София е готова с пет проекта за етажни паркинги в няколко столични квартала

Фейсбук профил Николай Стойнев

София е готова с пет проекта за етажни паркинги в няколко столични квартала

Идеята е да се търсят частни инвеститори, които да ги изграждат по новата програма на общината

Анина Сантова
15669 прочитания

Фейсбук профил Николай Стойнев

© Фейсбук профил Николай Стойнев


Година след като Столичната община реши да отвори врати за публично-частни паркинги, вече напредват пет такива проекта в районите "Надежда", "Слатина", "Сердика", "Слатина", "Студентски" и "Подуяне". Те ще разполагат със средно 200 паркоместа, коментира пред "Капитал" общинският съветник от ГЕРБ и председател на бюджетната комисия Георги Георгиев, който е един от авторите на програмата за паркинги с частни инвестиции.

Тя предвижда върху сега неизползваеми общински терени да могат да строят частни инвеститори, които да бъдат избрани с конкурс и да стопанисват паркингите 30 години, след което да ги върнат на общината. Това се оказа единственият възможен вариант за спасение на общината от проблема с многото коли, за които няма място, след като десетилетие липсваха предприети мерки.

Какви са проектите

  • Проект за паркинг в район "Надежда" за близо 300 автомобила в междублоково пространство

За район "Надежда" са били изготвени два проекта за паркинги, които вече са минали през обществено обсъждане. Първият включва единствено места за паркиране, а вторият представлява комбинация между паркинг и зона за обществено обслужване - търговски обект, детска площадка, спортна зала. "По-голямата част от присъстващите на срещата подкрепиха втория вариант заради мултифункционалността му", коментира за "Капитал" Георги Георгиев.

Той разказва, че по време на обсъждането най-голямото притеснение на живущите е бил евентуалният шум от паркинга. За да се предотврати това, проектантът е предвидил плътна стоманено-бетонна стена откъм жилищните сгради. Освен това се предвижда изграждането и на фотоволтаични системи за зареждане на електромобили. Предстоят още срещи с гражданите, за да се премине към задействане на проекта.

  • Етажен паркинг на пазара "Ситняково" в район "Слатина"

Предвижда се паркингът да разполага със 150 паркоместа, място за събития, кафе и спортна площадка на последния етаж, като входът и изходът са откъм бул. "Шипченски проход". Идеята е да се ползва както от живущи в района, така и от клиенти на пазара "Ситняково".

Проектът е изготвен от общинския пазар "Изток" ЕАД по предложение на общински съветници от ГЕРБ, пише председателят на икономическата комисия в общинския съвет Николай Стойнев във фейсбук профила си.

В момента се изготвят още три проекта за паркинги за около 200 паркоместа, които ще се намират:

  • В район "Сердика", до Пета градска болница

  • В район "Студентски" - на бул. "Г. М. Димитров"

  • В район "Подуяне" - между бул. "Владимир Вазов" и моста на ул. "Черковна"

Изглежда засега общината ще разчита само на публично-частното партньорство. "Докато проектите за паркинги, които изискват частни инвестиции, вървят с пълна сила, нито едно от моите предложения за общински паркинги не достига даже до разглеждане в общинския съвет, защото ГЕРБ умишлено блокират идеите на опозицията", коментира за "Капитал" независимият общински съветник Борис Бонев. Той дава за пример градове като Клуж, Скопие и други, където през последните години общината изгражда паркингите. (допълнено, 21.06, 13:20 ч.)

Да дойдат инвеститорите

В момента подробните устройствени планове се съгласуват със съответните институции, като след това ще бъдат изпратени в районните администрации. Всъщност ролята на районните кметове е ключова, защото те ще провеждат обществените обсъждания с граждани. А при изработката на проектите общината ще се съобразява с тяхната обратна връзка.

Изпълнението обаче може да се забави значително - конкретен срок за приключване на процедурите по одобряване на плановете няма как да има, защото може да постъпят възражения и да последват обжалвания. Докато колите в София най-вероятно ще стават все повече и повече.

Иначе, след като даден проект бъде одобрен, ще се търсят инвеститори чрез конкурси, чиито изисквания ще бъдат определяни индивидуално от Столичния общински съвет.

След като изтече 30-годишният срок по договора между инвеститора и общината за стопанисване, се счита, че е постигната рентабилност и инвеститорите ще трябва да върнат паркинга на общината, като след това тя ще го управлява. (променено, 21.06, 12:00 ч.). "С оглед обществената значимост на програмата, следва да бъдат осигурени такива по вид и размер гаранции, които да са годни да защитят обществения интерес и да обезпечат изпълнението", пише в програмата, приета от СОС.

Според общинския съветник Борис Бонев при строителство на паркинги с публично-частно партньорство обаче съществува риск след изтичане на 30-годишния срок за това партньорство, общинските терени трайно да се озоват в частни ръце или общината да получи амортизирани паркинги, които ще имат нужда от сериозни инвестиции. Другият проблем, който Бонев вижда е, че различните функционалности, заложени в проектите, като например спортни игрища, магазини и други ще привличат повече хора, вместо да дават решение на проблема с паркирането за живущите в района. (допълнено, 13:20 ч.)

В програмата са посочени още задължителните клаузи в договорите, сред които са задължението на титуляря на правото на строеж да осигури 24-часова работа на паркинга и да застрахова паркинга в полза на Столичната община. След обсъждане с бизнеса отпадна първоначалната идея общинският съвет да регулира и цените на паркирането, предвид рисковете за инвеститорите.

Година след като Столичната община реши да отвори врати за публично-частни паркинги, вече напредват пет такива проекта в районите "Надежда", "Слатина", "Сердика", "Слатина", "Студентски" и "Подуяне". Те ще разполагат със средно 200 паркоместа, коментира пред "Капитал" общинският съветник от ГЕРБ и председател на бюджетната комисия Георги Георгиев, който е един от авторите на програмата за паркинги с частни инвестиции.

Тя предвижда върху сега неизползваеми общински терени да могат да строят частни инвеститори, които да бъдат избрани с конкурс и да стопанисват паркингите 30 години, след което да ги върнат на общината. Това се оказа единственият възможен вариант за спасение на общината от проблема с многото коли, за които няма място, след като десетилетие липсваха предприети мерки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    buran007 avatar :-|
    buran007

    Ти да видиш Дана Загубана се активизирала....

  • 2
    tj avatar :-|
    Kiro

    И пак някой частник ще печели от бариера върху Общинска земя!
    Писна ни от селски тарикати в този СОС.
    Контрера скоро не съм го чувал, кой знае какви золуми прави пак на наш гръб. Захлеби от Даниел Капсъзов, за да отвори пак Съборна, ама няма спиране....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал