Локомотивите на бъдещето тръгват от Русе

Наследникът на най-стария жп завод в страната "Експрес Сервиз" прави все по-големи, мощни, но и зелени машини

Най-новия локомотив на "Експрес Сервиз" - MDD5
Най-новия локомотив на "Експрес Сервиз" - MDD5    ©  Експре Сервиз
Най-новия локомотив на "Експрес Сервиз" - MDD5
Най-новия локомотив на "Експрес Сервиз" - MDD5    ©  Експре Сервиз

През 2019 г., в предишното специално издание, посветено на Русе, ви представихме "Експрес Сервиз" - наследникът на Локомотивния вагонен завод (ЛВЗ) в града и единственото предприятие за производство, поддръжка и разработка на чисто нови модели дизелови и акумулаторни локомотиви в България. Фирмата, която е индиректен наследник на една от най-старите български частни компании - заводът за поддръжка на влаковете по първата жп линия в страната, Русе - Варна, тази година отбелязва 155 години от създаването й през 1866 г.

Новото начало на компанията започва през 1998, когато бившият мениджър в ЛВЗ Анастас Колев събира част от освободения си екип в нова фирма след злощастната приватизация на огромния завод от времето на социализма. Днес тя продължава да се утвърждава в България и чужбина - една от маневрените им машини скоро ще поеме към депото на скоростните влакове TGV в Лион, Франция, а най-новият им, мощен и екосъобразен прототип от няколко месеца успешно работи в циментовия завод на "Холсим (България)" АД в Бели извор.

Отскоро компанията дори успява да се договори с БДЖ. Години наред услугите на "Експрес Сервиз" бяха игнорирани от държавната железница в полза на сенчести бизнес интереси, но фирмата, която зависеше напълно от бизнеса си в частния сектор, не се страхуваше да критикува БДЖ. Какво се промени в този период?

Сдобряване с БДЖ

"В момента работим по множество проекти с БДЖ "Пътнически превози" и БДЖ "Товарни превози", като ремонтираме локомотиви и на двете компании. Модернизираме локомотиви за теснолинейката, ремонтираме стари машини за товарните влакове", разказва зам.-управителят на "Експрес Сервиз" Цветелин Колев. Според него държавната компания е осъзнала, макар и със закъснение, техническата компетентност на русенския завод след повече от десетилетие на съзнателно неглижиране.

"В последните над 10 години се правеха, че не знаят за нашето съществуване. За да прикрият съмнителните схеми за източване на БДЖ чрез ремонти (тема, която е отразявана и от "Капитал"), ръководството твърдеше в серия от интервюта, че в България няма завод за локомотиви и поради тази причина те са били принудени да правят фиктивни ремонти с избрани от тях фирми", казва Колев. Добавя, че през годините "Експрес Сервиз" бива систематично отстранявана от участие в обществени поръчки, а Министерството на транспорта, в унисон с БДЖ, отнема лицензите за ремонт на локомотиви на завода. Това всъщност тласка компанията да се ориентира изцяло към частни клиенти, повечето от които от Западна Европа.

"Надяваме се, че всичко това е минало и че БДЖ вече не се източва от групировки без никакъв капитал и опит в ремонта на локомотиви. Това, че БДЖ си спомниха за завода в Русе, който в миналото е бил и тяхна собственост, е добро начало за прекратяване на доскорошните им съмнителни обвързаности", заключава той.

Прототип на бъдещето

Отвъд ремонта на частни и държавни локомотиви, от "Експрес Сервиз" далече не са оставили на заден план развойната дейност, с която екипът на фирмата се гордее. Последният реализиран проект на компанията е машината MDD5 (абревиатура от английски, означаваща "Мобилно дизелово устройство - модел 5"). Това е 72-тонен радиоуправляем маневрен локомотив с два дизелови двигателя CAT, отговарящи на екологичния стандарт Stage V, който дори още не е задължителен за европейските машини.

"MDD5 е най-големият ни и мощен локомотив досега. Това е една стара наша идея, която развивахме постепенно във времето, изчаквайки инвеститор в прототипния модел", разказва Колев. Локомотивът има за цел директно да замени най-масовия дизелов маневрен локомотив на Балканския полуостров - румънският LDH1250 (познат у нас като "серия 55"). "Нашият локомотив превъзхожда морално остарелия румънски локомотив по множество параметри, но най-важните моменти за нас са несравнимата енергийна ефективност и чистотата на дизеловия двигател", добавя той.

Машината, проектирана от инженерния екип на фирмата, е създадена в партньорство с един от най-дългогодишните клиенти на "Експрес Сервиз" - "Холсим (България)" АД, част от групата LafargeHolcim. От края на април т.г. MDD5 вече работи на терен в циментовия завод на швейцарския конгломерат в Бели извор, а отзивите за него са изключително позитивни. Впрочем това е шестата машина на фирмата, която заводът поръчва. "Самият факт, че имаме толкова дългогодишно партньорство с една водеща индустрия в България, говори добре и за двете компании", казва зам.-управителят на "Експрес Сервиз".

"Разработката на локомотива и производството на прототипа ни отнеха над 10 години, но не бяхме фокусирани единствено върху този проект. Изчаквайки добър и сериозен инвеститор, междувременно разработихме и наложихме на европейския пазар цяла гама акумулаторни локомотиви. Всичко това нямаше да бъде възможно без високата квалификация и опит на екипа ни", казва Цветелин Колев.

От есента една от машините на "Експрес Сервиз" - маневреният локомотив ES1000 - ще маневрира влаковете стрела на френските държавни железници

На маневри с влак стрела

И докато най-новият им локомотив маневрира в циментовия завод, един от по-старите модели на "Експрес Сервиз" скоро ще се отправи към още по-престижна дестинация - депото на френските влакове стрела TGV в Лион.

"В края на годината ще доставим на SNCF (френските държавни железници) акумулаторен локомотив от типа ES1000, който ще маневрира модерните влакове TGV в депото им в Лион. Това ще бъде може би най-добрата ни референция досега предвид клиента, който е известен със своя консерватизъм. Почти е невероятно, че жп продукт от България е избран от една от най-старите и уважавани жп компании в света", казва Колев, според когото оценката на френските железници ще е атестат за ефективността, иновативността и качеството на работата на "Експрес Сервиз" пред колегите им от цяла Европа.

Според него интересът към решенията на фирмата за жп маневра постоянно расте по много причини, но основните са две: "Желанието на все повече европейци да живеят и работят чисто, да намалят въглеродния отпечатък от дейността си - в това число и от жп маневрите. В същото време енергийната ефективност е друга водеща тема от европейския дневен ред." Поръчките от традиционно важните за компанията пазари - Германия, Великобритания, Франция и Швейцария, растат, като най-търсен се оказва по-големият акумулаторен локомотив ES3000.

Ръст и на родна земя

Но според Цветелин Колев и в индустрията у нас се забелязва засилване на интереса към по-енергоефективни и екологични маневрени машини. "За наша радост от миналата година регистрираме ръст и на поръчките от България. Масово у нас се използват стари, неефективни и крайно вредни за околната среда маневрени локомотиви. Като оператор ние изглеждахме странно и екзотично с чистите ни и ефективни решения", казва той.

"Миналата година получихме голяма поръчка от "Порт Рейл" - един от иновативните жп оператори - за четири акумулаторни локомотива. Те ще ги използват в маневрените райони на "Аурубис" в Пирдоп и на "БМФ Порт Бургас". "Булмаркет Рейл Карго" е другата модерна русенска жп компания, която също поръча акумулаторен локомотив за маневрите си", изброява Колев.

Всичко това се случва в условията на COVID-19 криза и ограничения, които засегнаха много индустрии и бизнеси. Но в случая на "Експрес Сервиз" пандемията всъщност не само не пречи, но и помага на бизнеса. "Покрай здравната криза много предприятия осъзнаха предимствата на модерните и чисти локомотиви с дистанционно управление. При нашите локомотиви не е задължително необходимо присъствието на един или двама оператори в тясната кабина, нашите жп маневри се извършват с по-малко хора. Телеметрията и видеонаблюдението, които инсталираме във всичките ни машини, помагат за по-безконтактното извършване на маневрената дейност", казва Колев.

Тези успехи карат Цветелин Колев да бъде оптимист за бъдещето на завода, който е едновременно едно от най-старите и модерни предприятия в крайдунавския град. Високотехнологичните му продукти са с висока добавена стойност - нещо, което липсва в много иначе модерни заводи - и се проектират и произвеждат изцяло на място край града.

"В момента тече поредното разширение на завода ни, като строим ново хале за ремонт на локомотиви. Оборудваме се и с различни нови машини с интелигентно управление, които помагат за по-лесното производство на локомотивни компоненти. Инвестициите във всичко това са значителни, но отговорността ни като единствен локомотивен завод в страната е голяма", завършва мениджърът.

Още от Капитал