Как Русе може да стане привлекателно място за работа и живеене

Как Русе може да стане привлекателно място за работа и живеене

Срещата на бизнеса в Русе и региона, организирана от "Капитал", събра местната власт и бизнеса на дискусия за икономиката в областта

5934 прочитания

© Капитал


Русе е градът на първите неща в България - първото кино, асансьор, печатница, телеграфска и жп линия са само някои от тях. С европейска архитектура, богата култура и свободен дух градът е и място с много предизвикателства пред себе си. Стратегическото му позициониране на два европейски транспортни коридора обаче дълги години бе по-скоро недостатък заради лошата инфраструктура и отдалечеността от столицата. Вълните от емиграция на млади хора засегнаха твърде силно Русе, а и близостта до изключително силен и развит икономически регион като Букурещ по-скоро го засенчи и не му даде възможност да дръпне напред.

Как да се преодолеят всички тези проблеми и да се положат основите за създаване на стратегическа визия за дългосрочното му развитие беше основна тема на срещата на бизнеса в Русе, част от поредицата събития "Капитал Градове", която се проведе на 30 септември.

За чист и зелен град

Срещата бе открита от Н.Пр. Роб Диксън, посланик на Обединеното кралство в България, който не случайно обърна внимание на климатичните промени и необходимостта от бързи действия в градовете за енергиен преход, намаляване вредните емисии, стимулиране на гражданите при използване на екологичен транспорт и др., като предложи предизвикателството Русе да се превърне в първия Net zero град в България.

Всеки, който е живял или живее с Русе, е наясно, че този проблем е основен. Кметът Пенчо Милков споделя, че нито ниското заплащане или възможностите за кариерно развитие, нито географската отдалеченост от столицата или лошата свързаност на региона са причина за намаляващото население толкова, колкото е качеството на въздуха. Според него без помощта на държавата проблемът трудно може да бъде напълно решен. Намаляване на праговете на изпусканите органични замърсители, измерването им в реално време, а не на час, както досега, са ключови в тази насока. Людмила Великова, мениджър във фирма "Токи", също има своите предложения, свързани с дългосрочно планиране на енергията, която се използва, по-голямо количество на възобновяемата компонента в нея и др. Част от другите компании в региона вече са предприели своите мерки като "Астра биоплант", инсталирайки измервателни станции и споделяйки онлайн данните непрекъснато.

Към положителен механичен прираст и тясна специализация на труда

Според Димитър Минчев, управител на "Астра биоплант", дуалното обучение е ключът към тясната специализация на кадрите. За момента бизнесът реагира, инвестирайки в свои програми, изградени според специфичните му нужди още от ранен етап на обучение (с ПГ по селско стопанство за специалността лаборант, с ПГ по автотранспорт, предвиждат партньорство със специалността "Логистика" в Русенския университет), и се опитва да привлича професионалисти от чужбина. Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика, споделя, че първо е необходимо механичният прираст на Русе да остане трайно положителен и да се инвестира във висока специализация на кадрите. Дигиталните услуги имат добър потенциал в региона за клъстерно развитие, привличане, обучение, задържане и развитие на кадри.

Модерна икономика и развита инфраструктура

"Икономиката на Русе е жив организъм с палитра от икономически предприятия, а силата на града е трансгранична", заяви кметът Пенчо Милков. Според Петър Ганев за града е жизненонеобходима цифрова трансформация на икономиката, интензивна на знание и обвързана с осигуряване на висока добавена стойност на производството.

Създаване на икономическа зона по модела на "Тракия промишлена зона" вече се обсъжда и би бил добър старт в правилната посока и към клъстеризация.

Макар стратегически разположен, Русе остава транспортно изолиран. Според кмета на областта Пенчо Милков трафикът в града е сред най-интензивните в страната, с 864 хил. камиона, преминали през Дунав мост за миналата година и предизвиквайки задръствания и затруднено свързване на Русе с пет други населени места в областта. Фактът, че постъпленията от бюджета от граничните такси не остават в общината, допълнително ограничава възможностите за построяване на буферен паркинг и други алтернативи за подобряване на транспортната свързаност и намаляване на трафика.

Милков обясни още, че е задал въпрос на пътната агенция защо девет месеца след обявяването на обществена поръчка по изграждането на трасето за 75 км (от общо 133 км) за над 1 млрд. лв. няма избран изпълнител. Oказало, че строителство няма как и да започне, защото по пътя има 39 точки за археологически разкопки, по които тепърва трябва да се работи.

Светло бъдеще

И с най-добрата стратегия, устойчив план за развитие и събрал в себе си целия необходим потенциал, един град не може да направи този огромен скок в развитието си, действайки сам. Комбиниране на усилията на региона и повече децентрализация от държавата обаче могат да променят много. Като споделя Петър Ганев, "нужно е големите икономически центрове в региона да се обединят".

Русе е градът на първите неща в България - първото кино, асансьор, печатница, телеграфска и жп линия са само някои от тях. С европейска архитектура, богата култура и свободен дух градът е и място с много предизвикателства пред себе си. Стратегическото му позициониране на два европейски транспортни коридора обаче дълги години бе по-скоро недостатък заради лошата инфраструктура и отдалечеността от столицата. Вълните от емиграция на млади хора засегнаха твърде силно Русе, а и близостта до изключително силен и развит икономически регион като Букурещ по-скоро го засенчи и не му даде възможност да дръпне напред.

Как да се преодолеят всички тези проблеми и да се положат основите за създаване на стратегическа визия за дългосрочното му развитие беше основна тема на срещата на бизнеса в Русе, част от поредицата събития "Капитал Градове", която се проведе на 30 септември.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    elv56649803 avatar :-|
    elv56649803

    Ти му викаш въздухът е мръсен, то си пелтечи за зелен преход и ВЕИ. Много ясно следва да се разграничи западната мантра за въглеродни емисии от реалния български проблем с чистотата на въздуха. Защото по западните мерки и теглилки ВЕИ включва и изгаряне на дърва и боклук, което също замърсява въздуха. На нас ни требва чист въздух за дишане, не да спасяваме климата. Първо нас да спасим.

  • 2
    selofia avatar :-|
    Селофия

    ... недостатък заради лошата инфраструктура и отдалечеността от столицата....
    Ето още една причина защо столицата е нужно да се завърне в Търново, а Селофия да си остане икономически и ... корупционен център..
    Норвегия е разхвърлила всякакви агенции, комисии и директорати по провинциите - и само тези, които приличат да са в столицата, са в Осло..
    Другото е русенци, като най-умни в проучванията, да спрат да се кланят на селофиянци, понеже говорим меко източнобългарски,, това и Варна засяга,,, Тук има 300 комуни и 450 диалекта - има закон, че всеки може да говори на диалекта си, навсякъде, радио, тв, над и под път.. Тук има и 3 официални езика - книжовен, нов норвежки и сами - тия с еленчетата,,
    Откъде накъде, ако гуворим мйеку, е селендурско в Селофия?.. Ако някой от Враца казва млеко вместо мляко във Добрич - бива ли дискриминиран заради изказа си?.. Не. Но нета е пълен с коментари на от благородници нагоре... населяващи Ихтиман.. или Орландовци..
    Русенските политици също трябва да спрат да се противят на развитието на Добруджа - това на изток от Сливо поле,, Има нужда от мостове в Свищов, на Тутракан, в Силистра,, Един ден ще сме в Шенген - чалгажийството на Дунав мост 1 трябва да изчезне... Може много да се спечели с мостово строителство..инфраструктура до там.. а дори Румъния гледа отдавна на нас като на бедния прост роднина... 60 км. до Букурещ..
    Ваксинирайте се..

  • 3
    nik666 avatar :-P
    Strygalldwir

    До коментар [#1] от "": "Защото по западните мерки и теглилки ВЕИ включва и изгаряне на дърва и боклук,"

    Ъъъ, кво?

  • 4
    elv56649803 avatar :-|
    elv56649803

    До коментар [#3] от "":

    Какво кво, това е леснопроверима за 2 минути информация, защо требва да квокаш?

  • 5
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    При всички други подобни срещи лъха на оптимизъм, а на тази изглежда се налага усещане за застой.

    Индустриалната зона, интермодалния терминал - това са проекти, които трябва да са станали не вчера, а онзи ден! Без икономика няма население. И в София е мръсен въздуха, ама хората се бутат там.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

СОСът на прехода

СОСът на прехода