От ноември във всички станции на метрото ще може да се плаща с карта за билет

Метрополитен, метро, градски транспорт, градска мобилност, таксуване

От ноември във всички станции на метрото ще може да се плаща с карта за билет

Чакат се промени, които да позволят само Центърът за градска мобилност да продава превозни документи

Анина Сантова
3700 прочитания

Метрополитен, метро, градски транспорт, градска мобилност, таксуване

© Надежда Чипева


Този февруари в София отчасти заработи дългоочакваната тикет система за 100 млн. лв., която позволява билетите да се купуват електронно, по банков път и с едно докосване. Това обаче все още не важи за метрото и възпрепятстваше редица удобства за гражданите. Сега вече тази функция е достъпна за централните станции на метролиниите, летището и "Бизнес парк", съобщи за "Капитал" изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. По време на заседанието на общинския съвет кметът Йорданка Фандъкова пък отговори на питане от общинския съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев, че услугата ще работи на всички станции от ноември, като към момента е налична в 16 от 47 станции. Това ще позволи и един пътник да пътува в наземните линии и в метрото, плащайки с банкова карта на валидаторите, като ще бъде таксуван максимум 4 лв. за целия ден.

"Имаме готовност от три месеца, но изисква много технологично време за монтажа, интеграцията със софтуера и комуникацията с банката. Става въпрос за 480 турникета, като на ден се правят по две станции. Централните вече са направени, както и летището и "Бизнес паркът", централните по новия трети метродиаметър също. С две думи, 50% от пътниците в метрото вече могат да плащат с карта. Процедурата обаче е плавна", заяви той.

Картите все още са различни

Все още обаче новата електронна и т.нар. smart карта на ЦГМ не може да се зарежда електронно за определен брой пътувания, които да важат както в метрото, така и в наземния транспорт. Причината е в липсата на единен оператор, който да събира приходите от билети. Такова изискване е заложено в документацията на обществената поръчка за тикет системата и за да се реши, ще трябват промени в Наредбата за реда и условията за пътуване в обществения транспорт, става ясно от отговори на общината към питане на общинския съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев.

В момента, "Метрополитен" издава "електронна карта, заредена за десет еднократни пътувания за метро", а "Център за градска мобилност" - "електронна карта, заредена за десет еднократни пътувания за един пътник, за трамваи и тролейбуси". "Пускането на възможността за закупуване на карта за еднократно пътуване и карта за 10 пътувания върху носител - новата електронна карта, е в зависимост от провежданата тарифна политика и въвеждането на други превозни документи и е предвидено след приемане на промени в Наредбата за реда и условията за пътуване в обществения градски транспорт на територията на Столичната община, която да позволи "Център за градска мобилност" да издава тези превозни документи, които да важат както за наземен транспорт, така и за метро", се казва в отговорите.

Така например приходите от билети, платени с банкова карта в метрото, ще отиват в ЦГМ, но тези от хартиени билети в метрото и от карти за определен брой пътувания са към "Метрополитен".

Според условията на обществената поръчка за тикет системата касите на ЦГМ и "Метрополитен" обаче не трябва да се различават функционално и да се оборудват с подобно оборудване. Това, с други думи, би значело всеки пътник да може да си купува билет, издаден с логото на ЦГМ, от касите на метрото и отново там да има опция за зареждане на всички видове карти. Това обаче е нещо, за което "Метрополитен" и ЦГМ остава да се разберат.

Билети чрез приложения: може и да може

Друго предимство на системата е, че позволява билети да се купуват от различни приложения. Тя е отворена за разработчици на приложения, банки, мобилни оператори и други, казват от ЦГМ, като добавят, че интерес има и се обсъжда как би могло това да се случва.

Този февруари в София отчасти заработи дългоочакваната тикет система за 100 млн. лв., която позволява билетите да се купуват електронно, по банков път и с едно докосване. Това обаче все още не важи за метрото и възпрепятстваше редица удобства за гражданите. Сега вече тази функция е достъпна за централните станции на метролиниите, летището и "Бизнес парк", съобщи за "Капитал" изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. По време на заседанието на общинския съвет кметът Йорданка Фандъкова пък отговори на питане от общинския съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев, че услугата ще работи на всички станции от ноември, като към момента е налична в 16 от 47 станции. Това ще позволи и един пътник да пътува в наземните линии и в метрото, плащайки с банкова карта на валидаторите, като ще бъде таксуван максимум 4 лв. за целия ден.

"Имаме готовност от три месеца, но изисква много технологично време за монтажа, интеграцията със софтуера и комуникацията с банката. Става въпрос за 480 турникета, като на ден се правят по две станции. Централните вече са направени, както и летището и "Бизнес паркът", централните по новия трети метродиаметър също. С две думи, 50% от пътниците в метрото вече могат да плащат с карта. Процедурата обаче е плавна", заяви той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    sir_humphrey avatar :-?
    Sir Humphrey

    "В момента, ... "Център за градска мобилност" - "електронна карта, заредена за десет еднократни пътувания за един пътник, за трамваи и тролейбуси"."

    Няма такова нещо. Ако има, покажете ми къде е и как се прави.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал