Новият брой: Да си посееш бъдеще

Екостикерите за колите ще са без реален ефект засега

Екостикерите за колите ще са без реален ефект засега

Екокатегорията ще зависи и от измерените газове, а това къде ще се ограничават и как замърсяващи автомобили тепърва ще решават общините

Анина Сантова
11847 прочитания

© Николай Дойчинов


Автомобилите, които от днес преминават технически преглед, ще бъдат маркирани с нови екостикери, които определят екологичната им група. Тя ще зависи от два компонента: еврокатегорията или датата на първа регистрация, както и от резултатите от измерването на замърсяващи частици според двигателя. Групите са общо пет и реално няма да имат пряк ефект за шофьорите. В бъдеще общините ще могат да приемат свои мерки, с които да решат дали коли от определени групи да бъдат допускани в нискоемисионните зони. В момента такива не са определени в нито един град, като срокът това да се случи най-рано е началото на 2022 г.

Зони, в които в определени дни или часове не се допускат замърсяващи автомобили, съществуват от години в редица европейски градове, а от 2019 г. дори в съседен Букурещ, но българските градове на практика бяха задължени да ги въведат, след като Брюксел стартира наказателна процедура срещу страната заради мръсния въздух. После бяха направени промени в Закона за атмосферния въздух, с които бе позволено на общините да определят зоните и контролните мерки.

От есента: зоните и глобите в София

Министерството на транспорта и неговата Агенция "Автомобилна администрация" пък трябваше да повишат качеството на техническите прегледи чрез въвеждането на специална система. Целта беше да се хващат тези, които нерегламентирано преминават проверката, като например подменят регистрационните си номера.

Една от идеите е тази система да помага при контрола за влизане на замърсяващи автомобили в нискоемисионните зони. По думите на зам.-председателя на транспортната комисия към Столичния общински съвет Зафир Зарков контролът в София най-вероятно ще се случва чрез новата мултифункционална система за видеонаблюдение, която чете номерата на автомобилите и ги препраща за справка към системата на министерството, която отчита дали въпросният автомобил има право да влезе в зоната, или трябва да бъде санкциониран.

Глобите вече са предвидени в закона, като от 50 до 500 лв. варират тези за физическите лица, а от 200 до 1000 лв. са тези за юридическите. Предстои обаче много неща да бъдат изяснени, като например какъв точно ще е обхватът на зоните, кога ще бъдат въвеждани, както и как ще бъде уреден въпросът с живеещите в зоните, които карат замърсяващи автомобили. Зарков коментира, че планът е нискоемисионна зона да бъде "широкият център" с възможност за включване на "още по-широкия център", като детайлите ще станат ясни през есента.

От Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" обясниха за "Капитал" как ще се определя и издава екостикерът, колко ще струва, от кога и дали за всички автомобили ще бъде въведен, какви са видовете категории и компоненти и какъв ще е контролът.

Само тези, на които им предстои технически преглед след 12 юли, ли ще бъдат проверени с новия компонент и ще получат екостикер?

Проверките за нивото на отработените газове при технически преглед в пунктовете се извършва и сега, като от 5 юли 2021 г. данните от измервателните уреди се въвеждат и в информационната система на агенцията, но реалното издаване на новите стикери и определянето на екологичната група на автомобилите стартира от 12 юли. Те ще струват между 3 и 4 лв., които ще се прибавят към цената на техническия преглед.

Ще могат ли да преминават в нискоемисионните зони тези, които са минали технически преглед преди пускането на новите стикери?

Предвидена е възможност за собствениците на автомобили, които нямат знак за технически преглед с отразена екологична група, да преминат на технически преглед само за измерване на отработените газове и определяне на екологична група, без да е необходимо да минават на цялостен технически преглед.

С какво устройство ще се преценява към коя категория попадат?

Измерването на отработените газове в пунктовете за технически прегледи, както и досега, се извършва с газоанализатори и димомери. Новото в прегледите ще бъде използването на специализирани мобилни устройства, работещи със специално разработен за целите софтуер, който вече е доставен в пунктовете за прегледи.

Чрез устройствата ще се персонализират и четат данните от чипа в новите стикери. Определянето на екологичната група ще се извършва от информационната система на агенцията на база данните от извършените в техническия пункт измервания и екологичната категория на автомобила или датата му на първа регистрация, ако в свидетелството за регистрация не е отбелязана екологична категория.

Какви са видовете категории и от какви компоненти зависят?

Определени са 5 екологични групи, като 5-а екологична група е за автомобили само с електродвигатели (без двигател с вътрешно горене), автомобили, задвижвани с горивна клетка, и Plug-in хибриден електрически автомобил. За останалите автомобили екологичната група ще се определят в зависимост от:

  • екологичната категория на моторното превозно средство (EURO категория) или датата на първа регистрация;
  • резултатите от измерването на съдържанието на въглероден диоксид за автомобилите с бензинови двигатели или от измерването на коефициента на поглъщане на светлината (димността) за автомобилите с дизелови двигатели.

Автомобилите, оборудвани с автомобилна газова уредба, ще се категоризират към екологична група, като измерванията за определянето ѝ ще се извършват при работа на двигателя на газ.

За какво ще се използва тази екологична категория?

Само за нуждите на общините при ограничаването на движението на конкретни екокатегории автомобили за определени от общините зони, дни и часове.

Ще има ли значение годината на производство на автомобила и еврокатегорията?

Да, има значение екологичната категория или датата на първа регистрация на МПС, ако в свидетелството за регистрация не е отбелязана екологична категория.

Какъв ще е чипът с данните от резултатите от прегледа?

В знака за технически преглед, който се залепва на предното стъкло, ще има вграден електронен RFID чип с информация за превозното средство и екологичната група.

Как този чип ще послужи за осъществяването на контрола?

Информация за техническия преглед и екологичната група ще е достъпна от информационната система на агенцията, от знака за технически преглед и от информацията в RFID чипа, вграден в знака за преглед. За осъществяване на контрол може да се използва визуалната информация от знака за преглед, разчитане на регистрационния номер на автомобила и проверка в информационната система на агенцията, до която имат достъп общините, както и чрез прочитане на информацията от чипа. Всяка община сама определя как ще осъществява контрол.

Автомобилите, които от днес преминават технически преглед, ще бъдат маркирани с нови екостикери, които определят екологичната им група. Тя ще зависи от два компонента: еврокатегорията или датата на първа регистрация, както и от резултатите от измерването на замърсяващи частици според двигателя. Групите са общо пет и реално няма да имат пряк ефект за шофьорите. В бъдеще общините ще могат да приемат свои мерки, с които да решат дали коли от определени групи да бъдат допускани в нискоемисионните зони. В момента такива не са определени в нито един град, като срокът това да се случи най-рано е началото на 2022 г.

Зони, в които в определени дни или часове не се допускат замърсяващи автомобили, съществуват от години в редица европейски градове, а от 2019 г. дори в съседен Букурещ, но българските градове на практика бяха задължени да ги въведат, след като Брюксел стартира наказателна процедура срещу страната заради мръсния въздух. После бяха направени промени в Закона за атмосферния въздух, с които бе позволено на общините да определят зоните и контролните мерки.

От есента: зоните и глобите в София


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Тая мярка е пунта мара работа естествено, всички го знаят. Едни наши хора да приберат едни грешни пари от изстрадалите шофьори, които са драни от кой ли не, за каквото се сетиш. Екологията естествено е свряна някъде накрая, защото всички пушещи дизели (бусове и камиони), зареждащи магазините всеки ден по два пъти няма да минават такъв преглед, а повечето се вижда с просто око, че не трябва изобщо да се движдат по пътищата. Как пък веднъж не измислихме мярка, която реално да даде ефект или ви е страх от електорални бунтове, а?...

  • 2
    hdn38633229 avatar :-?
    hdn38633229

    А я някой да поиска информация какво още има в този RFID чип???

    И не може ли да се ползва за проследяване автоматично на МПСто според автоматичните заявки за проверка на категорията?

    Въртиш си по центъра и някой в "агенцията" знае кога и откъде си влязъл и излязъл? Това как го контролират кой има достъп да преглежда и експортира тези данни за чуждо ползване? GDPR?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал