Хасково: Встрани от големите инвестиции
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хасково: Встрани от големите инвестиции

Хасково: Встрани от големите инвестиции

Регионът на Хасково изостана в развитието си през последните години, но вече започва да печели от това, че е на пътя между София и Истанбул

Ивайло Станчев
4316 прочитания

© Цветелина Белутова


Хасково се намира на важен кръстопът - малко повече от час шофиране го делят от Пловдив, от Стара Загора или Одрин, а София и Бургас са на два часа разстояние. Въпреки това областта е сред най-слабо развитите в цяла Южна България. В Хасково се наблюдава и един особен феномен - едновременно повишаване на доходите на домакинствата и на дела на бедните семейства, което е ясен сигнал за по-бавния ръст на стандарта на живот в сравнение със средните за страната стойности. Притеснително е и обстоятелството, че областта застарява с темпове, по-бързи от средните за страната.

Всичко това в комбинация с базисни проблеми като тези с качеството на водата поставят огромни предизвикателства пред региона. Първите сигнали за възможната промяна обаче вече са налице. Подобряването на железопътната инфраструктура и завършването на автомагистрала "Марица" станаха предпоставка за нови инвестиции и привличането на хора към разкритите работни места. В област Хасково например протичат по-ярко изразени процеси на индустриална трансформация, които дори очертават пътя, през който трябва да премине българската промишленост в търсене на своята нова индустриална идентичност.

Все още близо 1/3 от работните места в индустрията в областта са концентрирани в производствата на облекла и текстил. Но този сектор, с ниска добавена стойност на труда и съответното скромно заплащане, се свива значително. За сметка на това расте промишлеността - в мехатроника и аутомотив Хасково е първенец в страната след Пловдив, успявайки да добави 2400 нови работни места за последните пет години, за които има налични данни. Кризата от коронавируса може и да забави този процес, но прогнозите са обнадеждаващи. А освен това Хасково като силно свързан с енергетиката и комплекса "Марица-изток" има всички шансове да бъде включен във Фонда на ЕС за справедлив преход към нисковъглеродна икономика и да получи значително финансиране за трансформация на икономиката си. Нужни са само координирани усилия на местните власти и бизнеса в тази посока.

На развитието на областта е посветено новото издание от поредицата "Капитал Градове: Стара Загора, Хасково".

Хасково се намира на важен кръстопът - малко повече от час шофиране го делят от Пловдив, от Стара Загора или Одрин, а София и Бургас са на два часа разстояние. Въпреки това областта е сред най-слабо развитите в цяла Южна България. В Хасково се наблюдава и един особен феномен - едновременно повишаване на доходите на домакинствата и на дела на бедните семейства, което е ясен сигнал за по-бавния ръст на стандарта на живот в сравнение със средните за страната стойности. Притеснително е и обстоятелството, че областта застарява с темпове, по-бързи от средните за страната.

Всичко това в комбинация с базисни проблеми като тези с качеството на водата поставят огромни предизвикателства пред региона. Първите сигнали за възможната промяна обаче вече са налице. Подобряването на железопътната инфраструктура и завършването на автомагистрала "Марица" станаха предпоставка за нови инвестиции и привличането на хора към разкритите работни места. В област Хасково например протичат по-ярко изразени процеси на индустриална трансформация, които дори очертават пътя, през който трябва да премине българската промишленост в търсене на своята нова индустриална идентичност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.