Новият брой: Да си посееш бъдеще

Дванадесет са кандидатите за ремонта на коритото на река "Владайска" в София

Дванадесет са кандидатите за ремонта на коритото на река "Владайска" в София

В поръчката на Столичната община за 8 млн. лв. без ДДС се включват както големи строители, така и по-малки фирми

Анина Сантова
4517 прочитания

© Надежда Чипева


София дълго си затваряше очите за лошото състояние на реките, докато други градове се фокусираха именно върху тях с цел да ги направят активни места за разходки и спорт. Едва миналата година бе обявена дългосрочната инициатива "Реките на София", която предвижда с леки намеси и без много средства реките в столицата също да се превърнат в нови публични пространства.

Сега столицата има шанс да покаже и на практика, че работи в тази посока - предстои да се направи цялостна реконструкция на коритото на река "Владайска" за 8 млн. лв. без ДДС. Тази седмица стана ясно, че поръчката на Столичната община за ремонта е предизвикала силен интерес - общо дванадесет фирми с малък и богат опит в строителството са подали оферти. За една от позициите се състезават "Трейс груп холд" и "Калистратов груп", които напоследък печелят поръчки на общината, но в други се включват и по-малки играчи, както и такива, свързани с политически интереси и скандала "ДжиПиГейт".

Общата дължина на участъка, който предстои да се ремонтира, е 2.8 км. Ако изборът на изпълнител не затъне в обжалвания, реконструкцията би трябвало да приключи до края на 2022 г.

Много и различни кандидати

За най-обхватната обособена позиция, която е на стойност 3.56 млн. лв. без ДДС и включва 2-километров участък от ул. "Камен Андреев" до бул. "Княгиня Мария Луиза" в район "Възраждане", е кандидатствала само "БС Конструкция" с управител Тошко Колев. Последно фирмата се включи в търга на общинското дружество "Метрополитен" за последните 3 км от третата метролиния от "Хаджи Димитър" до "Левски-Г", но не успя да спечели състезанието. Преди това "БС Конструкция" е участвала в изграждането на ключови обекти като "Терминал 2" на летище София, централната автогара, правила е реконструкция на кръговото движение на "Руски паметник", става ясно от интервю на Колев пред в. "Строител".

За ремонта на корекцията на река" Владайска" от ул. "Дамяница" до ул. "Белоток" в район "Витоша" се състезават три кандидата - "Галчев инженеринг", която прави забавилия се с години ремонт на "Западен парк", "Ивелинстрой" и обединение "Енчев груп". "Ивелинстрой" е собственост на Мартин Леви и през 2015 г. е била избрана от общината да строи общински жилища в блок във "Връбница". Самият Леви е съдружник и в "Примастрой 21 пропъртис", която е свързана с "Викс груп" - фирмата, която през 2014 г. обжалва търга на "Метрополитен" за 7-километровата отсечка между бул. "Владимир Вазов" и ул. "Житница" в кв. "Красно село" заради избрания метод за строителство.

Обединение "Енчев груп" се състои от едноименната фирма на Владимир Енчев и "Компекс ко" на Чавдар и Силвана Савови, която наскоро участва в търга за модернизация на 54 км между Видин и Ружинци, чийто бюджет е близо 460 млн. лв., и отпадна от състезанието за участъка от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.

В третата позиция за ремонт на частта от 260 м от бул. "Овча купел" до стадион "Славия" в район "Красно село" се включва свързаната с разследването #ДжиПиГейт - "Алфа билд инженеринг". Името на фирмата изникна при разследването на "Биволъ", според което консултантски фирми оказват експертна помощ на общината при подготовката на инфраструктурни проекти за стотици хиляди или милиони левове по Програмата за развитие на селските райони, а близки до тях строителни компании печелят тези поръчки впоследствие. Собственик е Петър Елен Петров, а адресът по регистрация е същият като "Джи Пи груп" - бул. "Черни връх" 59А. Петров е свързан с редица от гореспоменатите консултанти, чиито фирми пък сочат именно този адрес за кореспонденция.

Друг участник е "Люкос инженеринг" на Георги Тончев, която през 2016 г. искаше да строи общежитие на 4 етажа върху детска площадка в "Младост", след което от общината решиха да заменят имота. През годините съдружник във фирмата е бил зетят на тогавашния кмет на "Младост" Цвета Авджиева - Александър Тзавелла.

Оферта е подало и обединение РП "Владайска", в което участват "Пътстрой-92", което е част от групата на "Геотехмин" на Цоло Вутов, както и управляваната от Даниела Бонева "Райстрой", като Бонева е управител и на фирмата за производство на собствени стоки "Бонев комерс".

За последната позиция, която включва участък с дължина 380 м в "Овча купел", кандидатства "Трейс груп холд", която беше избрана от общината да ремонтира бул. "България" и "Тодор Каблешков" и ще строи метростанцията между ул. "Витиня" и ул. "Бесарабия" срещу предложените 75 млн. лв. С нея се състезава и "Калистратов груп", която последно спечели две поръчки на Центъра за градска мобилност - за нов паркинг в квартал "Надежда" и за този при метростанция "Стадион Васил Левски". "Калистратов груп" построи и общинския аквапарк в район "Възраждане".

Друг кандидат е обединението "Еко билд" с участието на хасковската фирма "Еко Традекс груп", която е на трето място в списъка с приходи от програмата за саниране с 4.8 млн. лева и шест изпълнени договора. Мажоритарен акционер в нея е фирмата "Форуком" на Тенчо Лилянов и Даниел Гаргов. Последният се оказа роднина на Делян Добрев от ГЕРБ, който беше главен участник в скандала "Кумгейт". Дружеството е сред основните победители при обществените поръчки в хасковския регион, а в управлението му са Величко Минев и първата братовчедка на Добрев - Росица Гаргова. Фирмата, с която се явява "Еко Традекс груп", пък е "Алфа билд инженеринг", която кандидатства самостоятелно за третата позиция.

С идейни проекти за две отсечки от Перловската и Владайската река

В началото на месеца от инициативата "Реките на София" представиха два идейни проекта за облагородяване на отсечки от реките в града. Концепцията за Перловска река пред стадион "Васил Левски" включва атрактивна рампа за достъп до реката, зони за арт и събития, храна и спорт. Проектът за Владайска под Лъвов мост пък предвижда основната функция на пространството да е модерен битак и включва креативно използване на строителни скелета за стълби с висящи градини, мостове, щендери и пейки.



И двата проекта предвиждат озеленяване и екологични начини за пречистване на

водата в реките. Те са резултат от "Работилница: Реките на София" и бяха представени от двата екипа пред главния архитект на Столичната община Здравко Здравков, който подкрепи инициативата и предложи първи стъпки за подготовка на осъществяването й.



София дълго си затваряше очите за лошото състояние на реките, докато други градове се фокусираха именно върху тях с цел да ги направят активни места за разходки и спорт. Едва миналата година бе обявена дългосрочната инициатива "Реките на София", която предвижда с леки намеси и без много средства реките в столицата също да се превърнат в нови публични пространства.

Сега столицата има шанс да покаже и на практика, че работи в тази посока - предстои да се направи цялостна реконструкция на коритото на река "Владайска" за 8 млн. лв. без ДДС. Тази седмица стана ясно, че поръчката на Столичната община за ремонта е предизвикала силен интерес - общо дванадесет фирми с малък и богат опит в строителството са подали оферти. За една от позициите се състезават "Трейс груп холд" и "Калистратов груп", които напоследък печелят поръчки на общината, но в други се включват и по-малки играчи, както и такива, свързани с политически интереси и скандала "ДжиПиГейт".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал