Влакът от Бургас до летище Сарафово идва срещу 100 млн. лева

Влакът от Бургас до летище Сарафово идва срещу 100 млн. лева

Проектът, който може да промени облика на града, засега изглежда като скъпо и неефективно начинание

Ивайло Станчев
11079 прочитания

© Надежда Чипева


Материалът е част от специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на Бургас. То излезе в печатен вариант през юни 2021 г.

Градска железница със спирки в кварталите, Морската градина, солниците, летището, а след това и в Поморие. Това не е обещание за бъдещето, а реална картинка в Бургас от миналия век. Тя изчезва преди точно 50 години, през 1971 г., след което жп линията, която минава през града и продължава край морето, се използват изключително рядко, и то само за товарни цели.

Сега обаче Бургас има реалния шанс да си възвърне градската железница и да свърже с нея новия център, който се оформя на мястото на старото пристанище и гарата, два от големите квартали - "Братя Миладинови" и "Лазур", Приморския парк и летището в кв. "Сарафово". Националната компания "Железопътна инфраструктура" вече е подготвила проект за 104 млн. лв., с който да се реконструира старата жп линия и да се реконструира продължението й към летището, тъй като сега тя минава на три километра западно от него. Очаква се средствата да бъдат осигурени по оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г.

Подобна транспортна връзка несъмнено ще промени облика на града. Такива влакове има в почти всички големи градове по света, тъй като те осигуряват бърз и редовен превоз, който не зависи от задръстванията по улиците и се комбинира лесно с други видове транспорт.

Проблемът в конкретния случай обаче е БДЖ. Държавният превозвач досега не е показал, че може да оперира успешно пътническия превоз и да предложи адекватна услуга спрямо очакванията като на гражданите, така и на туристите. Защото 3 влака на ден със закъснение от по 30 минути никога не биха оправдали толкова мащабна инвестиция. Вариантът линията да се даде за обслужване на частен оператор не стои на дневен ред, тъй като тази сфера е почти монополизирана от държавната компания.

Проектът

За възстановяването на жп линията към Поморие се говори от няколко години, но преди всичко теоретично и без конкретни цели. От 2020 г. обаче има ясна възможност за осъществяването на този проект, като е структурирано и финансирането му.

През март бившият транспортен министър Росен Желязков обясни в парламента, че ще бъде изградена електрифицирана железопътна линия между жп гара Владимир Павлов и летище Бургас. Приблизителната дължина на трасето е 11 км, а в прогнозната цена от 104 млн. лв. се включва и изграждане на една жп гара, две жп спирки по протежение на коловоза и една спирка на летище Бургас. Също така ще бъде осигурено безконфликтно пресичане на две нива с пътната инфраструктура в града и ще бъдат монтирани съвременни системи за сигнализация и телекомуникация. Това на практика ще позволи на влаковете да преминават през града за няколко минути и придвижването от "Сарафово" до центъра да стане поне два пъти по-бързо, отколкото с автобус.

Вече е подготвена апликационната форма за кандидатстване за европейското финансиране от механизма "Свързана Европа" за подготвителните дейности за изграждане на връзката до летището - техническо проектиране, изготвяне на подробен устройствен план, подготовка на документация за процедури за придобиване на земя и на всички съпътстващи документи за целите на кандидатстване за финансиране на последващите строителни дейности. Има публикувани предварителни обявления за две обществени поръчки - за изготвяне на технически проект срещу 3.16 млн. лв. и за последваща оценка на съответствието му срещу още 119 хил. лв.

Изпратено е уведомление до Министерството на околната среда и водите за инвестиционното намерение и се очаква окончателно становище на компетентния орган за необходимостта от извършване на ОВОС.

Очакванията са през есента да стартира и самата поръчка за строителството, която, ако бъде проведена без проблеми и тежки обжалвания, може да бъде възложена в началото на 2022 г. Съгласно графика за изпълнение на проекта се очаква той да е напълно готов в края на 2023 г.

Като следващ етап е предвидено и продължаване на жп линията от летище Бургас до курорта Слънчев бряг. Към момента за него има разработени предпроектни проучвания от 2016 г. Засега обаче нито има подробно проектиране, нито се работи за осигуряването на финансиране за това начинание.

Историята на една жп линия

Железопътната връзка между Бургас и Поморие води своето начало още от края на XIX век. Тогава местните управи на Бургас и Несебър вземат решението за такава жп линия, но реални действия така и не следват. Чак през 1922 г. община Бургас поставя отново въпроса за жп връзката, като се мотивира с нарасналия до 40 000 тона годишно товарен трафик между двата града, който излиза прекалено скъпо и бавно при транспорт с каруци. Към онзи момент има частично изградени жп връзки между мина "Черно море", солниците и пристанище Бургас, както и между поморийските солници и Поморие.

Източници на финансиране:

МСЕ Сектор "Транспорт": 1 742 500 евро

Държавен бюджет: 8 226 405 евро

Други средства от ЕС: 44 873 793 евро

(TEN-T, Marco Polo II, ESIF, FP7, H2020, etc.)

Общо: 54 842 698 евро

Официалното решение за изграждане на цялостно трасе е 3 май 1923 г., а откриването на линията е на 13 декември 1925 г. Тя е била теснолинейна и започвала от Централна гара Бургас, спускала се край митницата и пристанището, преминавала край сегашния хотел "Приморец", Морската градина и покрай морето е достигала солниците, а след това през "Сарафово" и до Поморие.

Няколко години по-късно обаче започва разработването на проект за жп линия с нормално междуосие по ново трасе, тъй като старата се оказва нерентабилна за трафика, който трябва да поеме. След известно забавяне заради политически кризи и липса на пари новото трасе е изградено през 1939 г. Въпреки че Общинският съвет в Поморие взема решение то да следва пътя на старата линия през "Сарафово", в крайна сметка от София преценяват, че е по-добре да обикаля през местността Соката, за да може да развива по-висока скорост.

Използването на линията за превоз на пътници продължава само 32 години и заради развитието на автомобилния транспорт влаковете спират през 1971. През 2007 участъкът между "Сарафово" и Поморие е демонтиран, а сега товарни превози се извършват само от бургаските солници.

Какво включва проектът

  • Изграждане на приблизително 11 км единична електрифицирана железопътна линия между жп гара Владимир Павлов и летище Бургас
  • 1 жп гара и 2 жп спирки по протежение на железопътния коловоз и 1 спирка на релсите на летище Бургас за удобство на пътниците
  • 2 пешеходни надлеза
  • 3 пътни надлеза
  • 1 жп подлез
  • 1 жп мост
  • Изграждане на системи за сигнализация и телекомуникация.


Материалът е част от специалното издание от поредицата "Капитал Градове", посветено на Бургас. То излезе в печатен вариант през юни 2021 г.

Градска железница със спирки в кварталите, Морската градина, солниците, летището, а след това и в Поморие. Това не е обещание за бъдещето, а реална картинка в Бургас от миналия век. Тя изчезва преди точно 50 години, през 1971 г., след което жп линията, която минава през града и продължава край морето, се използват изключително рядко, и то само за товарни цели.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev

    Супер е проекта. Трябва да има бърза връзка до Слънчев Бряг с влакове на 10мин в пиков час и на 1ч през останалото време. Само едно нещо буди недоумение каква е тази спирка ъгъла и кому е нужна. Там са само ниви никоя няма да слиза или да се качва там.

  • 2
    foa1585852537648213 avatar :-|
    Blaga Yankova

    До коментар [#] от "":

    АБСОЛЮТНО ""КЛИЕНТСКИ"" ПРОЕКТ ДА ""НАХРАНИМ ""НАШТЕ ""ФИРМИ !!!!!!!!АЙ СИКТИР БЕ ""УСВОИТЕЛИ"" //да не кажа крадци//!

  • 3
    lbw361009783 avatar :-|
    Галя Станчева

    До коментар [#] от "":

    Не е в нищото и вече не са ниви. Там започва строежът на новия умен квартал.

    https://e-burgas.com/post/lodkotoyankata-kray-agala-shte-obslujva-noviya-jilishten-kvartal-na-burgas-3645

    https://www.24chasa.bg/novini/article/9539399

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Биха могли да се спестят голяма част от разходите, ако се използва съществуващото трасе. То минава на 2км от летището.

    Може да се използва модела от летището в Лутън - да се пусне евтин (или безплатен) автобусен транспорт м/у терминала и най-близката жп спирка - примерно на всеки 10мин да циркулира минибус/автобус. Разстоянието от 2км бусчетата могат да ги минават за 3-4мин.

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#4] от "Николов":

    Ако се използва съществуващото трасе спесетините пари могат да се използват за удвояването на линията - това би позволило влакчетата да циркулират с по-висока честота (10-15мин във всяка посока).

    С оглед на това, че се мисли за евентуално продължение на трасето към Сл. Бряг има резон линията да е двойна.

  • 6
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    Проектът е абсолютно безсмислие от типа "да вземем едни пари".
    Извън сезона има точно 2 линии - една от Лондон и една от Москва, сега покрай Ковид-19 Москва е спряна.
    Така че кой точно ще ползва този влак?
    Може би жителите на Сарафово? Само дето в момента автобус 15 има няколко спирки в квартала и след 15 мин е в Бургас и обикаля половината град, не ми е ясно кой ще се занимава да се прекачва на влака и после в Бургас пак.
    Линията може би има смисъл само ако е до Несебър, но и така не съм сигурен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход