Столичната община губи 8 млн. лв. годишно заради безплатни паркоместа за чиновници

Служебен паркинг пред министерството на икономиката.

Столичната община губи 8 млн. лв. годишно заради безплатни паркоместа за чиновници

Над 1000 паркоместа се ползват от институции, които не плащат за това на общината, сигнализира "Спаси София"

Анина Сантова
3956 прочитания

Служебен паркинг пред министерството на икономиката.

© Надежда Чипева


До самия ръб на сградата на Министерството на икономиката в София тротоарът е публична общинска собственост, пише в кадастъра на града. Вместо да се ползва от гражданите на столицата, той обаче е окупиран от близо 40 паркирали коли, някои от които са спрели буквално пред входа на институцията. Дори има бариера, както и ограда с плакат, който показва, че това е служебен паркинг.

Същата картинка се среща и на много други централни места в града, които са завзети от автомобили на чиновници, работещи в институциите. Този "лукс" обаче е незаконен и несправедлив - според справка, изпратена от Центъра за градска мобилност до общинския съветник Борис Бонев, служебните абонаменти, за които плащат въпросните институции, са в пъти по-малко (виж по-надолу).

Преброяване на "Спаси София" пък сочи, че това са над хиляда места, които не фигурират в списъците и така реално се използват безплатно. Този хаос не позволява на живеещи и граждани да паркират там срещу заплащане за услугата, както е редно. Например точно около Министерството на икономиката живеещи бяха против, а и в момента са, някои улици в района да станат пешеходни или с ограничен достъп на автомобили - "Иван Вазов", а сега с ремонта на "Шишман". Сред аргументите им е точно че няма къде да спират след това.

Това на фона на проблема на София с многото коли и липсата на достатъчно паркоместа в платените подзони говори за липса на желание и организация за вкарването на повече ред от страна на общината. Или може би страх да не се "засегне" някоя по-висша институция.

Всички да плащат, чиновниците - не

От една страна, казусът поражда социална несправедливост, а от друга, води до милиони пропуснати ползи за Центъра за градска мобилност, който сега получава кредити от ББР, защото не може да изплати задълженията си. Борис Бонев изчислява, че пропуснатите ползи се равняват на близо 8 млн. лв. годишно. "Служебният абонамент за едно паркомясто струва 650 лв. на месец в синя зона, а 450 лв. - в зелена. Така например Министерството на околната среда и водите е единственото изрядно в това отношение и то плаща на ЦГМ 160 хил. лв. на годината за ползването на 21 паркоместа", коментира за "Капитал" независимият общински съветник от екипа на гражданската организация "Спаси София".

След изявлението на "Спаси София" дойде и служебният министър на икономиката Кирил Петков, който заяви, че законите трябва да се спазват и "на мен лично не ми харесват тези автомобили навсякъде, трябва нашият град да започне да прилича на европейски".

В справката на ЦГМ, която медиата получи, пък въобще не фигурира Министерството на икономиката, което най-вероятно значи, че договор за използване на служебен абонамент с него въобще не е сключван, макар и там да паркират 45 коли. Министерството на транспорта пък плаща за 6 броя паркоместа, а на табелата за служебен абонамент, поставена пред сградата, пише, че те са общо 18.

За едно "оборотно" паркомясто в същото време се плащат 1200 лв. годишно от SMS и талони според най-консервативната оценка, твърди Андрей Зографски от "Спаси София", който е експерт към столичната транспортна комисия. Отделно от това общината събира средства и от винетните стикери за паркиране.

Пространството около храм-паметник "Александър Невски" от години служи като безплатен паркинг на общински съветници и депутати.

"С други думи - без нормативно основание общински имоти се ползват като резервирани паркинги без сключен договор и без да плащат такси за тази услуга към Столичната община, респективно към "Център за градска мобилност", казва Бонев.

Незаконен лукс

Безплатното паркиране на държавни и общински органи се урежда в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община (НОДТСО), според която такива могат да ползват до 3 места за напречно или надлъжно паркиране в интервала от 8:30 до 19:30 ч.

Освен че това очевидно се нарушава, незаконно се заграждат цели тротоари и улици, които са общинска собственост. Това най-често се случва с поставянето на бариери, винили или табели, които предупреждават, че на въпросната улица могат да паркират само служители на някоя институция. А пък в наредбата се казва, че обозначаването може да се случва само с пътни знаци и пътна маркировка, които реално трябва да бъдат поставени от собственика на имота - в случая Столичната община, не от самите институции.

Пред министерството на икономиката оградата обаче е поставена от министерството и на плаката е изобразен гербът на България - символ на държавата. Налице е и друго нарушение - тротоарът е завзет от коли, докато ал. 5 към чл. 64 въвежда изрична забрана за обособяване на паркоместа в режим "Служебен абонамент" извън уличната мрежа, отворена за обществено ползване. "Общият брой на местата, които са за служебен абонамент и частен служебен абонамент, е 2000, от които за половината няма сключени договори", обясни Бонев за "Капитал".

Според него с освобождаването на служебни места на институциите ще се обособят над 600 нови места в "синя зона" за ползване от живеещи и приходящи. "Това е огромен ресурс - около 12% повече места спрямо наличните в момента, което съществено ще подобри ситуацията с паркирането. Практически без никакви разходи ще осигурим капацитет колкото за един голям етажен паркинг в центъра", казва той.

Внесеното от него предложение в Столичния общински съвет предвижда в разпоредбата на общината да бъдат въведени ясни правила за предоставянето на паркоместа в режим "Служебен абонамент", ясно дефинирани ограничения за максималния брой паркоместа, които могат да бъдат резервирани в режим "Служебен абонамент", както и да се въведе максимален лимит от 20% на сбора на паркоместата във всяка от подзоните и лимит от 40% на сбора на паркоместата за конкретен пътен участък (улица, площад, паркинг и т.н.).

"Съборна" връща автомобилите

В понеделник Столичната община направи и още една крачка назад по отношение на проблема с колите в центъра. Транспортната комисия към общинския съвет гласува доклад на общинския съветник Карлос Контрера от ВМРО, който предложи връщането на 26 паркоместа по ул. "Съборна", която миналата година стана пешеходна. Причината са възраженията на търговци, както и на живеещи, които се оплакаха, че няма да има къде да паркират. И така общината в крайна сметка отстъпи - съобразявайки се с частното, а не с визията и ползите за гражданите на целия град.

До самия ръб на сградата на Министерството на икономиката в София тротоарът е публична общинска собственост, пише в кадастъра на града. Вместо да се ползва от гражданите на столицата, той обаче е окупиран от близо 40 паркирали коли, някои от които са спрели буквално пред входа на институцията. Дори има бариера, както и ограда с плакат, който показва, че това е служебен паркинг.

Същата картинка се среща и на много други централни места в града, които са завзети от автомобили на чиновници, работещи в институциите. Този "лукс" обаче е незаконен и несправедлив - според справка, изпратена от Центъра за градска мобилност до общинския съветник Борис Бонев, служебните абонаменти, за които плащат въпросните институции, са в пъти по-малко (виж по-надолу).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход