1000 лв.

В мотивите към промените в закона депутатите посочват, че по инициатива на Столична община вече са предприети мерки на национално ниво за въвеждане на екостикери за МПС, които ще въвеждат екокатегориите на автомобилите на база данните, посочени в свидетелството за регистрация превозните средства.

В стикера ще има и чип с информация за превозното средство, екологичната група и собственика.

С на пръв поглед дребни промени в Закона за чистота на атмосферния въздух (ЗЧАВ) депутатите окончателно ще дадат възможност на местната власт да забранява замърсяващи горива или автомобили в определени зони или моменти от годината - т.нар. нискоемисионни зони.

Още от началото на 2019 г. влязоха в сила текстове, според която общинските съвети имат правомощия да създават зони с ниски емисии на вредни газове и да ограничават употребата на определени видове горива или уреди за отопление, както и силно замърсяващи автомобили от нисък емисионен клас. Досега обаче нито една община не се е възползвала от това, като от Столичната община (СО) например бяха пояснили за "Капитал", че са необходими допълнителни законови поправки, за да се регламентира подробно механизма.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


10 коментара
  • 4
    djr55699551 avatar :-|
    Zdravko

    Няма как да натрупаш опит и компетентност във финансовата сфера, докато се търкаляш в креватите на хората...

  • 5
    cqm13699551 avatar :-|
    Стойчо

    Един много добър пример за просперитета в нашата България... Момчета, просто имате грешните атрибути за да направите и вие първият си милион от "комисионни" по сделки.

  • 6
    fzr25699551 avatar :-|
    Антоанела

    Докато гореспоменатия господин е намерил друг начин за просперитет, измама и изнудване...

  • 7
    ggf40699551 avatar :-|
    Irena

    И двамата са еднакви "професионалист", но за Харалампи Х. мога да кажа, че е доста изпечен измамник и единственото, което можете да направите за да се предпазите, е да избягвате такива съмнителни "финансови посредници" /измамници/!

  • 8
    ubf55699551 avatar :-|
    Zoro

    Всеки ден излизат все нови милионери, забогатяли от измами. До кога в тая държава ще се забогатява или с външен вид, или с измама? Кога ще започнат да напрягат тия мозъци за нещо конструктивно, вместо как да прецавкат хората и да им вземат и малкото което имат?!

  • 9
    jjf10699551 avatar :-|
    Stacy

    Срамота е да, че държата дава право на хора като г-н Хараланов да злоупотребява със закона, заради хилядите вратички и недоуточнения в него...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

СОСът на прехода

СОСът на прехода