Пловдив: Трудната втора стъпка

Три предизвикателства пред града, от които ще зависи бъдещото му развитие

Всичко за Пловдив може да откриете в специалната секция на Капитал.

Пет милиона лева. Толкова горе-долу бяха необходими на общината, за да възстанови, да върне към живот и да засили към бъдещето зарязаната част от центъра си, известна като "Капана". Да, някои неща в нея не се получиха както бяха замислени - в момента има много повече заведения от места за креативни индустрии например, а наемите растат силно - но рисковете от т.нар. джентрификация за българските градове са нищожни в сравнение с възможностите от нея.

Както "Капитал Градове" написа преди 3 години - една от основните причини Пловдив да привлича хора е фактът, че има живот, хубави заведения, атмосфера. Това, което започна с "Капана", сега е истински триумф на кулинарията и туризма. Работата е само част от ежедневието и много малко български градове го разбират.

А с хората идват бизнесите. Няколко изследвания доказват, че когато става дума за индустрии и сектори с висока добавена стойност и по-високи заплати, бизнесът следва хората, не обратното.

Именно защото първата беше толкова успешна, сега е важно каква ще е следващата стъпка. Тук Пловдив, изглежда, се спъва.

Първо, транспортът. След като недалновидно отстъпи целия си транспорт на частни компании през 90-те, сега общината се опитва да си върне контрола чрез ново дружество и чрез идея за градска железница. Това е чудесно, но опитът да бъде направено с проваленото държавно дружество НКЖИ, вместо да се търси добър мениджър с идеи, както направи навремето София, обрича идеята и ще задръсти улиците за години напред.

Второ, строителството. В момента Пловдив е най-бумтящият имотен пазар в страната. Също така един от най-нерегулираните, както признава самият му главен архитект. Това заплашва дългосрочно да развали атмосферата на един от най-уютните и красиви градове в страната, а това ще навреди и на перспективите му.

И трето, Тютюневият град. Вторият символен квартал в града има нужда от умело възстановяване и публично-частно партньорство. Предвид че в България това е мръсна дума, Пловдив отново може да е пионер. Тук е и най-добрият пример - "Капана", и един от най-лошите - Пловдивският панаир. Дано уроците да са научени.