Опитът на Варна да влезе в Плана за възстановяване: лека железница за 400 млн. евро

Фотоколаж, илюстриращ една от идеите за монорелсова железница успоредно на варненския бул. "Владислав Варненчик".

Опитът на Варна да влезе в Плана за възстановяване: лека железница за 400 млн. евро

Проектът за леко метро предвижда седем участъка с обща дължина над 60 км, а общината се надява да го финансира с държавни или европейски средства

Анина Сантова
17885 прочитания

Фотоколаж, илюстриращ една от идеите за монорелсова железница успоредно на варненския бул. "Владислав Варненчик".

© Клъстър


Метрото е проектът на София, на който всички останали големи градове у нас завиждат. Освен очевидните плюсове, които носи на града, такъв проект бонусира сериозно кмета, през чийто мандат се прави - вижте само продължителния политически живот на Йорданка Фандъкова, в чието управление се случиха малко неща извън подземната железница.

Ето защо е разбираемо, че и други градове повдигат тези въпроси. Сега на ред е Варна. Морският град отдавна има желание да се сдобие в някакъв вид железница, която да обедини в едно разпокъсаната сега метрополия - индустрията в Девня, пристанищата, курортите на север и центъра на Варна.

Досега обаче това желание беше предимно на думи. Миналата седмица за пръв път община Варна представи предпроектни проучвания за бъдеща лека железница, която ще започва от летище Варна и ще достига до железопътната гара в града, като се отклонява до индустриалната зона в "Аксаково" и курортите Св. Константин и Елена и Златни пясъци (виж плановете за участъците най-долу).

Идеята е заложена в общите устройствени планове на Варна и Аксаково още през 2012 г. (и присъства и в новия от 2020 г.) и беше възродена миналата година, след като през лятото в едно от предаваните на живо пътувания с джип до Варна на бившия премиер Бойко Борисов той заяви на кмета на Варна Иван Портних, че "Брюксел иска да види освен метрото (в София) и в други големи градове градска железница".

Откъде ще дойдат парите: държавата или Плана за възстановяване

Такъв мащабен проект не е по силите на нито един български град. Само третият лъч на софийското метро струва 1.2 млрд. лв - колкото целия годишен бюджет на града. Варна има доста по-скромни възможности, въпреки че леката железница е доста по-евтин вариант.

Прогнозната стойност без два от участъците, за които няма остойностяване, е между 425 и 495 млн. евро. Двата участъка без стойност са към Златни пясъци и към Бяла заради мнението на експертите, че те са нерентабилни и зависят от други инфраструктурни проекти.

Тъй като европейските програми за следващия период са почти готови, в тях не е включен подобен проект и общо парите, предвидени за Варна, са много по-малко от нужните, има само два реалистични варианта за финансиране на нещо такова: държавна помощ или Планът за възстановяване и развитие.

В момента планът е в процес на преработка и предстои внасянето му, така че представянето от страна на Варна може да бъде разглеждано и като опит за влизане в последния момент в бъдещите милиарди. Още повече че е възможно поредното разширение на софийското метро най-накрая да не получи от безплатните европейски пари.

От община Варна коментират за "Капитал", че са водени разговори как да се финансира проектът, като сега има точно тези два варианта: с европейски средства или с частична държавна подкрепа на първия етап от проекта, който включва разширяването на бул. "Цар Освободител" и изграждането на участъка на железницата до летището и до новата икономическа зона.

През ноември 2020 г. е било изпратено и писмо до тогавашния зам. министър-председател Томислав Дончев за включването на проекта в Плана за възстановяване и устойчивост. Източник, присъствал на срещата между Дончев и общината, твърди, че тогава общината е нямала готови нито проучвания, нито стойности - нещо, което явно е било спешено в последните месеци (сигурно с цел идването на Плана за възстановяване).

"Очакваме тази нагласа на държавата да продължи да бъде актуална, защото изпълнението на проекта е от ключово значение за Варна. Той дава възможност за намаляване на трафика и подобряване на екологичните показатели на въздуха чрез активно използване на електрическите влакове по новата железница. Освен това ще гарантира бърза и лесна транспортна връзка с икономическата зона", коментират от община Варна.

Общо 66.6 км е предвидената дължина на бъдещото варненско метро

Ключов въпрос е и дали ще бъде създадено общинско дружество, подобно на "Метрополитен", което да оперира метрото, или то ще бъде управлявано от самата община, която далеч не е известна с експертиза в тази област. Това предстои да бъде решено, след като мине представянето на предпроектните проучвания.

Какво е "лека железница"

Варна е решила метрото да е тип "лека железница", защото така е заложено в общите устройствени планове на града и на Аксаково - в тях се предвижда скоростен надземен трамвай.

Леките железници (наричани леко метро или light rail) са много подобни на скоростните трамваи, тъй като имат подобен подвижен състав, но развиват по-висока скорост и обикновено са в отделени от останалото движение коридори. Те се използват именно за свързване на една или повече общини и разпокъсани градски метрополии, поради което са много популярни в САЩ.

Използват се и за удобно и бързо придвижване извън градовете и се срещат в много градове по света (виж снимката). През последните години са особено популярни заради по-ниските капиталови разходи и по-лесното управление в сравнение със системите на метрото, които са доста по-тежки и изискващи.

Любопитно е, че и в Общия устройствен план на София от 2009 г. беше предвидено изграждането на "лека железница", но три години по-късно кметът Йорданка Фандъкова обяви, че третият метродиаметър ще бъде класическо метро.

Къде ще минава железницата на Варна

Нуждата от метро Варна се обяснява с "ниската скорост на съществуващия в момента градски транспорт във Варна, значителен брой пресичания и прекъсвания в централната част на града, преминаване през тесни улици с ниска пропускателна способност", пише в мотивите на общината. Проектът за бъдеща градска железница е разделен на общо седем участъка, като само единият минава под земята. Те са следните:

От летище Варна до бул. "Христо Смирненски" по бул. "Цар Освободител" с дължина 6.6 км. Предвидено е метрото да минава наземно.

От летище Варна до Индустриална зона Варна. Дължина - 16.6 км. Метрото минава наземно южно от автомагистрала "Хемус".

От бул. "Христо Смирненски" до жп гара Варна с дължина 4.3 км. Метрото тук ще минава под земята.

От бул. "Христо Смирненски" до курорта Златни пясъци. Дължина - 18 км. Минава наземно.

Отклонение от участък от общински път през село Казашко и планиран мост над Варненското езеро, към с. Приселци и град Бяла. Дължината на участъка е близо 15 км, а преминаването е наземно.

Отклонение от бул. "Цар Освободител" до ул. "Девня" по бул. "Република" с дължина 2.8 км, минава над земята.

Отклонение от пътен възел до летище Варна до гр. Аксаково с дължина 3.3 км, отново наземно преминаване.

Общите устройствени планове са оставили възможност за продължение към курортите "Камчия" през възела с бул. "Боровец", както и до Албена от Златни пясъци.

Проектът

Проучването за метрото е извършено от фирма "Спато" ООД. Екипът ѝ се състои от инж. Станислав Стоянов, който отговаря за ел. и далекосъобщения, инж. Илия Илиев, отговорен за "част пътна", инж. Живко Кателиев, занимаващ се с геодезията, инж. Живко Добрев - с подземно строителство и леко метро, инж. Марин Михайлов - жп транспорт, инж. Пламен Китипов - водоснабдяване и канализация, инж. Емил Боев - газоснабдяване и топлофикация, инж. Красимир Николов - геология, инж. Красимир Маринов, работещ по част "хидрология".

Метрото е проектът на София, на който всички останали големи градове у нас завиждат. Освен очевидните плюсове, които носи на града, такъв проект бонусира сериозно кмета, през чийто мандат се прави - вижте само продължителния политически живот на Йорданка Фандъкова, в чието управление се случиха малко неща извън подземната железница.

Ето защо е разбираемо, че и други градове повдигат тези въпроси. Сега на ред е Варна. Морският град отдавна има желание да се сдобие в някакъв вид железница, която да обедини в едно разпокъсаната сега метрополия - индустрията в Девня, пристанищата, курортите на север и центъра на Варна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


4 коментара
  • 1
    acarid avatar :-|
    acarid

    Стига с тези гербави метра! Плана е А възстановяване на националната икономика след китайския вирус. Не е план за развиване храдския транспорт в герави градове!

  • 2
    ixj16249041731063058 avatar :-|
    Кристиян Вангелов

    Излишни огромни средства Туристите идват с предплатен пакет -включен транспорт и ги чакат представители.По добре да реновират улиците че са ужасно зле

  • 3
    kbderror avatar :-?
    kbderror

    Докато го избистрят как точно ше стане (технически проекти и финансиране) метрото на Варна, да помислят за няколко кръстовища на 2 нива и рехабилитиране и оптимизиране на тези които нямат възможност за 2 нива.

  • 4
    zocho1 avatar :-|
    zocho1

    "Отклонение от участък от общински път през село Казашко и планиран мост над Варненското езеро, към с. Приселци и град Бяла. Дължината на участъка е близо 15 км".
    Нещо не разбирам горния откъс от статията - Бяла е на 55км от Варна ?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход