Фиаското с новите екостикери ще спъне идеята за по-чист въздух в София

Фиаското с новите екостикери ще спъне идеята за по-чист въздух в София

От общината ще обсъдят с министерството грешки в модела за измерване на замърсяването и ще представят проект за зоните есента

Анина Сантова
10110 прочитания

© Надежда Чипева


За повече пари и без много смисъл. Такава изглежда за съжаление равносметката от пускането на новите екостикери за автомобилите при преминаването на годишен технически преглед. Идеята беше чрез тях да се показва колко реално замърсява един автомобил, като се измерват изгорелите газове. Но се оказа, че при проверките просто се гледа евростандартът в талона и фактическото замърсяване няма особено значение.

Проблемът е, че се получава ефектът на доминото - ако новата система не работи по план, ще обрече и идеята за емисионни зони в центъра на градовете, където се предвижда да не се допускат замърсяващи автомобили. А оттук и обещаваното "подобряване на градската среда" и решаването на проблема с мръсния въздух.

В София - първо с камери

София е първият град, който ще докаже това, тъй като засега тук идеята за нискоемисионни зони е най-напреднала. По думите на зам.-председателя на транспортна комисия Зафир Зарков контролът в столицата най-вероятно ще се случва чрез новите камери, които ще четат регистрационните номера, а не чиповете от стикерите на автомобилите. Системата за видеонаблюдение ще ги препраща за справка към транспортното министерство, за да се установи в коя категория попада колата и дали има право да влезе в зоната.

Според Зарков разчитането на регистрационните номера е по-оптималния вариант, защото се използва общинската система за контрол на трафика и връзката със сървърите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) и МВР. Той допуска и че може системата да бъде надградена с четци на чипове и това няма да представлява финансова трудност, а и ще е полезно през зимните месеци, когато се очаква да има проблеми с разчитането на регистрационните номера.

Добра идея, слаб резултат

По повод разминаванията, като например това, че без значение дали има или не катализатор, както и за отговорите на министерството, признаващи в голяма степен, че по време на технически преглед за основа при определянето на екологичната група на автомобила се използва екологичната категория, отразена в талона, Зарков отбеляза, че "ако това е така, значи е проблем на Министерството на транспорта и пунктовете за ГТП и ще значи, че всички сме излъгани". Защото нискоемисионните зони иначе няма да работят.

"Би трябвало министерството да намери адекватен механизъм. Когато сме разговаряли със зам.-министъра на транспорта, той е казвал, че ще надгражда системата и ако има недоволство, ще бъде направено всичко възможно да се елиминира", коментира той за "Капитал". И заяви, че ще говори с представители на министерството, за да бъде установено дали има грешки в механизма и как може да се намери решение, но "би трябвало измерените газове да оказват влияние".

Той казва и че предстои системата да се доразвива. "На първо време считам, че е най-важно да ограничим най-цапащите - тези, от които излиза кълбо черен дим. Те се равняват на 5-6 "нормални" автомобила. И после е важно да оптимизираме системата. Малко след като започне да работи, според мен е нужно да направим анализ и да надградим модела, защото мисля, че идеята е много добра. Проучили сме опита на 200 градове, които имат въведени нискоемисионни зони", казва още Зарков. Зони, в които в определени дни или часове не се допускат замърсяващи автомобили, реално съществуват и в съседен Букурещ, но българските градове на практика бяха задължени да ги въведат, след като Брюксел стартира наказателна процедура срещу страната заради мръсния въздух. После бяха направени промени в Закона за атмосферния въздух, с които бе позволено на общините да определят зоните и контролните мерки.

Как ще работи в София

В момента се готви промяната на наредбата, с която ще бъдат определени зоните и регулациите. Тя ще бъде представена есента, за да може ориентировъчно да бъде гласувана в края на годината и да заработи от 2022 г. Сега се обсъжда да има две зони, в които движението на автомобили ще бъде ограничавано в дните със замърсен въздух. По-малката - от бул. "Сливница"- бул. "Васил Левски"- бул. "Патриарх Евтимий"- бул. "Скобелев" и ул. "Опълченска", ще важи при по-слабо замърсяване. По-широката пък ще е за по-критични ситуации и ще спира движението в широкия център на града. Тя е с обхват бул. "Сливница" - Сточна гара - бул. "Ген. Данаил Николаев" - бул. "Ситняково" - бул. "Пейо Яворов" - бул. "Никола Вапцаров" - бул. "Черни връх" - бул. "Хенрих Ибсен", бул. "Иван Гешов" - бул. "Константин Величков".

Регистрационните номера, от които ще става ясно екокатегорията, ще се разчитат от 180 камери. Все още не е решено кои категории няма да се допускат за преминаване в дните с превишение на нормите за качество на въздуха, но по думите на Зарков това най-вероятно ще бъдат най-замърсяващите, попадащи в екокатегория 1 (със стандарти Евро 1 и Евро 2), а после може да се включат и други категории.

За живеещите в центъра, каращи коли в тази категория, ограниченията първоначално няма да важат, коментира той за "Капитал". Но допуска вариант, при който например след пет години им се забранява да регистрират автомобил от най-цапащите.

За повече пари и без много смисъл. Такава изглежда за съжаление равносметката от пускането на новите екостикери за автомобилите при преминаването на годишен технически преглед. Идеята беше чрез тях да се показва колко реално замърсява един автомобил, като се измерват изгорелите газове. Но се оказа, че при проверките просто се гледа евростандартът в талона и фактическото замърсяване няма особено значение.

Проблемът е, че се получава ефектът на доминото - ако новата система не работи по план, ще обрече и идеята за емисионни зони в центъра на градовете, където се предвижда да не се допускат замърсяващи автомобили. А оттук и обещаваното "подобряване на градската среда" и решаването на проблема с мръсния въздух.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Много мислене, много пари и накрая работата ще излезе ялова, както винаги. За гражданите само мерки и санкции, за бизнеса и ГТ - нямало как. И не ми е ясно защо аз ще спра да си карам колата, след като съм си платил всички данъци и такси, след като е изправна, ама била с Евро 1, а пушещата аварийна ГАЗ-ка на ГТ и разните му камиони, автобуси и бусове ще си карат навсякъде без проблеми? Защо, бе, господа началници пак обикновените хора ще го отнесат? За какво се дават тия 10 лева? За грозния глупав стикер в средата на стъклото на колата ли? Докога ще чупите тъпомера с нефелните си решения? Много се надявам най-после тоя заспал народ да живне малко и да ви изрине веднъж завинаги...

  • 2
    jordani avatar :-P
    jordani

    До коментар [#] от "":

    И по-зле ще става, не се отчайвайте. С модерното ново зелено, което напира да се реализира във властта, ни чака ни повече, ни по-малко от "зелена сделка" на квадрат, т.е. побългарена. Както е знайно - ний тук винаги сме по-католици от папата...

    Иначе имаше и идеи и обещания - да се премахне синият контролен талон, да се премахне стикера за гражданска, да се премахне стикера за гтп - всички тези данни ги има в някоя база и са достъпни. А се получи обратното - още едно стикерче.

  • 3
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    До коментар [#] от "":
    Докога ще чупите тъпомера с нефелните си решения? За кого нефелни? Това е направено за едни 35 милиона, които трябва определени хора да вземат всяка година от хората и бизнеса.

  • 4
    aceton avatar :-|
    асен георгиев

    поредната общинска кретения – грабеж без полза!

  • kossev

    Нямам нищо против да се мери реалното замърсяване от автомобила. Ще се радвам обаче, ако спрем от движение гнусните бангии, зад които остава следа като от парен локомотив! Всичи тия глупости със зонирането са прах в очите. Ако наистина искат да решат проблема със замърсяването, предлагам на умниците от столична да се разходят един зимен ден до Факултета. Ако и това не им отвори очите ...., поне ще им запуши дробовете!

  • 6
    mtb04351246 avatar :-|
    Vladislav Bonev

    Хубава идея, ама българска реализация. "Всичко си е пак така", както се пееше в една песен на Черно Фередже.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход