Русе - нагоре, но все още по течението

Какво ще прочетете в специалното издание "Капитал Градове: Русе"

Вдигни очи и ще видиш красотата на Русе - виенски дух, олющени фасади с ококорени маскарони и забележителни куполи - но зад това не се крие само минало величие.

Със сигурност една от надеждите е в икономиката на Русе, която има страхотен потенциал за растеж. И не само защото градът е обречен на Дунав. Всички анализи показват, че макар и в пандемична година, "темпът на растеж на икономиката на областта е сравним със средното за страната", както се отбелязва в анализа на ИПИ. Въпреки това ръстът на русенската икономика остава зад ускореното развитие на водещите икономически центрове и особено столицата. В същия анализ ще разберете, че един от основните проблеми на областта е значителният демографски проблем, характерен за повечето райони в Северна България - за 10 години естественият прираст на областта е намалял два пъти. И макар че средната заплата се е удвоила за десетилетие, тя остава значително под средната за страната.

За това, разбира се, си има причини и едната от тях е липсващата магистрала до Велико Търново и останалия свят. Лошата новина е, че и при най-оптимистичното развитие тя ще се случи едва след 2028 година.

Добрата новина е, че "Доброто представяне на Русе при индикаторите на пазара на труда се обяснява отчасти с благоприятната образователна структура на работната сила".

Има и други положителни знаци: Наследникът на най-стария жп завод в страната "Експрес сервиз" прави все по-големи, мощни, но и зелени локомотиви и вече изпълнява поръчки и за Франция. Освен това държавната БДЖ най-накрая е забелязала, че в Русе има такъв завод и е започнала преговори с него. Освен това България най-накрая си има кораб драга, с който да копае дъното на Дунава и да поддържа плаването по реката, както изискват международните договори. Има шанс русенското летище Щръклево да приема вътрешни полети, за да се облекчи пътуването до София, но засега това са само разкази. Но за да докажат, че има живот и за вечно кацналите самолети, група младежи от Силистра възстановяват един от флотилията на БГА "Балкан" и го превръщат в модерно пространство.

И макар че в своя анализ икономистът Георги Стоев смята, че индустрията на Русе върви бавно по течението, то все пак правилният път е нагоре - срещу него.

Още от Капитал