Как Русе може да стане привлекателно място за работа и живеене

Срещата на бизнеса в Русе и региона, организирана от "Капитал", събра местната власт и бизнеса на дискусия за икономиката в областта

Русе е градът на първите неща в България - първото кино, асансьор, печатница, телеграфска и жп линия са само някои от тях. С европейска архитектура, богата култура и свободен дух градът е и място с много предизвикателства пред себе си. Стратегическото му позициониране на два европейски транспортни коридора обаче дълги години бе по-скоро недостатък заради лошата инфраструктура и отдалечеността от столицата. Вълните от емиграция на млади хора засегнаха твърде силно Русе, а и близостта до изключително силен и развит икономически регион като Букурещ по-скоро го засенчи и не му даде възможност да дръпне напред.

Как да се преодолеят всички тези проблеми и да се положат основите за създаване на стратегическа визия за дългосрочното му развитие беше основна тема на срещата на бизнеса в Русе, част от поредицата събития "Капитал Градове", която се проведе на 30 септември.

За чист и зелен град

Срещата бе открита от Н.Пр. Роб Диксън, посланик на Обединеното кралство в България, който не случайно обърна внимание на климатичните промени и необходимостта от бързи действия в градовете за енергиен преход, намаляване вредните емисии, стимулиране на гражданите при използване на екологичен транспорт и др., като предложи предизвикателството Русе да се превърне в първия Net zero град в България.

Всеки, който е живял или живее с Русе, е наясно, че този проблем е основен. Кметът Пенчо Милков споделя, че нито ниското заплащане или възможностите за кариерно развитие, нито географската отдалеченост от столицата или лошата свързаност на региона са причина за намаляващото население толкова, колкото е качеството на въздуха. Според него без помощта на държавата проблемът трудно може да бъде напълно решен. Намаляване на праговете на изпусканите органични замърсители, измерването им в реално време, а не на час, както досега, са ключови в тази насока. Людмила Великова, мениджър във фирма "Токи", също има своите предложения, свързани с дългосрочно планиране на енергията, която се използва, по-голямо количество на възобновяемата компонента в нея и др. Част от другите компании в региона вече са предприели своите мерки като "Астра биоплант", инсталирайки измервателни станции и споделяйки онлайн данните непрекъснато.

Към положителен механичен прираст и тясна специализация на труда

Според Димитър Минчев, управител на "Астра биоплант", дуалното обучение е ключът към тясната специализация на кадрите. За момента бизнесът реагира, инвестирайки в свои програми, изградени според специфичните му нужди още от ранен етап на обучение (с ПГ по селско стопанство за специалността лаборант, с ПГ по автотранспорт, предвиждат партньорство със специалността "Логистика" в Русенския университет), и се опитва да привлича професионалисти от чужбина. Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика, споделя, че първо е необходимо механичният прираст на Русе да остане трайно положителен и да се инвестира във висока специализация на кадрите. Дигиталните услуги имат добър потенциал в региона за клъстерно развитие, привличане, обучение, задържане и развитие на кадри.

Модерна икономика и развита инфраструктура

"Икономиката на Русе е жив организъм с палитра от икономически предприятия, а силата на града е трансгранична", заяви кметът Пенчо Милков. Според Петър Ганев за града е жизненонеобходима цифрова трансформация на икономиката, интензивна на знание и обвързана с осигуряване на висока добавена стойност на производството.

Създаване на икономическа зона по модела на "Тракия промишлена зона" вече се обсъжда и би бил добър старт в правилната посока и към клъстеризация.

Макар стратегически разположен, Русе остава транспортно изолиран. Според кмета на областта Пенчо Милков трафикът в града е сред най-интензивните в страната, с 864 хил. камиона, преминали през Дунав мост за миналата година и предизвиквайки задръствания и затруднено свързване на Русе с пет други населени места в областта. Фактът, че постъпленията от бюджета от граничните такси не остават в общината, допълнително ограничава възможностите за построяване на буферен паркинг и други алтернативи за подобряване на транспортната свързаност и намаляване на трафика.

Милков обясни още, че е задал въпрос на пътната агенция защо девет месеца след обявяването на обществена поръчка по изграждането на трасето за 75 км (от общо 133 км) за над 1 млрд. лв. няма избран изпълнител. Oказало, че строителство няма как и да започне, защото по пътя има 39 точки за археологически разкопки, по които тепърва трябва да се работи.

Светло бъдеще

И с най-добрата стратегия, устойчив план за развитие и събрал в себе си целия необходим потенциал, един град не може да направи този огромен скок в развитието си, действайки сам. Комбиниране на усилията на региона и повече децентрализация от държавата обаче могат да променят много. Като споделя Петър Ганев, "нужно е големите икономически центрове в региона да се обединят".

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    elv56649803 avatar :-|
    elv56649803

    Ти му викаш въздухът е мръсен, то си пелтечи за зелен преход и ВЕИ. Много ясно следва да се разграничи западната мантра за въглеродни емисии от реалния български проблем с чистотата на въздуха. Защото по западните мерки и теглилки ВЕИ включва и изгаряне на дърва и боклук, което също замърсява въздуха. На нас ни требва чист въздух за дишане, не да спасяваме климата. Първо нас да спасим.

  • 2
    selofia avatar :-|
    Селофия

    ... недостатък заради лошата инфраструктура и отдалечеността от столицата....
    Ето още една причина защо столицата е нужно да се завърне в Търново, а Селофия да си остане икономически и ... корупционен център..
    Норвегия е разхвърлила всякакви агенции, комисии и директорати по провинциите - и само тези, които приличат да са в столицата, са в Осло..
    Другото е русенци, като най-умни в проучванията, да спрат да се кланят на селофиянци, понеже говорим меко източнобългарски,, това и Варна засяга,,, Тук има 300 комуни и 450 диалекта - има закон, че всеки може да говори на диалекта си, навсякъде, радио, тв, над и под път.. Тук има и 3 официални езика - книжовен, нов норвежки и сами - тия с еленчетата,,
    Откъде накъде, ако гуворим мйеку, е селендурско в Селофия?.. Ако някой от Враца казва млеко вместо мляко във Добрич - бива ли дискриминиран заради изказа си?.. Не. Но нета е пълен с коментари на от благородници нагоре... населяващи Ихтиман.. или Орландовци..
    Русенските политици също трябва да спрат да се противят на развитието на Добруджа - това на изток от Сливо поле,, Има нужда от мостове в Свищов, на Тутракан, в Силистра,, Един ден ще сме в Шенген - чалгажийството на Дунав мост 1 трябва да изчезне... Може много да се спечели с мостово строителство..инфраструктура до там.. а дори Румъния гледа отдавна на нас като на бедния прост роднина... 60 км. до Букурещ..
    Ваксинирайте се..

  • 3
    nik666 avatar :-P
    Strygalldwir

    До коментар [#1] от "": "Защото по западните мерки и теглилки ВЕИ включва и изгаряне на дърва и боклук,"

    Ъъъ, кво?

  • 4
    elv56649803 avatar :-|
    elv56649803

    До коментар [#3] от "":

    Какво кво, това е леснопроверима за 2 минути информация, защо требва да квокаш?

  • 5
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    При всички други подобни срещи лъха на оптимизъм, а на тази изглежда се налага усещане за застой.

    Индустриалната зона, интермодалния терминал - това са проекти, които трябва да са станали не вчера, а онзи ден! Без икономика няма население. И в София е мръсен въздуха, ама хората се бутат там.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход