Платената зона в София се разширява, колите остават

Текст на основната снимка: Един от основните аргументи за разрастването на платената зона е, че това ще допринесе и за по-чистия въздух

Платената зона в София се разширява, колите остават

Центърът за градска мобилност ще събира с 6 млн. лв. повече, с които вместо да се строят паркинги, най-вероятно ще се покриват загуби.

Анина Сантова
21865 прочитания

Текст на основната снимка: Един от основните аргументи за разрастването на платената зона е, че това ще допринесе и за по-чистия въздух

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Трансформирането на синята зона в зелена в центъра на София не е решение на проблема с паркирането, защото цената остава ниска.
  • Разширението на зелената зона пък води до ефекта на доминото и колите ще се изместят в съседните квартали, където няма зона.
  • ЦГМ ще събира с 6 млн. лв. повече, с които вместо да се строят паркинги, най-вероятно ще се покриват загуби.

"Ако въведат зелена зона, нищо няма да ми попречи да мина булеварда и да паркирам в съседния кв. "Разсадника", казва жител на кв. "Зона Б-19". Досега кварталът беше от другата страна на проблема - там масово спираха колите от съседни райони с въведена зона за платено паркиране. Но идва и неговият ред да бъде разчертан и маркиран в зелено - съветниците от ГЕРБ са предложили увеличаване на зелената зона до "Красна поляна", както и трансформирането на централната зелена в синя.

Този пример ясно показа докъде води политиката на общината да въвежда платено паркиране "на парче", без стратегия и с години закъснение. При липсата на цялостно решение реален ефект едва ли ще има (какво подробно предвижда то виж в карето). Но по-притеснително изглежда това, че промените се правят само за пари - да може Центърът за градска мобилност (ЦГМ) да покрие загубите си заради коронакризата, а не за да се правят инвестиции в обществени паркинги например.

Всички плащаме за "по-добър градски транспорт"

Заради коронакризата и по-малкото пътници ЦГМ натрупа нови загуби и трябваше да вземе заем от ББР за 15 млн лв. Финансовите отчети показват, че приходите от продажба на превозни документи са се свили с 53 млн. лв. през 2020 г. в сравнение с 2019 г., а тези от платено паркиране и глоби са с с 5.7 млн. лв. надолу. Сега, с разширението на зелената зона и трансформирането на част от нея в синя, очакванията са дружеството да увеличи годишните приходи с 6 млн. лв.

Опозицията в общинския съвет обаче се съмнява, че тези пари ще отидат за обществени паркинги и ремонти, както всъщност би трябвало да бъде. "Според мен просто ще покрият минуса на ЦГМ, което няма никаква полза за гражданите", коментира общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев по време на обсъждането в транспортна комисия. Същото мнение споделя и незавимисият общински съветник Борис Бонев и съосновател на гражданската организация "Спаси София".

"Този доклад се внася поради практическия фалит на Центъра за градска мобилност и заради това, че ГЕРБ имат нужда от пари. Докато принципът е, че трябва да има ясна концепция какво се цели - дали само се събират едни пари, или те ще отиват за по-добър градски транспорт, паркинги или за повече ред. Всъщност в момента се случва дори обратното и градският транспорт е орязан", коментира за "Капитал" общинският съветник Борис Бонев, който е съосновател на гражданската организация "Спаси София".

Зам.-председателят на транспортната комисия Зафир Зарков пък припомни, че средствата от паркиране "винаги отиват приоритетно" за транспорта на София като "основна алтернатива на придвижване в града". Парадоксално обаче, тази седмица общината реши да увеличи интервалът на шест автобусни, четири тролейбусни и две трамвайни линии от тази "основна алтернатива на придвижване".

С лев по-скъпо за същото

Един от основните аргументи за разрастването на платената зона е, че това ще допринесе и за по-чистия въздух. "Сега всеки, който идва до центъра, предпочита да паркира в зелената зона, която е по-евтина, вместо да даде повече пари за по-скъпата и кратка синя. Целта е да уеднаквим зоните в идеалния център", каза Зарков при едно от обсъжданията на доклада в комисия.

Проблемът обаче не е само в това, че едната зона е по-скъпа от другата. А в това, че центърът на София е препълнен с коли и трудно се намира място за паркиране където и да е. Сега в зоните за платено паркиране има общо 30 хиляди паркоместа, като постоянно заети са 90% от тях, а понякога и над 100% - спира се на неразрешени за това места. По данни на ЦГМ, предоставени на "Капитал", запълняемостта на синята зона е между 93% и 98%, а средната запълняемост на зелена зона е между 86% и 89%, като участъците, които са в непосредствена близост до синя зона, заетостта е дори 98% и 100%. С други думи, ефектът от платеното паркиране е изчерпан и всички места са заети от коли, вместо това да е причина хората да се откажат от автомобилите и да предпочетат градския транспорт.

Това е така, защото цената на платените зони в центъра не е променяна от десетилетие, а през това време средните доходи са се увеличили с над 50%. Още през 2010 г. беше приет план за развитие на синя и зелена зона, който предвиждаше цена от 3 лв. за паркиране в идеалния център, но поради политически съображения това и днес не е факт. В същото време билетът за градски транспорт поскъпна с 60% до 1.6 лева.

"Платените зони в центъра сега представляват една социална услуга. Ако преминем към изцяло пазарен принцип, общината ще събира много повече средства. Сега новият паркинг в "Надежда" струва 80 лв. на месец, или 960 лв. на година, а за винетен стикер в центъра се плаща 150 лв. на година", дава пример Бонев.

Една "Надежда" и това е

Основно решение на проблема с липсата на места за паркиране в кварталите са паркингите. През 2020 г. обаче не са били заделени никакви средства за изграждане на такива или за ремонт на тротоари (виж таблицата). Тази година ЦГМ изгради паркинга именно в "Надежда" срещу 1 млн. лв. Това обаче е доста скромен напредък на фона на обещаваните от години паркинги, които все не се осъществяват. Друг е въпросът и че жителите на квартала трябва да плащат значителна сума, за да ползват новата придобивка - цената за почасово паркиране е 2 лв., колкото в центъра, а за месец абонаментът е 80 лв., като са предвидени 5% отстъпка за 6-месечен абонамент и 10% отстъпка за 12-месечен. Със сигурност един от основните проблеми е това, че хората не са свикнали да плащат, за да паркират пред блока, защото да имаш автомобил в София е изключително достъпно на фона на други европейски столици.

Докато я има алтернативата от "безплатни" за паркиране зелени площи и междублокови пространства, видима промяна едва ли ще настъпи.

"Целта на паркинга не е само да осигури повече места, но и за да се спре практиката да се паркира върху зелени площи и тротоари. Нагласата на общината обаче е да остави паркирането разхвърляно навсякъде и да посочи, че еди-къде си обаче има паркинг. Освен това няма как за всички регистрирани коли в София да има паркинг - колата не трябва да бъде необходимост, защото не можеш да си закараш детето до детска градина през 5 квартала или защото няма удобен градски транспорт. В "нормалните" градове тя е лукс", казва Бонев.

В началото на тази година уж беше създадено звено, което да глобява неправилно паркиралите автомобили дори в отсъствието на шофьора, но и този подход не сработи.

Сега ЦГМ се оглежда за още подходящи терени за изграждане на други обществени паркинги, като е задействана процедура на дружеството да бъде предоставен функциониращ наземен паркинг в "Люлин 7", който ще бъде ремонтиран и доизграден, обясняват от ЦГМ за "Капитал". Буферните паркинги на "Сливница" и "Централна гара" пък са с изготвени идейни проекти. Което значи, че ще минат още няколко години, докато се проведат нужните процедури и се стигне до изграждането им.

И други искат зона

Предложението за новите зони ще се гласува от общинския съвет през октомври, когато изтече срокът за получаването на становища и възражения. Ако то се приеме, ще бъдат добавени 550 места към зелената зона, а синята ще нарасне от 5195 до 7226 места. Интересно е обаче това, че сега платената зона се разширява на запад, към "по-бедните квартали" (виж графиката), а от там явно постъпват и доста оплаквания за липса на места. На по-късен етап ще се обсъжда и въвеждане на зелена зона в кварталите от другата посока - към "Редута", "Слатина" и "Гео Милев", откъдето пък са постъпили предложения за платено паркиране, но ще трябва да се проведат обществени обсъждания. "Немалко предложения за въвеждане на платена зона сме получавали от граждани в кв. "Слатина", кв. "Стрелбище", кв. "Борово", кв. "Хаджи Димитър". Всички тези искания са свързани с наличието на безразборно и неправилно паркиране и с очакванията зоните да въведат ред и да освободят тротоарите за безопасно ползване от пешеходците", казват още от ЦГМ.

Остава и общината да се сети, че е нужно да въведе цялостна политика за паркиране, вместо да чака гражданите да се оплачат и чак тогава удобно да се присеща за мерки.

Какво предвижда предложението на ГЕРБ

  • Синята зона се разширява в граници: бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" - бул."Пенчо Славейков" - бул."Прага" - бул."Христо Ботев" - ул. "Позитано" - ул. "Марко Балабанов" - ул. "Добруджански край" - бул. "Тодор Александров" - ул."Опълченска" - бул."Сливница" - бул. "Данаил Николаев" - ул. "Проф. Милко Бичев".
  • Работното време на синята зона се увеличава от 19.30 до 20 ч.
  • Въвежда се зелена зона в "Зона Б-19" (550 места)
  • Премахване на безплатния "Служебен абонамент"
  • Откриване на паркоместа за товаро-разтоварни дейности в зоните за почасово платено паркиране и в зоните с въведен ограничен достъп


Темата накратко
  • Трансформирането на синята зона в зелена в центъра на София не е решение на проблема с паркирането, защото цената остава ниска.
  • Разширението на зелената зона пък води до ефекта на доминото и колите ще се изместят в съседните квартали, където няма зона.
  • ЦГМ ще събира с 6 млн. лв. повече, с които вместо да се строят паркинги, най-вероятно ще се покриват загуби.

"Ако въведат зелена зона, нищо няма да ми попречи да мина булеварда и да паркирам в съседния кв. "Разсадника", казва жител на кв. "Зона Б-19". Досега кварталът беше от другата страна на проблема - там масово спираха колите от съседни райони с въведена зона за платено паркиране. Но идва и неговият ред да бъде разчертан и маркиран в зелено - съветниците от ГЕРБ са предложили увеличаване на зелената зона до "Красна поляна", както и трансформирането на централната зелена в синя.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Крайно време е да се въведе платеното паркиране навсякъде, във всички квартали, защото няма как иначе да принудиш "Ганьо" да се погрижи за таралясника си. Яко бъркане в джоба е спасението от автоталибаните, а от друга страна е редно да се разследва и ЦГМ къде са парите, събирани през годините от платеното паркиране. Това, което ГЕРБ направи със столицата е, че я превърна да изглежда като град от Индия, а не столица на страна от ЕС, не знам докога ще ги търпим...

  • 2
    happymimi avatar :-|
    happymimi

    То ще остане ли място в София дето да не е зона? Не е нормално между Ботев и Опълченска да е зелена зона, тва хич не е център, да ви кажа.

  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Ужас! Добре, че се изнесох от София.

  • 4
    grigoo avatar :-|
    grigoo

    какви паркинги, идеята е да се намаляват колите, не всичко да се прави за тъпите трошки

  • 5
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev

    До коментар [#] от "":
    Добре, значи пред блока ни преди 35 години са предвидени и изградени места за паркиране /става дума за краен квартал/. По каква логика общината ще ни събира такса, при положение че земята отдолу не е нейна, а асвалта почти не се поддържа. Или обичайното - дайте едни пари, пък после ще видим ...

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Aвтоталибаникус неандерталикус от 9 кладенеца вода ще донесе, за да обясни как може да се стигне до центъра само с автомобил. Особено отблъскващи са лъжите за това, как имал да вози децата до училище. Всеки да си направи труда да избори, в колко от автомобилите сутрин има дете вътре. Сигурно са 1%.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

СОСът на прехода

СОСът на прехода