Фандъкова иска да разформирова Столичния инспекторат

Назначения преди месец за директор Ивайло Иванов ще трябва да се яви на конкурс, а контролът на преместваемите обекти отива при главния архитект

В началото на октомври бившият главен секретар на МВР Ивайло Иванов беше назначен за директор на Столичния инспекторат без конкурс
В началото на октомври бившият главен секретар на МВР Ивайло Иванов беше назначен за директор на Столичния инспекторат без конкурс    ©  Анелия Николова
В началото на октомври бившият главен секретар на МВР Ивайло Иванов беше назначен за директор на Столичния инспекторат без конкурс
В началото на октомври бившият главен секретар на МВР Ивайло Иванов беше назначен за директор на Столичния инспекторат без конкурс    ©  Анелия Николова

Закъсняла с десетилетие реформа предприема кметът на София Йорданка Фандъкова, която днес предложи Столичният инспекторат буквално да бъде разформирован и да стане дирекция в общинската администрация. Формално целта на промените е новата дирекция да се заеме основно с контрола по почистването на града (нещо, което би трябвало да прави и сега), а контролът по преместваемите обекти (заради липсата на който почина дете) се прехвърли само към дирекцията на главния архитект на Столичната община Здравко Здравков. Част от екипа на инспектората, който се занимава с контрола по строителство, пък ще трябва да се премести към зам.-кмета по строителството Ангел Джоргов. Предложението на кмета ще трябва да се разгледа от общинския съвет и ако се одобри, ще влезе в сила от 1 януари.

"Столичният инспекторат става дирекция под пряко мое подчинение и в координация с всички останали ресори и зам.-кмета по екология. В управлението винаги има нужда от подобрение - това е един процес и моята задача е, когато има някакви пропуски, да взимам решения за промяна", каза днес кметът Йорданка Фандъкова. Решението ѝ обаче е спорно, тъй като реално се закрива един формално независим контролен орган и се създават подчинени звена, чиято дейност лесно може да бъде направлявана в една или друга посока. А съвсем друг е въпросът, че през изминалите 3 мандата на Фандъкова инспекторатът не изпълняваше функциите си и дори според експерти е съществувал незаконно.

Един от първите ефекти от тази промяна обаче ще бъде това, че тайно избраният преди месец директор на Столичния инспекторат и бивш главен секретар на МВР Ивайло Иванов ще трябва да се яви на конкурс, ако иска да остане на този пост.

Един конкурс пролет не прави

Фандъкова отдавна говори за преструктуриране на инспектората и припомни, че ще има такова, след като беше попитана от общински съветници за мотивите си да назначи за нов директор на инспектората Ивайло Иванов - уволнен като главен секретар на МВР заради побоя от полицаи срещу протестиращи под колоните на Министерския съвет.

Една от причините за промяна в структурата, изглежда, е свързана и с това, че досега инспекторатът на практика действа по нищожен правилник, защото такъв е приет през 2008 г. от некомпетентен орган - Столичния общински съвет, твърдят от "Демократична България", които настояват от години за преструктуриране на инспектората.

Това, че Столичният инспекторат функционира в разрез със закона (виж по-надолу), означава, че назначението на Иванов без конкурс също е незаконосъобразно. Така с "преобличането" на инспектората в дирекция този избор би могъл да бъде узаконен чрез провеждането на конкурс. Практиката на общината обаче говори, че конкурсите не променят много - загубили районни кметове от ГЕРБ например първо бяха временно назначени за шефове в различни общински дружества, а после останаха там и след въпросните конкурси.

Между инспектората и закона

Според юриста и общински съветник от "Демократична България" Борис Милчев проблемът идва от там, че Столичният инспекторат функционира по нищожен правилник. "Инспекторатът има статут на дирекция в Столичната община. Правилникът му е приет през 2008 г. от некомпетентен орган - Столичния общински съвет, и е нищожен. Структурата и дейността на инспектората би трябвало да са част от Устройствения правилник за организацията и дейността на Столичната общинска администрация, който се одобрява със заповед на кмета на общината. Така от щатното разписание на общината са укрити 300 - 400 души", коментира той за "Капитал".

По думите му шефът на инспектората е държавен служител и би трябвало като такъв да се назначава с конкурс, какъвто никога не е провеждан.

А пък голямото противоречие идва от там, че по закон общинският инспекторат не може да се занимава с това, което върши Столичният инспекторат. От 2008 г. той се води "звено на общинска бюджетна издръжка, второстепенен разпоредител на бюджетни средства, което е "на пряко подчинение на кмета". Днес Фандъкова обяви отново същото, като заяви, че след предложените промени "Столичният инспекторат става дирекция под пряко мое подчинение". Така излиза, че в нарушение на Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) Столичният инспекторат не присъства в одобрената от Столичния общински съвет структура и неговата дейност не е уредена от кмета с Устройствения правилник за организация.

Интересно е и решението за намаляване на правомощията на инспектората. Докато досега той отговаряше за чистотата, незаконните сергии, неправилно паркиране, замърсяване от строителни обекти, незаконни реклами, бездомни кучета, неработещи улични лампи, спукани водопроводи, опасни сгради, непочистени от сняг тротоари и т.н., кметът Фандъкова предлага занапред новата дирекция главно да следи дали фирмите за събирането на боклука си вършат работата. А отговорността по една доста пиперлива тема - контрола по преместваемите обекти, се измества цяло към главния архитект на София и по-специално към неговата дирекция "Общински строителен контрол", където в момента работят 30-ина души.

"Главният архитект трябва да направи своята организация за увеличаване на контрола за тази дейност", отбеляза днес Фандъкова.

София няма "общинско КОНПИ"

Любопитно е, че отново според ЗМСМА на пряко подчинение на кмета на общината се създава инспекторат за осъществяване на контрол и проверки по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ). "Сегашният Столичен инспекторат изпълнява всякакви други функции, но не и тази на "общинско КОНПИ", което също е грубо нарушение на ЗМСМА", казва юристът Борис Милчев.

Вместо това се прилага друга възможност на закона, предназначена за по-бедните общини, според която, ако числеността на общинската администрация не е достатъчна за обособяване на такъв инспекторат, неговите функции се изпълняват от комисия от служители. "Според мен инспекторатът на пряко подчинение на кмета на общината може да изпълнява единствено КОНПИ функции, т.е. не могат да му се вменяват и функциите на сега действащия Столичен инспекторат", смята той.