И третият опит на София да купи малки електробуси се провали

Нови електрически автобуси бяха представени от кмета Йорданка Фандъкова, Кристиан Кръстев.

И третият опит на София да купи малки електробуси се провали

ВАС е преценил, че при третия опит на общината за провеждане на търга има нарушения заради ограничаване на конкуренцията

Анина Сантова
4053 прочитания

Нови електрически автобуси бяха представени от кмета Йорданка Фандъкова, Кристиан Кръстев.

© Юлия Лазарова


Три пъти за една година Столичната община се опитва да купи 52 електробусчета за довеждащ транспорт в кварталите до метрото и три пъти се проваля. Научени уроци изглежда няма, а една и съща грешка се повтаря отново и отново. Така първоначалната заявка на кмета Йорданка Фандъкова, че екорейсовете ще бъдат пуснати в края на 2020 г., се отдалечава още повече във времето - тепърва трябва да се променя документацията и да се обявява нова, четвърта, процедура.

"Столичният автотранспорт" ще се съобрази с решението на ВАС и в най-кратък срок ще обяви отново процедурата за доставка на 52 малки електробуса", увериха от Столична община.

Спирането на първия търг на стойност 26.7 млн. лв без ДДС, осигурени по програма "Околна среда", беше обяснено с грешки в документацията, на втория - с одобрението на една-единствена оферта (вероятно не "правилната"), а на третия - с две сериозни причини за ограничаване на конкуренцията, посочени от Върховния административен съд. Те са свързани с необосновани ограничения за кандидатстващите и включване на условия, които дават предимство на едни кандидати за сметка на други.

Заради ограничения и "необосновано предимство"

В края на 2020 г., месец и половина след обявяването на третата процедура, две фирми подадоха жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) - доставилата нископодовите електрически автобуси по поръчка на "Столичен електротранспорт" - "Чериът моторс", и производителят "Шкода електрик". Те бяха посочили няколко аргумента, свързани с техническата спецификация и нарушения на нормативни актове, фаворизиране на участници и ограничаване на конкуренцията. КЗК остави и двете жалби без уважение, но на 9 юни Върховният административен съд (ВАС) отмени решението на комисията в едната му част, като посочва, че са налице две сериозни нарушения на закона.

На първо място, "Столичен автотранспорт" е заложило като критерий за подбор изискването участниците да са изпълнили "дейности с предмет и обем, идентични или сходни с тези на настоящата поръчка, за последните 3 години от датата на подаване на офертата" за двете обособени позиции - за по-малки и по-дълги електробусчета. За втората позиция е подчертано, че те трябва да са минимум 22 броя. Пояснението е, че за такива се считат "доставките на нископодови, електрически автобуси, категория М2 или МЗ, клас А или клас I". Според съда изискването за сходен предмет с такова пояснение обаче е необосновано и ограничава участието на стопански субекти в обществената поръчка, тъй като не е съобразено с обема ѝ.

От общината обясниха за "Капитал", че с оспореното изискване "Столичен автотранспорт" е "имал за цел да защити по най-добрия начин обществения интерес като допусне до участие участници, които имат опит в производството и доставката на този тип електробуси". Докато разбирането на ВАС е, че технологията за производство на електрически превозни средства, захранвани автономно със зареждаеми батерии, е сравнително нова в световен мащаб и се усъвършенства постоянно и затова залагането на това изискване може да доведе до ограничаване на конкуренцията.

По този начин се нарушава Закона за обществените поръчки, в който е въведена забраната, че "като критерий за подбор не може да се включват условия или изисквания, които са свързани с изпълнението само на обществени поръчки, или с изпълнението на конкретно посочени програми или проекти, или с конкретизирането на източници на финансиране, или на определен брой изпълнени договори с конкретно посочване на предмета им". Освен това "Столичен автотранспорт" е ограничил конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка. Решението на ВАС е окончателно и не подлежи на обжалване, вследствие на което процедурата е спряна.

Заради нарушенията в процедурата независимият общински съветник Борис Бонев и организацията "Спаси София" поискаха оставката на главния изпълнителен директор на "Столичен автотранспорт" Слав Монов. "Поражда се обосновано съмнение, че и третата поредна поръчка е писана за определен изпълнител и че ръководството на "Столичен автотранспорт" има задачата да направи именно това. Трети пореден търг се проваля заради съществени грешки в тръжните условия и процедура и затова трябва незабавно директорът на "Столичен автотранспорт" Слав Монов да си подаде оставката", коментира Бонев.

Кои бяха участниците

И вторият търг за електробусчетата беше провален заради липса на конкуренция. Тогава само една оферта стигна до финала - тази на консорциум "К-Бул", и общината спря поръчката. Това беше странно, защото по-често в такива случаи се сключват договори, още повече че и Законът за обществените поръчки позволява това. И предизвика съмнения, че допуснатият в случая кандидат просто не е бил "правилният" за общината.

Впоследствие общинското дружество обяви наново търга. Включиха се общо пет кандидата за двете обособени позиции - за доставката на 30 броя електробуси между 5.5 и 7.5 метра, както и за 22 броя с размер от 7.6 до 9.6 метра:

  • Обединение "Смартбус" ("Контракс" и "Зонсън смарт ауто корпорейшън" - дъщерно дружество на санкционирания от САЩ производител на телекомуникационно оборудване ZTE)
  • "Булбус трейд"
  • "Българска автомобилна индустрия"
  • "Чериът моторс"
  • "Екселор холдинг груп"

Само "Булбус трейд" и "Екселор" кандидатстваха и за втората позиция.

Така на практика кандидатите бяха отново същите, но предишният финалист от обединение "К-Бул" - "Карсан Ич Ве Дъш Тиджарет Аноним Ширкети", се яви вместо с "Булавто", с "Булбус трейд" - дилърът на автобусите Karsan. А българската "Булавто" не се включи в търга.

Засега няма информация кога ще бъде обявена новата, четвърта, процедура за покупка на електробусовете.

Три пъти за една година Столичната община се опитва да купи 52 електробусчета за довеждащ транспорт в кварталите до метрото и три пъти се проваля. Научени уроци изглежда няма, а една и съща грешка се повтаря отново и отново. Така първоначалната заявка на кмета Йорданка Фандъкова, че екорейсовете ще бъдат пуснати в края на 2020 г., се отдалечава още повече във времето - тепърва трябва да се променя документацията и да се обявява нова, четвърта, процедура.

"Столичният автотранспорт" ще се съобрази с решението на ВАС и в най-кратък срок ще обяви отново процедурата за доставка на 52 малки електробуса", увериха от Столична община.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мол vs ритейл парк в Русе

Мол vs ритейл парк в Русе