Инвестициите, които преобразяват Пловдив и района

Най-големите обществени поръчки в областта са за пътища, стадиони и водни проекти

84 млн. лв. е стойността на ремонта на 50 км пътища, който АПИ е възложила за 2020 г.
84 млн. лв. е стойността на ремонта на 50 км пътища, който АПИ е възложила за 2020 г.    ©  Надежда Чипева
84 млн. лв. е стойността на ремонта на 50 км пътища, който АПИ е възложила за 2020 г.
84 млн. лв. е стойността на ремонта на 50 км пътища, който АПИ е възложила за 2020 г.    ©  Надежда Чипева

Пловдив може да е своеобразен център на областта, но и съседните общини са от огромно значение заради ролята и приноса им в развитието на икономическата зона. Затова не е изненада, че едно от основните направления, по които се инвестират средства, е именно пътна инфраструктура в региона. През последните години Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви поръчки за сериозни проекти там. Освен асфалт обаче Пловдив ще се сдобие и с обновени стадиони и водна инфраструктура, като инвестициите в тези направления са за близо 200 млн. лв.

Пътните неволи

Един от най-големите пътни проекти край Пловдив е Югоизточният обход на града, който ще е дълъг 4,8 км. Обществената поръчка за обекта беше обявена през 2020г., като прогнозната стойност е 42 млн. лв. без ДДС, а средствата са от републиканския бюджет. "С построяването на обхода транзитният поток, идващ от АМ "Тракия" и Свиленград, в посока път II-86 Пловдив - Асеновград и Смолян, ще бъде изведен от град Пловдив", посочват от пътната агенция в справка, поискана от "Капитал". Търгът обаче беше прекратен заради нито една годна оферта, което безспорно беше странно - повечето фирми са доста опитни в печеленето и изпълняването на обществени поръчки на АПИ. В крайна сметка тази седмица бяха отворени седемте оферти на строители.

В момента в ход е и разработването на технически проект и ПУП на Западния околовръстен път на Пловдив. Дължината на обходното трасе ще бъде 18.7 км. Проектът предвижда промяна в габарита на пътя, изграждане на локални платна. Двата пътя ІІІ-805 и път ІІ-86 оформят Западния околовръстен път на Пловдив. Чрез него се осъществява една от връзките към града, а от друга - осъществява връзката на АМ "Тракия" с област Смолян.

Други два ключови проекта, този път финансирани с европейски средства по оперативна програма "Региони в растеж" (ОПРР), бяха изпълнени през последните две години. През лятото на 2019 г. приключи реконструкцията на 10 км от път ІІ-86 Пловдив - Асеновград (от 14-и до 25-и км), чиито изпълнител беше "Иса 2000". Стойността на ремонта беше 23 млн. лв. с ДДС. Дружеството на Юлиян Инджов работи по някои от най-големите пътни поръчки в региона. По въпросния търг беше изградено второ пътно платно и е рехабилитирано съществуващото, с което отсечката е разширена до автомагистрален габарит. Началото на участъка е при км 14+860, при югоизточния обход на Пловдив, а краят му е в началото на Асеновград при км 25+150. Отсечката преминава през територията на общините Пловдив, Куклен и Асеновград. Участъкът е и основна връзка на град Пловдив с летище Пловдив. Посредством трасето се осъществява връзка до АМ "Тракия" и по нея се стига до АМ "Марица" и оттам до ГКПП Капитан Андреево.

През август 2020 г. започна строителство на локалните платна на път II-86 Пловдив - Асеновград, като проектът се финансира от бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" и е за над 18 млн. лв. Изпълнител отново е "Иса 2000".

През пролетта на същата година завърши работата и по лот 23 на ОПРР, който е 15 км от път IIІ-866 Михалково - Кричим. Това е участъкът от изхода на Кричим до яз. "Въча", поясняват от АПИ. Третокласният път е с нова асфалтова настилка, подобрено отводняване, нова маркировка, знаци и мантинели. " Изградени са подпорни и укрепителни стени с различна височина, а част от откосите са укрепени с високоякостни мрежи. Основно e ремонтиран тунел "Кричим", с дължина 130 м, построен преди повече от 55 години", допълват от ведомството. Инвестицията е 22.8 млн. лв., а изпълнител е "Автомагистрали - Черно море".

Освен с европейски средства в региона са извършени и редица ремонти с пари от държавния бюджет. По програмата за текущ ремонт и поддържане на Агенция "Пътна инфраструктура" за 2020 г. е възложен ремонтът на близо 50 км републикански пътища в област Пловдив на стойност 84 млн. лв. Това са участъци от път II-86 Пловдив - Асеновград, път I-8 Пазарджик - Пловдив, път ІІІ-642 Михилци - Хисаря - Калояново, път І-6 София - Карлово - Бургас и път ІІІ-861 Югово - Лъки - Здравец.

В началото на септември 2020 г. завърши ремонтът на 12.2 км от първокласен път I-8 Пазарджик - Пловдив между кръговото кръстовище с път III-8005 Стамболийски - Цалапица и кръговото кръстовище с път II-86 Околовръстен път на Пловдив, уточняват още от АПИ. В ремонта са включени нова асфалтова настилка, маркировка, знаци, подобрено е отводняването. Финансирането отново е от бюджета на АПИ - общо над 20 млн. лв.

Предстои и строителството на нов мост над река Марица за 5.9 млн. лв. при км 6 от път III-667 Плодовитово - Асеновград. Избраният изпълнител е обединение между "ПСК-Пътстрой" и "Мегаинвести холд", но договорът още не е подписан, защото не са приключили отчуждителните процедури. "Обектът е важна връзка между Първомай и село Градина, защото съществуващият стоманен мост над река Марица при км 6+832 между двете населени места е построен през 1930 г. и не позволява преминаване на автомобили над 5 тона", коментират от агенцията.

Важен ремонт на пътен обект има и в самия град Пловдив. Това е ремонтът на ул. "Даме Груев" в участъка от транспортен възел "Родопи" до бул. "Македония". Избраният изпълнител е фирма "Пътинженеринг", предстои да бъде подписан договор, а предложената от компанията цена е 5.157 млн. лв. без ДДС. Този ремонт ще се прави със средства от общинския бюджет.

Стадиони и трибуни

Едни от най-големите инвестиции на общината обаче всъщност са насочени към стадионите. Градът няма нито един модерен и функциониращ стадион и затова и държавата реши да подпомогне реновациите чрез отпускане на средства за спортните съоръжения "Христо Ботев" (познат още като "Колежа") и "Локомотив". Първият обект ще се изпълнява от обединение между пловдивската ПИМК и "Валмекс". Фирмите са предложили 43.66 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност от 44.3 млн. лв., зададена от община Пловдив. След реконструкцията стадионът ще е с капацитет 18 хил. души, посочва се в тръжната документация.

Междувременно в ход е и обществена поръчка за изграждане на част от стадион "Локомотив", като прогнозната стойност на проекта е почти 10 млн. лв. без ДДС. Четири кандидата подадоха оферти в търга, като победител е фирмата "Рудин".

Обновеният стадион ще е с капацитет 14 хил. седящи места. Той е строен в началото на 80-те години, но поради некачествено строителство и въздействие на дъждовете земните насипи под част от северната трибуна се компрометират и създават предпоставка за срутване, посочва се в документите към поръчката. Участъкът е затворен за зрители като опасен и през 2004 г. се срутва. През 2010 г. са обновени източната и централната трибуна, като е увеличен капацитетът на втората. През май 2013 г. северната трибуна на стадиона е съборена, за да започне строителството на нова. В настоящия момент състоянието и на южната трибуна е лошо.

Един бавен воден проект

Пловдив има и воден проект, финансиран по оперативна програма "Околна среда" за общо 137.8 млн. лв., като той трябва да приключи до март 2024 г. Най-голямата поръчка в рамките на проекта е за над 81 млн. лв. Засега оценителната комисия във ВиК - Пловдив, разглежда офертите и все още не е избрала изпълнител. Поръчки вървят и за ремонта на ВиК мрежите в Асеновград, Първомай, Хисаря и Карлово, но и те все още не са възложени на избрани изпълнители. Миналото лято "Главболгарстрой" спечели един от големите водни търгове в областта. Става дума за пречиствателна станция за отпадни води, чиято стойност е 70 млн. лв.