София затъна в собствените си проблеми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София затъна в собствените си проблеми

София затъна в собствените си проблеми

Единствените по-големи събития в града от 2009 г. насам са изграждането на метрото и на завода за боклук

Анина Сантова
14831 прочитания

© Анелия Николова


Темата накратко
  • Единствените по-големи събития в София от 2009 г. насам са изграждането на метрото и на завода за боклук.
  • За сметка на това столицата остава далеч от разбиранията за модерен и екологичен европейски град с добра среда за живот.
  • Година и половина след началото на мандата нито една от обещаните промени не е задвижена.

Ако София имаше огледало, в него щеше да се оглежда кметът Йорданка Фандъкова. Това е лицето на града от почти 12 години, лицето, под чието управление е минал съзнателният живот на стотици хиляди млади хора. Лице, което впрочем се появява все по-рядко по медиите, сякаш притежателката му предпочита жителите на най-големия български град да не си спомнят твърде често кой ги управлява.

Вероятно има защо. Ето едно твърдение, което ще ви изненада: за тези близо 12 години не са се случили кой знае колко неща. София расте, но не се развива. Най-големите две събития в живота на столицата са свързани с европейските пари: изграждането на метрото, което към днешна дата е дълго 48 км, както и изграждането на завод за преработка на отпадъците. Това са и двете постижения, които изтъква самият кмет на столицата в сайта на Столичната община.

Първото обаче се дължи на настойчивостта и умението на ръководителя на "Метрополитен" Стоян Братоев, който успя да измъкне достатъчно пари от европейските програми, за да движи проекта си. А второто е заслуга на бившия кмет и настоящ премиер Бойко Борисов, който осигури не само европейско, но и държавно финансиране за депото в "Садината", компостиращата инсталация в "Хан Богров" и самия завод, който заработи през 2015 г. Той, както "Капитал" разказа наскоро, е един от големите скрити провали на София, тъй като не върши работата, за която е предназначен.

Другите подобрения в столицата са козметични: подмяна на част от старите автобуси и тролеи, както и обновяването на големи булеварди - все неща, които са някак неизбежни за минималното развитие на един европейски град, който получава милиарди годишно от европейския бюджет.

За да замаскират това, любимият начин на управляващите е да сравняват днешна София с тази от преди 14 години - "затънала в стотици хиляди бали с боклук, с "3 реновирани булеварда". Това е нелепо сравнение. Би било чудовищно, ако след 14 години в най-богатия клуб на света - ЕС, с почти 3 млрд. евро безвъзмездно финансиране от европейски програми, София не изглеждаше поне малко различно.

Въпросът не е дали София се промени, а колко. И колко още можеше.

Да започнем с двата огромни проблема, които не бяха решени.

Проблем 1: колите

За последните 10 години броят им се е вдигнал почти двойно и сега регистрираните автомобили са 833 хил. Това значи, че ако приемем официалното число живеещи, на 1000 души се падат 650 коли. Това е изключително натоварен град: в държавата с най-много коли на глава от населението в ЕС - Люксембург, се падат 694 на 1000. И тук имаме предвид, разбира се, че както много други статистики, тази е изкривена и не включва приходящите всеки ден жители на околни градове, както и нерегистрираните, но живеещи тук.

Има няколко световни практики за решаване на проблема с колите. Първата е ограничаването на движението им в централните части на града. Градове като София, построени и планирани преди масовото навлизане на автомобилите, не могат да издържат на бързо увеличаващ се трафик и натоварване, които минават през центъра. Това натоварва инфраструктура, затормозява планирането, създава замърсяване и губи хиляди човекочасове. Почти няма голям европейски град, който да се движи в обратната посока.

Но доколко управата на София е готова за това, може да се види от един съвсем прост пример - неуспехът с трансформирането на малката улица "Съборна" в пешеходна. Когато през лятото Столичният общински съвет реши това да се случи, всичко беше розово - от общината се похвалиха с промяната. Малко по-късно обаче, когато граждани излязоха да протестират, защото няма достатъчно места за паркиране и нямало как да се правят доставки към магазините (нито едно от двете не е вярно), кметът смело избяга от отговорност и заяви, че е "нужен баланс". Последва ново предложение, с което се връщат паркоместата в една част от улицата и лесен достъп за автомобили. И тук говорим за няколкостотинметрова улица в центъра на града.

Втората стратегия е строга регулация на паркирането. Но по същия начин, заради липса на смелост, както и вероятно заради предстоящите парламентарни избори, беше отложено и драстичното разширяване на синята и зелена зона. Платените паркоместа се разраснаха единствено към кварталите "Иван Вазов" и "Пейо Яворов", където гражданите от години чакат въвеждането на зоната, защото просто няма къде да паркират. Такова е и положението в много други квартали.

В същото време общината не прави нищо, за да спре хаоса - да имаш кола е евтино и удобно, градският транспорт продължава да не е електронизиран и има нередовни линии, а София продължава да е единственият голям град в Европа (и вероятно не само), който няма функционираща система за глоби за неправилно паркиране и позволява зелените ѝ площи да бъдат унищожавани. В началото на ноември градът направи плаха стъпка, като Центърът за градска мобилност започна да налага глоби в отсъствието на шофьора. Засега изглежда, че общината глобява, но не предлага - от години се обещават паркинги, като някои от тях (като буферния при метростанция "Сливница") все чакат довършителни работи.

Корона кризата се оказа двигател за промени в градовете със смели управници. В София послужи като оправдание

Проблем 2: регулацията

Другият откровен провал, който ще стане видим съвсем скоро, е отказаното отчуждаване на десетки хиляди кв.м зелени площи, за да може общината да предпази парковете си от строителство, както и да успее да ги разшири.

Скорошен анализ на общинското дружество "Софияплан" показа, че общият устройствен план (приет 2009 г.) предвижда двойно повече паркове и зелени клинове, отколкото има столицата сега. В същото време показа и че общината не е отчуждила нито един имот през последните 30 години, за да разшири парковете.

Скритата част на айсберга е, че кметството разпределя всяка година от бюджета си 10 - 20 млн. лв. за отчуждения, но те отиват за големите обекти, като например за доизграждането на бул. "Тодор Каблешков", "Копенхаген", на принципа всяка година по лъжичка.

На фона на капиталовите разходи на общината за 2021 г. средствата за отчуждаване представляват едва 0.15%. Освен това районните кметове имат ангажимента да предлагат имоти, чието придобиване смятат за приоритетно. Така се работи без анализ на цялостно ниво, който да показва кога изтичат сроковете за отчуждаване на терени в паркове, за детски градини или за улици. Видимият резултат от всичко това е хаотичното презастрояване и куриозните примери с частни улици, липса на отстояния между блоковете и никакви терени за училища и детски градини.

Ново 2020

Когато я преизбраха за четвърти мандат през 2019 г., Йорданка Фандъкова щедро обеща велоалеи, пешеходни пространства, довеждащ транспорт в кварталите, електролинии, нови трамвайни трасета, нови паркове, зелени клинове. Не е изненада, че година и половина по-късно нищо от това дори не е започнало, камо ли изпълнено.

Засега единствените обещания, които се движат, отново са свързани с големи, тлъсти поръчки - за улично осветление и нова система за електронно таксуване в градския транспорт, които обаче се влачат от предишния мандат.

Причината много от обещаното да не се случи е коронавирусът, казва общината. Това е странно оправдание, защото много други градове използваха именно пандемията, за да задвижат отдавна чакани идеи.

Така например Париж бързо превърна главната пътна артерия Rue de Rivoli в магистрала за колоездачи, намали трафика в близост до училищата, за да подобри качеството на въздуха, и превърна местата за паркиране в разширени пространства за ползване от кафенетата.

И преди да кажете "е да, но Париж", ето други два примера. След обявяването на локдауна през пролетта на 2020 г. кметът на колумбийската столица Богота Клаудия Лопес обяви, че 120 км улици, които се затварят всяка неделя за коли и се отварят за колоездачи и пешеходци, ще останат постоянно затворени. През 2019 г. Богота беше градът с най-големи задръствания в света.

Съседно Скопие заложи на разширяване на велосипедната структура и дори субсидира желаещите да закупят велосипед с 50% от стойността на покупката. В града има 12 обществени многоетажни паркинги, като най-новият от тях се намира в самия исторически център на града и в голяма степен решава проблема с паркирането там.

Кметовете на тези градове понасят негативи и критики заради тези си решения, но ползват времето си в управлението, за да променят градовете, които управляват - нещо, което Фандъкова очевидно няма желание да прави.

Какви трябва да са приоритетите на града и как промяната може да се случи бързо според хората, които се занимават да мислят и работят по тези въпроси - в сътрудничество с общината или извън нея, прочетете в текста "Какво може да се промени в София".

Обещано vs изпълнено от предизборната програма на кмета Фандъкова за избори 2019 г.

  • Минимум 25 км велоалеи всяка година / Засега резултатът клони към нула
  • Ново улично осветление / Бяха отпуснати четири пъти повече средства за обществената поръчка за улично осветление, но бяха избрани познати изпълнители. Предстои да разберем дали реална промяна ще има
  • 2 нови пешеходни и веломоста, свързващи Южния парк и 3 по Южната дъга на околовръстното / Не е изпълнено
  • Линеен парк по пл. "Македония" / Ще се изпълни с реконструкцията на трамвайното трасе на 5-ицата, която ще започне в близките седмици, но принципно се чака от години
  • Въвеждане на система от пешеходни пространства, споделени улици и зони с ограничение на скоростта до 30км/ч. / Неизпълнено
  • Довеждащ транспорт до метрото в кварталите / Неизпълнено. Поръчката за малките електробуси беше спирана няколко пъти и в момента едната обособена позиция е на пауза
  • 10 електролинии / Неизпълнено
  • Цялостно обновяване на спирките на градския транспорт / Неизпълнено
  • 3 нови трамвайни трасета / Неизпълнено
  • Модернизация на градския транспорт / Бяха доставени нови трамваи и електробуси по оперативна програма "Околна среда"
  • Нова електронна система за таксуване / Пускането ѝ беше обещано за края на 2020 г, но после стана ясно, че някои функционалности ще проработят през май, а други - лятото
  • Възстановяване на Княжевския и Драгалевския лифт / Общината е в дълги преговори
  • Обща станция на метрото и Симеоновския лифт / Проектът за метро до "ИКЕА" ще бъде пуснат за обществено обсъждане през април
  • Без ново строителство в планината / Напротив.
  • 8 нови парка и въстановяване на още 18 / Нито един нов парк. Ремонтът на "Западен парк" се забави с две години.
  • Опазване на зелените клинове / Общината трябва да отчужди неизвестен брой имоти, за да ги "опази", но засега няма план за това
  • Пешеходна улица "Съборна" / Изпълни се, но общината е напът да се отметне. Кметът не защити проекта, след като той предизвика протест.
  • Завършване на всички реституционни процедури - най-късно в края на 2020 г. / Неизпълнено
  • Наредба за градската среда, която създава стандарти за изграждане на публични обекти / Приета е част от нея - за стандарта на шрифтовете и табелите на София


Темата накратко
  • Единствените по-големи събития в София от 2009 г. насам са изграждането на метрото и на завода за боклук.
  • За сметка на това столицата остава далеч от разбиранията за модерен и екологичен европейски град с добра среда за живот.
  • Година и половина след началото на мандата нито една от обещаните промени не е задвижена.

Ако София имаше огледало, в него щеше да се оглежда кметът Йорданка Фандъкова. Това е лицето на града от почти 12 години, лицето, под чието управление е минал съзнателният живот на стотици хиляди млади хора. Лице, което впрочем се появява все по-рядко по медиите, сякаш притежателката му предпочита жителите на най-големия български град да не си спомнят твърде често кой ги управлява.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    rka44622423 avatar :-|
    Бланш

    Градоначалника, могъщ собственик нали е Столица.

  • 2
    demokoko18 avatar :-(
    demokoko18

    Браво за статията !
    Много тъжно наистина.

    Мисля, че имаше реален шанс на предишните кметски избори да се предложи нов модел, ако двамата десни кандидати се бяха обединили с обща кандидатура. Липсва ми да разбера, защо това не се случи.

    Иначе е ясно - корупция и смело разграждане като за последно. И накрая някой да изкрещи - "Ми върви пеша бе".

  • 3
    falcone avatar :-|
    falcone

    Обитателите на кварталите да спрат да паркират в тревата и по тротоарите. Оплакваме се с право от Фандъка, но с този селски манталитет за къде сме тръгнали?

  • 4
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    София е кална, мръсна и смърди. Мисля, че това е основното, което можеше да се промени. Сякаш тестват до колко мизерията от прехода се понася от хората и резултатът е, че обществото не е готово да излезе от калта. В такава обстановка кмета не е нужно да си дава зор.

  • 5
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    За съжаление градът продължава безвремието си. Вижте само какво се случва в т. нар. нови квартали. Тотален хаос, липса на планиране и инфраструктура. Иначе, на ниво град, все още няма интегриран транспорт, неща като юбер бяха забранени, велосипедистоте и пешеходците са последна грижа. Общинските дружества се управляват безхаберно, боклукът се събира от 2-3ма приятели на премиера.

    Софиянци имаха шанс за промяна на последните избори,но се уплашиха. Вярно, изиграха ги с Борис Бонев, съзнателно или не, но всяка промяна е поне надежда за край на очевидно провалени сегашен модел.

  • 6
    iliyapopov avatar :-|
    iliyapopov

    Истината е, че вие софиянците не знаете какво искате - София никога не е била по-хубава и подредена! Авторката просто е продажна журналистка. аз рядко идвам в столицата (3-4 пъти годишно), но виждам голямата промяна. И шапка свалям на тази крехка жена, която се справя с тези капризни "софиянци"!

  • 7
    znayko84 avatar :-|
    znayko84

    Фъндъкова има върл противник в мое лице. С подобни статии обаче само й се вдига рейтинга. Авторката се нахвърля с жлъч срещу колите, но не съобразява простия факт, че колата е не само удобство, но и необходимост. Сама заявява, че в Люксембург хората имат също толкова много коли, колкото имат и в София. Следователно хората имат нужда от коли. Къде е разликата? В София не е решен проблем с паркирането - решава се с непрекъснато разширяване на обхвата на зоната, която достига до места, където просто няма улици - отворете и вижте какво представлява улица Добруджански край в цялата й дължина, събират се едни добри пари, които потъват и до там. В Люксембург има изградена стройна система, която позволява на гражданите да си ползват и паркират колите при съответните условия.
    Извод, когато атакуваш кмета - той е направо за бой, го атакувай за реалния проблем - нищо не е направено, за да има покрити, открити и всякакви други места за паркиране, разрешават се строежи без достатъчно паркоместа и реално не се изграждат нови квартали със съответната инфраструктура, а само се преуплатнява съществуващата такава, което е от полза единствено на строителната мафия, която си прави съответните отчисления. Не атакувай хората, защото имали коли и не предлагай кофти решения като намаляване на паркоместата и оскъпяване на възможността да ползваш кола. Да, може да го направиш по-скъпо, но само и единствено, ако си решил проблема с паркирането - построил си паркинги или си накарал инвеститорите в нови жилищни строежи да построят такива. После се чудите, защо на изборите ГЕРБ взимат гласовете на хората? Ами защото тяхното решение - да не се прави нищо, е по-добро от предлаганото тук грешно решение - де се стъжни живота на хората, да им е скъпо и да се откажат от удобството и свободата да притежават автомобил.

  • 8
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    ^^
    Да се притежава автомобил е едно. Да се притежават по два-три на домакинство, които се паркират в калта около блока и всеки сам да си ходи в центъра с колата и да чака да паркира за два лева е друго.
    Второто го няма в никой развит град в Европа.
    Всеки реве за паркинги, но цената която плащам в европейски град е 18 евро за 4 часа.
    Ако това ти е опцията тук, онези за които колата е основата на селска та им чест, ще вдигнат революция.

    Същото мислене е било до 70-те и в Европа, просто ние сме няколко десетилетия назад. Ще ни уврят тиквите, но аз поне няма да го доживея...

  • 9
    phs25641823 avatar :-|
    Антон Стойков

    кал и прах и мръсен въздух...това може да се реши с
    1. акъл и 2. крути мерки.
    За акъла - или го имаш или го нямаш. Той не може да се налее.

    2. крути мерки - първата и най-важната - изграждането ударно на поне 2ти паркинга(високи, за да изкарат колите от градинките)
    втората от крутите мерки е - вдигане сериозно на данаци и такси за автомобилите, за да не може(да наистина, да не може) всеки втори да си позволи автомобил. Защото е ясно, че огромна част от автомобилите стоят паркирани и се изваждат по 2-3 пъти в месеца. За тази цел може и с такси. като намалят колито от 650 на 1000 до 250 на 1000 ще се решат много проблеми..
    сега очаквам да ревнат всякакви популисти и правозащитници...но точно заради тези недомислия и популизим дишаме и гълтаме прахта всеки ден.

  • 10
    orchis avatar :-|
    orchis

    Едва ли има спор че последните 10 години управата на София е в някаква необяснима летаргия. Казвам "необяснима", защото не мога да приема, че при целият този ресурс, градът трябва да излгежда по този начин. В този град живеят и самият кмет и главният архитект , а и цялата администрация. Факт е обаче, че единствените по-големи проекти (метрото и околовръстното) се случват без участието на тези хора. Всичко останало безпомощно отлежава с години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.