Хаосът в управлението на градския транспорт в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хаосът в управлението на градския транспорт в София

Заявката на кмета Йорданка Фандъкова беше, че новата тикет система ще заработи в края на 2020 г.

Хаосът в управлението на градския транспорт в София

Дублиране на поръчки, на функции, драстични разлики в цените и все още неработеща тикет система

Анина Сантова
3400 прочитания

Заявката на кмета Йорданка Фандъкова беше, че новата тикет система ще заработи в края на 2020 г.

© Юлия Лазарова


Ден след като пусна последния голям ремонт с европейски пари - този по булевард "Борис III", общината остана само с няколко милиона в европейския проект за "Интегриран градски транспорт" - джобни пари на фона на десетките милиони за проекти.

Но начинът по който се планират и харчат те, говори много за хаоса и безхаберието, което цари в общината по отношение на управлението на градския транспорт.

Преди четири години са обявени две обществени поръчки, с които да бъдат раздадени 2.2 млн. лв. за датчици за преброяване на пътниците, както и за камери. Това изглежда доста странно, защото тези функции се припокриват с подобни в отделната, голяма поръчка за доставката на автоматизираната тикет система към Центъра за градска мобилност, която ще се изплаща със средства от бюджета на София в продължение на още осем години. И която впрочем, все още не работи.

Още екстри

Поръчката за датчици на стойност 2 млн. лв., които да броят пътници, е спряна през зимата на 2019 г.

Очевидно със закъснение от две години общината се е сетила, че реално няма нужда от тях, след като броячи се предвиждат и в голямата поръчка за електронна билетна система на стойност 85.17 млн. лв. без ДДС и дейностите биха се припокрили. От Центъра за градска мобилност обясниха за "Капитал", че преброяването на пътниците сега се извършва през камерите за видеонаблюдение (вместо през планираните датчици), като вече се събира аналитична информация от тях.

Друга част от поръчката обаче не е спряна. Тя е за камери за "надграждане на автоматизираната билетна система". Тя е интересна по друга причина.

Поръчката към проекта за "Интегриран градски транспорт" предвижда 24 камери за видеонаблюдение да бъдат поставени на определени спирки на градския транспорт. Защо общината е решила само 24 спирки да имат камери, не е ясно. Но за това са дадени общо 167.3 хил. лв. на избрания изпълнител "Хай тек секюрити". Това прави 6 970 лв. на камера, което е двойно по-ниска цена от тази, платена от ЦГМ за тикет системата за видеокамерите в превозните средства, които послужиха за обяснение за изключително високата цена на системата. Там 56.1 млн. лв. са отишли за 4300 обектива с HD резолюция, а цената за камера излиза 13 049 лв.

Към проекта "Интегриран градски транспорт-фаза II" са доставени и 220 електронни табла на спирките срещу близо 1 млн. лв., както и знаци за приоритетно преминаване на трамваите на няколко места, струващи 300 хил. лв.

Към неработещата система

И накрая трябва да се отбележи, че от всички тези "екстри" няма много смисъл, тъй като самата електронна билетна система все още не работи. По обещанията на кмета Йорданка Фандъкова тя трябваше да бъде пусната през декември 2020 г., но се оказа, че третият метродиаметър не е бил интегриран в нея и затова стартът се отложи с шест месеца.

Това обяснение прозвуча нелепо, предвид че изграждането на новото метро върви от години и е логично при изработката на документацията то да бъде включено и да се осигури техническа подготовка, за да може да се реагира бързо при пускането му.

От ЦГМ все пак решиха да пуснат функция за закупуване на е-билет от сайта на дружеството в края на февруари. Тогава заработиха и валидаторите в превозните средства, които работят на същия принцип като тези в метрото. А преценката как да се таксуват пътниците - дали за време или на разстояние, се отложи за лятото. Което пък значи, че е-системата ще бъде пусната в цялост вероятно чак през есента на тази година.

Ден след като пусна последния голям ремонт с европейски пари - този по булевард "Борис III", общината остана само с няколко милиона в европейския проект за "Интегриран градски транспорт" - джобни пари на фона на десетките милиони за проекти.

Но начинът по който се планират и харчат те, говори много за хаоса и безхаберието, което цари в общината по отношение на управлението на градския транспорт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.