Пътниците в метрото продължават да намаляват и през тази година

Пътниците в метрото продължават да намаляват и през тази година

През 2020 г. в десетте дни след 15 септември те са били общо 2.4 млн. по всички линии, а през 2021 г. са със 79 хил. по-малко

Анина Сантова
6164 прочитания

© Надежда Чипева


След първия учебен ден София сякаш започва нов живот - трафикът и тапите се завръщат, паркоместата стават все по-малко, а нервите - все повече. За да избегнат задръстването, голяма част от софиянци пътуват с метрото. Ако сравним обаче броя на хората, пътували тази година с метро между 15 и 26 септември, и тези, които са пътували в същия период през миналите две години, ще забележим, че има тенденция те да са все по-малко.

Така например за този период през 2019 г. (преди пандемията) общо пътниците са били 3.05 милиона, през 2020 г. - 2.47 милиона, а през 2021 г. общият им брой пада със 79 хил. и включва третия метродиаметър. Това става ясно от данни, предоставени на "Капитал" от "Метрополитен".

Все по-малко хора ползват градски транспорт

Логичното обяснение зад тенденцията за намаляване на пътниците в метрото е пандемията от коронавирус - макар и през тези периоди да е нямало затваряния, хората избягват да ползват градския транспорт заради големите рискове. Което води до повече автомобилен трафик и тапи около училищата. Тълкуването на данните за толкова кратък период все пак е и условно, тъй като винаги играят и фактори, които може да изкривят статистиката.

Като цяло градският транспорт не е препоръчителен по време на пандемия, а липсата на по-чести рейсове или влакове и следователно на нужната дистанция е още една предпоставка хората да не ползват градски транспорт. Това потвърждава и проучване на приложението за пътувания Moovit от 2020 г., правено в 104 града и 28 държави по света. Според него близо една трета от хората в различни градове са спрели да използват обществен транспорт заради коронавируса. Основна причина са променените навици на хората, локдауните и дистанционната работа.

Така например в Солун 34.3% от хората казват, че през 2020 г. не са използвали градски транспорт, а 45% са посочили, че се качват на публичните рейсове по-рядко, пише в статия на Световния икономически форум.

Колко време чакаме метрото

Миналата седмица стана ясно, че Столичната община е увеличила интервалите на движение на общо 20% от наземните линии на градския транспорт с аргумента, че в тях не се качват пътници. Решението е било взето на база данни от новата тикет система, която с камери брои колко пътници се качват в превозните средства. Това естествено предизвика недоволство у хората, които разбраха за промените по трудния начин - докато чакат на спирката, или от социалните мрежи. Още повече че градският транспорт в София не е особено удобен и свързан и не се асоциира като алтернатива на колата.

Разписанията на влаковете на метрото обаче не са променяни от 2019 г., казват от "Метрополитен". От 15 септември вече са в сила "зимните разписания" на влаковете, като в делничните дни в час пик се чака по 3 минути за влак за станциите от първи метродиаметър. Иначе обикновено се чака по 6 или дори 9 минути за влак в останалите часове.

Най-много се чака на станциите от втория метродиаметър

Влаковете по станциите от втория метродиаметър ("Лозенец"- "Обеля") се чакат най-много, става ясно от справка на "Метрополитен". В час пик влак идва на всеки 6 минути, а през останалото време средно на всеки 9 минути според публикуваните разписания в сайта на Центъра за градска мобилност.

През празничните дни по всички станции се чака по 6 минути за влак в час пик и по 9-12 минути в останалите часови зони, казват от столичното метро. Прави впечатление и това, че влаковете на станциите от новия, трети, метродиаметър идват сравнително бързо в пиковите часове - те са на всеки 4 минути и половина.

След първия учебен ден София сякаш започва нов живот - трафикът и тапите се завръщат, паркоместата стават все по-малко, а нервите - все повече. За да избегнат задръстването, голяма част от софиянци пътуват с метрото. Ако сравним обаче броя на хората, пътували тази година с метро между 15 и 26 септември, и тези, които са пътували в същия период през миналите две години, ще забележим, че има тенденция те да са все по-малко.

Така например за този период през 2019 г. (преди пандемията) общо пътниците са били 3.05 милиона, през 2020 г. - 2.47 милиона, а през 2021 г. общият им брой пада със 79 хил. и включва третия метродиаметър. Това става ясно от данни, предоставени на "Капитал" от "Метрополитен".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Covid 19

Научавайте най-важното, без ненужна емоция и шум. Обобщение на информацията и най-важното, което засяга средата, бизнеса и вашите пари.


2 коментара
  • 1
    stefan.tzanev avatar :-|
    Stefan Tzanev

    В периода през 2020 има с 14% повече работни дни а спадът спрямо него е 3.2%

  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    До коментар [#] от "":

    Абсолютно! А освен, че в периода 2020 има повече работни дни, трябва да добавим и 22 Септември 2020 (вторник), 2021(сряда). И като добавим масовата тенденция за 'сливане' на почивни дни - през 2020-та това означава отпуска в понеделник; през 2021-та или отпуска понеделник+вторник, или четвъртък+петък!

    Няма да се изненадам, ако при този спад от 3.2% за периода извода в статията е напълно грешен, и всъщност истинския брой на пътниците се увеличава!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мол vs ритейл парк в Русе

Мол vs ритейл парк в Русе