Гърция най-накрая започва проекта за Атинската ривиера

Lamda Development трябва да вложи в него 8 млрд. евро

След години закъснения на проекта за 8 млрд. евро - толкова важен за гръцката икономика, че стана част от дискусиите с кредитори от еврозоната, Атина дава разрешение за началото на изпълнението му. Три пъти по-голям от Монако, най-големият европейски проект за градско развитие е най-значимата частна инвестиция в Гърция от десетилетие, съобщава Financial Times. В петък Lamda Development трябваше да плати първата вноска от 300 млн. евро от 99-годишния си договор за лизинг, за да започне трансформацията на старото летище на Атина в огромен комплекс. Проектът се смята за един от изключително важните за възстановяването на Гърция от пандемията и рецесията.

От какво зависи успехът

Успехът на проекта, който отчасти зависи от това туристите отново да пътуват както преди пандемията, е критичен за възстановяването на гръцката икономика от пандемията. Ще бъде и тест за консервативния премиер Кириакос Мицотакис, който обеща да ускори проекта като част от предизборната си кампания през 2019 г.

"Значението му е огромно", казва икономистът Димитрис Кацикас от гръцкия мозъчен тръст Eliamep. "След дълъг период на политически и бюрократични пречки започването му изпраща сигнал точно преди получаването на финансирането от възстановителния план на ЕС, че Гърция е на път да стане подходяща за инвестиции икономика."

Проектът, който ще генерира до 75 хил. работни места, предвижда бившето летище "Елиникон" на Атина да стане крайбрежни вили, молове от висок клас, яхтено пристанище, петзвездни хотели, казино, офис пространства и най-големият обществен парк в Европа.

"Това е едновременно огромно предизвикателство и благословия", каза Одисеас Атанасиу, изпълнителен директор на Lamda. "Това е най-добрата възможност да поставим Гърция на картата, по правилния начин", цитира го FT.

Изоставен като летище през 2001 г., теренът от 6 млн. кв.м служи за кратко като част от спортните съоръжения за Олимпийските игри през 2004 г., а напоследък и като бежански лагер. В по-голямата част обаче пустеещата собственост напомня за икономическите трудности на Гърция, особено след финансовата криза от началото на второто десетилетие на века.

Lamda спечели търга за разработката през 2014 г., но плащането на първата вноска беше задържано на фона на множество забавяния и бюрократични препятствия. "Никой не знаеше какво предстои, това беше колосален проект не само по размер, но и по отношение на сложността на изпълнение", казва Атанасиу. Трябваше да се въведат нови закони за високите сгради и в един момент археолозите блокираха разрушаването на редица сгради, докато гръцкото управление на горите заяви, че част от бившето летище е гора.

През следващите пет години Lamda ще инвестира 2.5 млрд. евро в проекта, добавя Атанасиу. "Вярваме, че това ще бъде магнит за инвестиции в редица сектори, не само в туризма, казва той. Това ще бъде първият напълно интелигентен град, построен от нулата в света."

И все пак предвид проблемното му минало много хора очакват допълнителни усложнения в проекта. Винаги ще има опасения относно изпълнението му, "особено предвид лошите резултати на Гърция", каза Кацикас.